• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gedeelte van tekst in cel in andere cel weergeven

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mr Know-it-all

Gebruiker
Lid geworden
26 dec 2005
Berichten
24
Gedeelte van een tekst zoeken vanaf cel met waarde "X"

Hallo allen,

Mijn doel is om een gedeelte van een tekst in een cel te zoeken en deze tekst weer te geven op een ander werkblad.

Het bereik waarin gezocht moet worden is vanaf een cel met een bepaalde waarde "X" + een bepaald aantal rijen.

(of het bereik moet verborgen rijen over slaan maar bovengenoemde oplossing heeft de voorkeur).

Ik ben al een heel eind met behulp van dit forum (met name AlexCEL) maar ben er nog niet helemaal.

Zie ook mijn laatste post voor een excel voorbeeld.
 
Laatst bewerkt:
Het feit dat in kolom A "stoetjes" staat en in kolom C "stoeltje" (meervoud met spelfout vs enkelvoud) maakt de eventuele formule al complexer. Je spreekt over "veel kleuren". Welke zijn er? Elk meubelstuk heeft maar 1 kleur?

Zoeken in 10 rijen naar beneden (C7:C17) geeft kringverwijzingen in een eventuele formule in C16...
 
Laatst bewerkt:
Mr Know-it-all,

Je vraagstelling (inclusief je vorige post) komt heel erg warrig over. Bedenk even welke gegevens je hebt en wat je uiteindelijke doel is. Het bestand ziet eruit als een snel in elkaar gezet testbestand, als het representatief is is dat natuurlijk geen enkel probleem. Ik denk echter dat wij jou veel beter kunnen helpen als je de begin- en (gewenste) eindsituatie beschrijft, in plaats van elke tussenstap te vragen.
 
Laatst bewerkt:
Bij mijn vorige post had iemand het binnen 10 minuten voor me opgelost dus zo onduidelijk was het toch niet denk ik.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Alex, bedankt voor je reactie je hebt gelijk wat betreft de spelfout, zal ik even aanpassen (al hebben ze niks met elkaar te maken in de formule die ik zoek). Die opmerking over 10 rijen naar beneden zoeken heb je ook gelijk in, heb het veranderd naar 5 voor dit voorbeeld.
 
Laatst bewerkt:
Mag ik jouw naam vertalen als betweter?
Daarna is het nog de truc om dit vanuit een ander excel bestand te halen maar first things first.
Dus ja, je vragen zijn een tussenstap naar het gewenste antwoord.

QUOTEN is overbodig... gebruik knop reageer op bericht, of tekstvak snel reageren onderaan.
Over goed lezen gesproken.
 
In een bericht waarin je zegt "quoten is overbodig" zelf 2x quoten :D:):d

Hoe dan ook je bent niet echt behulpzaam en je reacties komen aardig geirriteerd over.

Sarcasme is je ook onbekend zeker? Wat mijn gebruikersnaam betreft,
 
Laatst bewerkt:
Prima, ik wist dat deze reactie er aan zat te komen en is een bewijs van kortzichtigheid. Zoek de definitie van 'Quoten' maar op en vergelijk dan het gebruik van ons beiden.

In ieder geval succes met je vraagstuk!
 
Irritant zou kunnen, dat moet jij maar bepalen. Geïrriteerd ben ik zeer zeker niet, het bevestigt alleen wel mijn eerdere contact met jouw bedrijf. Mijn oorspronkelijke reactie was echt bedoeld om je te helpen om tot een goede oplossing te komen, maar dat laat ik maar over aan de mede-helpers op het forum.

Zoals eerder gezegd, succes!
 
Wat bedoel je hier mee als ik vragen mag? Ik ben geen bedrijf hoor?
 
Laatst bewerkt:
Kristiaan heeft wel enkele geldige punten. En ik vind het niet chic dat je tegen iemand uitvaart die je zowaar belangeloos probeert te helpen.

- Zelfs met toelichting snap ik weinig van je vraag en nog minder van je Excel-bestand. Sterker nog: er staat zoveel op gevoelsmatig random plekken, dat het lijkt alsof iemand op je sheet heeft geniest en ik kan er honderden vragen over stellen. Je praat over een pulldown menu, ik zie ergens een cel met 'Geel' dat als potentieel pulldown menu geldt maar waar geen andere kleur te vinden is. Er staat een kringverwijzing in je bestand. Je maakt cruciale spelfouten. Ik weet niet wat de bedoeling is als er zowel een rood als een geel tafeltje in je lijst staat (kan dat überhaupt?). Er staat ook een random 3x3 matrix met getallen 1 t/m 9 en wat formules. Zijn die ergens nuttig voor? Kolom E is ineens opgemaakt. Ik kan doorgaan, maar doe het niet. Maar het kan.
- Je werkt ook totaal niet mee. De vraag om verduidelijking blijft onbeantwoord (als Kristiaan beter moet lezen en ik ook, is er waarschijnlijk gewoon iets mis met je beschrijving) en vervolgens beland je in een discussie die wal noch kant raakt. Prima, maar ik beschouw mijn tijd als te waardevol om door pagina's aan stieren****** heen te scrollen.

Kortom: kijk maar wat je doet. Maak wat degelijks van je voorbeeldbestand en je toelichting, en dan wil ik best kijken wat ik voor je kan doen. Als je nu weer met zo'n fraaie oneliner komt, kun je wat mij betreft in ieder geval de boom in.
 
Twee opmerkingen:
1. Nogmaals: QUOTEN is overbodig... gebruik knop reageer op bericht, of tekstvak snel reageren onderaan.
2. Via het bestand dat je geplaatst is vrij eenvoudig een bedrijfsnaam (begint met L) te zien, en een eigennaam (J.E.) ook trouwens (in bijlage bij deze post verwijderd).

Laten we nu terug on-topic gaan en bovenstaande discussie sluiten.

Een (complexe) formule die de eerste 5 letters van je zoekterm gebruikt is:
Code:
C16: =ALS.FOUT(SPATIES.WISSEN(RECHTS(SUBSTITUEREN(INDEX($C$1:$C$15;MIN(ALS(ALS.FOUT(VIND.SPEC(LINKS(A16;5);$C$1:$C$15;1);0)>0;RIJ($C$1:$C$15);9^99)));" ";HERHALING(" ";LENGTE(INDEX($C$1:$C$15;MIN(ALS(ALS.FOUT(VIND.SPEC(LINKS(A16;5);$C$1:$C$15;1);0)>0;RIJ($C$1:$C$15);9^99))))));LENGTE(INDEX($C$1:$C$15;MIN(ALS(ALS.FOUT(VIND.SPEC(LINKS(A16;5);$C$1:$C$15;1);0)>0;RIJ($C$1:$C$15);9^99))))));"Zoekterm niet gevonden")
Let op:
1) dit is een matrixfunctie, d.w.z. afsluiten met Control+Shift+Enter.
2) Zet je sheet via de opties op "automatisch berekenen"!
3) Bij meerdere kleuren wordt alleen de eerst gevonden kleur weergegeven.
4) Zie bijlage (waarin ik alle "ballast" verwijderd heb)
 

Bijlagen

  • testbestand vraag 2 (AC).xlsx
    11,5 KB · Weergaven: 49
Laatst bewerkt:
Hallo Alex,

Bedankt dat je me hierop attent maakt het was absoluut niet de bedoeling om mijn bedrijfsnaam hier rond te bazuinen, nu ik erover nadenk vind ik het ook niet echt kunnen dat Kristiaan dit erbij haalt op een publiek forum. En wellicht was mijn eerste reactie op Kristiaan ietwat overdreven en kwam waarschijnlijk harder over dan dat mijn bedoeling was.

Ik ga vanavond eens even naar je formule kijken, het is een behoorlijk ingewikkelde. Moet er echt even induiken maar hij lijkt te doen wat ik wil.


Hulde!
 
Laatst bewerkt:
Alex onwijs bedankt hiervoor, dit is echt een eind in de goede richting en het bevestigd dat het wel kan wat ik wil bereiken.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de formule niet begrijp, dit gaat echt mijn petje te boven. Dat neemt echter niet weg dat ik er wel mee kan werken.

Jouw formule pakt nu het laatste woord zie ik, in mijn uiteindelijke lijst wordt dat net iets anders.

Ik wil namelijk weergeven dat wat na het "=" teken komt en voor hetgeen wat tussen haakjes staat, mijn eerste testbestand was daarin onvolledig. Zie afbeelding.

Bekijk bijlage 329163

Is dit ook mogelijk?
 
Laatst bewerkt:
Ik pakte het laatste woord omdat dat in je voorbeeld stond, het is handig dat een voorbeeld representatief is merk je nu ook.

Het gebruik van het = teken maakt de formule zowaar wat simpeler...
Code:
C16: =ALS.FOUT(VERVANGEN(INDEX($C$1:$C$15;MIN(ALS(ALS.FOUT(VIND.SPEC(LINKS($A16;5);$C$1:$C$15;1);0)>0;RIJ($C$1:$C$15);9^99)));1;VIND.SPEC("=";INDEX($C$1:$C$15;MIN(ALS(ALS.FOUT(VIND.SPEC(LINKS($A16;5);$C$1:$C$15;1);0);RIJ($C$1:$C$15);9^99))))+1;"");"Fout: zoekterm niet gevonden")

Opmerkingen:
1. Dit is weer een matrixfunctie, d.w.z. afsluiten met Control+Shift+Enter na invoeren/wijzigen/doorvoeren.
2. De formule geeft de gehele tekst na het = teken weer.
3. De kleuren in je plaatje voor het stoeltje, krukje, tafeltje staan m.i. wel verkeerd...
 
Laatst bewerkt:
Wanneer ik je formule nu gebruik krijg ik de melding "Fout: zoekterm niet gevonden" kan dat iets te maken hebben met de matrixfunctie waar je het over hebt?

Je opmerking betreffende de verkeerde kleuren in mijn plaatje voor het stoeltje, krukje, tafeltje klopt inderdaad. Ik zal hem aanpassen.

Wat het misschien nog iets lastiger maakt is dat het de tekst moet zijn die na het = teken komt maar het gedeelte dat tussen haakjes staat zou weggelaten moeten worden. Het komt echter ook voor dat er geen tekst tussen haakjes aan het eind staat.

Als dat niet in één formule te vatten is dan zou ik ook weg kunnen met twee aparte formules.

- één formule voor alle woorden na het = teken
- één formule die alle woorden na het is teken minus de woorden tussen haakjes weergeeft.
 
Laatst bewerkt:
Opm.
1. "kan dat iets te maken hebben met de matrixfunctie waar je het over hebt?" Ja, dat kan. Heb je na invoer de formule correct afgesloten met Control+Shift+Enter? Dan komen er {accolades} om de formule heen te staan.
2. Ik heb gekozen voor 2 aparte formules om tot je gevraagde oplossing te komen. Eentje kan wel, maar dan wordt deze wel superlang, onoverzichtelijk en complex. Overal waar in onderstaande B16 staat zou dan de matrixfunctie uit post #16 komen.

De matrixfunctie heb ik kolom B gezet (ervoor) en een witte tekstkleur gegeven, die zie je dus niet. De tweede formule destilleert de kleur eruit, d.m.v.
Code:
=LINKS(B16;ALS.FOUT(VIND.SPEC("(";B16)-1;LENGTE(B16)))

Om onduidelijkheden te voorkomen heb ik zelf maar even je voorbeeld aangepast. En alvast een tip voor de toekomst: bestandseigenschappen (waaronder auteur en bedrijfsnaam) kun je verwijderen via verkenner > rechtermuisknop op het bestand > eigenschappen > details > eigenschappen en persoonlijke gegevens verwijderen.
 

Bijlagen

  • testbestand vraag 2.1 (AC).xlsx
    11,8 KB · Weergaven: 52
Laatst bewerkt:
Kun je svp van de titel van deze draad iets corrects en begrijpelijks maken ?


@AlexCel

Is dit geen oplossing voor onhandig gestructureeerde gegevens ?
Een listobject lijkt mij voor-de-hand-liggender.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt Alex, dit is echt exact waar ik naar op zoek was! Bijzonder hoe snel je een dergelijke complexe formule in no-time uit je mouw schud. Ik had hier zelf nooit uitgekomen.

Nu nog even onderzoeken hoe ik het kan gaan implementeren.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan