dvd speler wordt niet herkend door Verkenner

Status
Niet open voor verdere reacties.

Willemien74

Gebruiker
Lid geworden
4 jan 2016
Berichten
32
Na updates van Windows 10 wordt de dvd speler niet meer herkend. Ik heb een Medion computer.
Kan ik nu een update Software stuurprogramma van Medion downloaden om dit probleem op te lossen?
Of is er een andere manier om dit op te lossen?
 
Jammer genoeg is Medion niet scheutig met updates. De kans daarop is heel klein als de computer werd geleverd met een ouder besturingssysteem en je zelf bent overgegaan op Windows 10. Desondanks kan je bij Apparaatbeheer gaan kijken wat de controller (onder IDE ATA/ATAPI controllers) en wat de DVD drive zijn.

Van beide kan je naar de site van de fabrikant gaan en klikken op Support > Drivers en software. Kies daar een driver voor Windows 10 en 32 of 64 bits. In Apparaatbeheer kan je trouwens ook, onder Eigenschappen en de tabbladen van drivers, automatisch laten zoeken naar nieuwe drivers.

Voor onverhoopt een oudere driver, kan bij installatie "compatibiliteit modus" gekozen worden in het contextmenu van het installatiebestand. Kies na rechtsklikken Eigenschappen en ga naar het tabblad Compatibiliteit (dit is wat anders dan Compatibiliteitsproblemen oplossen, wat ook in het context menu staat).

Misschien heeft Windows wel drivers geupdate want die doet dat automatisch. Dit kan je uitschakelen bij Windows update en bij iedere afzonderlijke driver, via eigenschappen bij Apparaatbeheer. Kijk daarom naar de datum en uitgavenummers van de huidige drivers. Nieuwer is niet per definitie beter.

Ga niet zoeken op sites die overal drivers voor aanbieden maar neem alleen bovengenoemde betrouwbare bron van fabrikant of leverancier. Kijk daar niet alleen naar drivers maar ook naar firmware. Firmware wordt gebrand in de drive zelf en kan die nog aanpassen naar behoefte.

Anders logischerwijs zou je een oude DVD drive kunnen vervangen door een nieuwere. Dit kan dan waarschijnlijk meer schijfjes afspelen zoals ook nieuwe formaten zoals double layer. Het is een gekend probleem. Meestal is het moederbord niet ontworpen voor Windows 10. Onderzoek eens of er een nieuw BIOS is uitgegeven voor het moederbord die het geschikt maakt voor Windows 10 (uitgave opmerkingen staan altijd bij de downloads).
 
Ik heb de Windows update stop gezet. Daarna ben ik naar Apparaatbeheer gegaan, Zoeken naar gewijzigde apparaten. Daarna geklikt op: automatisch naar bijgewerkte stuurprogrammasoftware zoeken.
En daarna kwam de melding: Het beste stuurprogramma voor dit apparaat is al geïnstalleerd. Daarna kwam de melding dat de dvd speler correct zou werken. En dat klopt ook
 
Het lijkt alsof Windows nog niet helemaal klaar was met configureren of dit deel was vergeten. Is er misschien een nieuw UEFI BIOS geïnstalleerd wat de hardware moest herkennen? Kom opnieuw op het forum wanneer het probleem terugkeert.

De speler zit wel goed aan de kabels vast? Ik heb een drive gehad die af en toe niet wilde gaan draaien, dan heeft Verkenner eveneens een probleem.

Windows Update hoef je niet uit te schakelen, alleen het automatisch updaten van drivers kan nodig zijn en dat kan bij Apparaatbeheer voor de drivers afzonderlijk. Bijvoorbeeld als je merkt dat de nieuwste driver geen goede keuze is. Succes
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan