• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

voorwaardelijke opmaak / classificatie mbv tabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

mispelhage

Gebruiker
Lid geworden
27 okt 2010
hoihoi,

ik werk aan een spreadsheet waarin ik in een stroomgebiedje snel een overzicht wil van geclassificeerde meetwaarden. (zie voorbeeldbestandje Bekijk bijlage voorbeeld classificatie chemie.xlsx). De getallen worden in het schema al gevonden uit de data. Nu is het de bedoeling dat de cel van elk getal gekleurd wordt aan de hand van normwaarden.

Meer in detail:
  • in cel AB4 selecteer ik een parameter
  • in cel Y7 en verder worden de juiste waarden gezocht (oa mbv hulp tabblad 'kolomindex')
  • dezelfde cellen wil ik nu kleuren op basis van hulp tabblad 'classificatie')

Wanneer er een andere parameter wordt gekozen in net schema, gelden weer andere getallen als grenswaarden voor de kwaliteit.
Is er een manier om dit te kunnen realiseren? Nu zit er een standaard voorwaardelijke opmaak in op basis van hoogste en laagste getal, maar dat is niet hoe ik het wil.

hoi EA,

ik heb je bestandje bestudeerd, maar dit is niet helemaal wat ik bedoel. Wat er in jouw voorbeeld gebeurt is dat het kruispunt van twee waarden in een matrix wordt gekleurd. Ik wil de matrix gebruiken om één waarde afhankelijk van grenswaarden meerdere kleuren te kunnen geven.

Iemand nog andere ideeën?

Laatst bewerkt:
Ik denk dat het wel mogelijk is, maar de classificaties zijn nu niet consistent. Ondergrenzen bij "zeer goed" en bij "slecht" ontbreken bij sommige parameters. Hoe moet Excel hier mee omgaan?

Om toch wat te proberen (zie voorbeeld) heb ik hier wat fictieve waarden ingevuld.
Ik hoop dat je er wat mee kunt.

Bijlagen

hoi Gijsbert1,

bedankt, dat ziet er goed uit! :thumb:

Ik ben nog even aan het uitvogelen hoe het precies in elkaar zit, zodat ik het de volgende keer zelf doen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan