cd/dvd brander vraag

Status
Niet open voor verdere reacties.

Knager

Gebruiker
Lid geworden
25 jan 2007
Berichten
197
Uiteraard is merk dvd belangrijk, maar ik heb gelezen dat de 'kwaliteit' van de cd/dvd brander invloed heeft op de levensduur of kwaliteit van het te branden schijfje. Is dat waar?
En is met langzamer speed branden (als dat kan) beter of niet zo belangrijk ?
De brander moet hem kunnen lezen en branden en speed overeenkomen maar zijn er verder nog dingen die ik moet weten?
 
Zelf gebrande DVD's hebben allemaal een beperkte levensduur. Ze zijn allemaal gevoelig voor wat DVD rot wordt genoemd.
Maar waarom zou je tegenwoordig nog DVD's gebruiken?
 
Hoe hoger de brandsnelheid, hoe hoger het aantal schrijffouten is algemeen de overtuiging.
Dat betekent dat een lagere brandsnelheid veeal een beter resultaat oplevert.
Zelf brand ik cd's op max. 12 speed, dvd's op 8 speed, dual-layer dvd's op 4 speed en dat werkt voor mij probleemloos.
Ik koop vrijwel altijd een brander in de laagste prijscategorie ( tot max. € 22 ) omdat ik vrijwel nooit meer iets brand, ik doe tegenwoordig alles via SSD of usbstick.
 
Er zijn ook duurzame uitvoeringen, mdisk heten die geloof ik, heeft weinig met de brander zelf te maken.
Voor archiven b.v.
En externe schijven usb sticks worden idd tegenwoordig meer gebruikt.
 
Ok.
Mijn externe HDD is van een hoogte gevallen terwijl ie aanstond en gelijk kapot dus vandaar. Dan maar op de grond zetten, maar het is het ook weer net niet. En ook die dingen hebben een levensduur. Al denk ik als ik het niet te vaak gebruik, zeker niet op dagelijkse basis hij wel de 10 jaar zal halen, maarja 1 keer vallen en hadouken.
 
Ja, maar alleen bij zelf gebrande DVD's die niet koel en donker waren opgeslagen.
 
Zie je dan dat het laagje helemaal los komt of wordt ie gewoon niet meer gelezen ?
Ik vind vooralsnog mdisk niet gek, wel vrij duur.
 
Ik kon aan de DVD's moeilijk iets zien.
Bij heel goed kijken vallen dan wel onregelmatigheden op.
Maar ze speelden dus niet meer af.

M-Disk is inderdaad niet goedkoop.
Ik zou dan eerder zoiets aanschaffen:
https://www.coolblue.nl/product/785051/samsung-portable-t5-1tb.html

Daar kan je heel wat DVD's op kwijt en is veel minder gevoelig bij vallen en stoten dan een externe HDD.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan