Vertaling Woocommerce

Status
Niet open voor verdere reacties.

femke98

Meubilair
Lid geworden
16 dec 2006
Berichten
6.677
Zie de plaatjes.

vertaling1.jpgvertaling.jpg

Alles is in het Nederlands wat Wordpress en Woocommerce aangaat.
Alleen 1 ding niet en dat is dus de shopping cart. View your shopping cart is in het Engels en ik krijg het niet in het Nederlands.

Wat heb ik allemaal gedaan:
1. De vertaalplug-in geïnstalleerd Loco Translate. Bij gebruik van deze plug-in bij Woocommerce komt deze zin er helemaal niet in voor.
2. Met FF webontwikkelaar gekeken waar het nu precies zit. Zie plaatje, ik heb het gevonden, maar in de files (Direct Admin) vind ik het nergens.
3. De files woocommerce.po (te vinden wp-content/plugins/woocommerce/i18n/languages) na gekeken, de files van het thema Shopper Pro nagekeken, en alles waar ik dacht het te kunnen vinden, gezocht op View your...etc.
4. Op internet lopen snuffelen, alles door gelezen wat ik maar kon vinden. De meeste geven op wat ik al gedaan heb, namelijk die pug-in of de files nakijken.

Wie kan mij vertellen waar ik plaatje 2 kan vinden in de files ?
 
3. De files woocommerce.po (te vinden wp-content/plugins/woocommerce/i18n/languages) na gekeken, de files van het thema Shopper Pro nagekeken, en alles waar ik dacht het te kunnen vinden, gezocht op View your...etc.

Heb je ook de .po-bestanden van het thema bekeken? Gebruik je daarvoor poedit? Heeft het thema nog een optie-pagina waar je evt. omschrijvingen e.d. kunt invullen?

Ik kwam bij het bekijken van je site nog een stukje tegen dat nog vertaald moet worden ("Add to wishlist"):
Wishlist.jpg
 
Heb je ook de .po-bestanden van het thema bekeken?
Ja, dat schrijf ik in mijn bericht ;) (de files van het thema Shopper Pro nagekeken,)

En dat klopt, add to wishlist moet ook nog worden vertaald. Die had ik niet gemeld nee, klopt.

Heeft het thema nog een optie-pagina waar je evt. omschrijvingen e.d. kunt invullen?
Wat bedoel je hiermee als ik vragen mag?
 
Nogmaals het theme.pot bekeken en daar toch de tekst gevonden.
Daarna het bestand opgeslagen met de naam nl_NL.po en een file aangemaakt met de naam nl_NL.mo
Deze ge-upload. Helaas blijft de tekst in het Engels.

edit: naam veranderd in shopper-nl_NL.mo / po gemaakt, maar ook dat maakt niets uit.

Edit2: Poedit gedownload maar deze wil niet openen, ik krijg een foutmelding. De eerste is dat deze niet veilig is, en er is geen fout opgetreden bij het starten van deze toepassing.
Let wel, ik werk met Linux en met geen mogelijkheid krijg ik Poedit aan het werk.

Ik moet een .mo bestand hebben, ik weet nu dat ik deze moet laten maken. De .pot heb ik dus vertaald op die zinnen die nodig zijn en opgeslagen als .po bestand. Maar zonder .mo doet het niets.

Nou edit3: je kan gewoon poedit installeren via
Code:
sudo apt-get install poedit
Ik had de tar.gz
Ik ga het opnieuw proberen!

Add to wishlist is vertaald, evenals Myu account. Wat blijft (maar wel vertaald) is View your shopping cart.
Dat zit dus duidelijk niet in het theme, maar ook niet in de woocommerce.pot
Waar dan wel??
 
Laatst bewerkt:
Zo, dat zijn een hoop edits ;-). Maar goed, je bent in elk geval een stap verder, dat scheelt.

Als ik de site nu bekijk zie ik dat "View your shopping cart" nu is vertaald als "Bekijk je winkelmand". Heb je die niet (per ongeluk) toch gewoon mee vertaald in het POT-bestand?

Mocht er nu nog iets vertaald moeten worden, wil je dan misschien de POT-bestanden hier uploaden? Dan kan ik eens even mee zoeken.

Om je vraag over de optie-pagina nog even te beantwoorden. Voor een website die ik beheer in Wordpress wordt gebruik gemaakt van een betaald thema. Deze heeft in het Wordpress-dashboard een aantal pagina's waar je de meest gekke opties voor dat thema kunt instellen, zoals lettertypen, kleuren etc. Wellicht dat het thema dat je voor je webshop gebruikt ook over een dergelijke pagina in het dashboard beschikt. Snap je?
 
Als je alle hoop van het zoeken hebt opgegeven dan kan je met jquery wat dingen vertalen (niet netjes maar het werkt).
Het gaat om dit stukje
Code:
<ul id="site-header-cart" class="... ...">
  <li class="">
    <a class="cart-contents" href="..." title="View your shopping cart">
      <span class="label-cart">Cart /</span>

Zet het volgende ergens onderaan de pagina.
Code:
<script>
$(document).ready(function() {
  $("#site-header-cart .cart-contents").attr("title", "Bekijk uw winkelmandje");
  $("#site-header-cart .label-cart").html("Mandje /");
});
</script>
Suc6. Have fun.
 
Als ik de site nu bekijk zie ik dat "View your shopping cart" nu is vertaald als "Bekijk je winkelmand". Heb je die niet (per ongeluk) toch gewoon mee vertaald in het POT-bestand?
Oh? vreemd, bij mij was dat dus niet te zien.
Maar nu kijk ik vanaf mijn laptop en zie daar..........keurig vertaald. Ik ben blij!!

Zie alleen dat ik Login/Register nog kan vertalen, normaal stond daar Mijn account. Maar nu ik weet hoe, is het appeltje-eitje.
En nogmaals dank voor je bijdrage, ik weet nu hoe ik een theme of plugin kan vertalen middels Poedit. Beter dan met Loco Translation, dus die verwijder ik weer als plug-in.

Om je vraag over de optie-pagina nog even te beantwoorden. Voor een website die ik beheer in Wordpress wordt gebruik gemaakt van een betaald thema. Deze heeft in het Wordpress-dashboard een aantal pagina's waar je de meest gekke opties voor dat thema kunt instellen, zoals lettertypen, kleuren etc. Wellicht dat het thema dat je voor je webshop gebruikt ook over een dergelijke pagina in het dashboard beschikt. Snap je?
Shooper Pro is een betaald theme. En inderdaad heb je dan meerdere opties in het dashboard. Ik begreep je verkeerd, vandaar dat ik het even niet begreep.
Ik heb daar al dingen veranderd.

Bron, bedankt voor deze optie. Maar het is niet meer nodig, gelukkig. ;)
 
Laatst bewerkt:
@ Tommy78

Had net een update voor het theme, en zie daar. Alle vertalingen weer weg.
Kon ik weer die mo en po uploaden.
Is daar niets aan te doen?
 
Ik ben niet in detail bekend met Woocommerce, maar ik zie wel dat ze onderstseuning bieden voor Child Themes, net als bij Wordpress.
Zo'n child theme kun je in principe ook gebruiken voor je zelfgemaakte vertalingen. Stel dat je in de map van het oorspronkelijke thema een submap /languages hebt waar je nu je vertaalbestanden in hebt geplaatst, kun je in de map waar straks je child thema in staat, ook een submap /languages maken met daarin je eigen vertaalbestanden. Krijgt het hoofdthema dan een update, worden de bestanden van het child thema niet overschreven en blijft je vertaling intact.
 
Ah, oké. De vertalingen zijn van het Shopper theme, niet van Woocommerce.
Dus ik maak een childtheme aan voor het theme Shopper, maak een submap/languages en daar zet ik mijn eigen vertaalbestanden in.
Ik ga aan de slag.
Laat het weten of het gelukt is. Bedankt weer!!
 
Ah, oké. De vertalingen zijn van het Shopper theme, niet van Woocommerce.
Dus ik maak een childtheme aan voor het theme Shopper, maak een submap/languages en daar zet ik mijn eigen vertaalbestanden in.

Dat maakt het alleen maar makkelijker, dan werkt het net als een child theme voor Wordpress.
Kijk even in de mappenstructuur van het oorspronkelijke theme hoe de map heet waar de vertaalbestanden staan en gebruik diezelfde naam voor de submap in je child theme. "/languages" was vooral als voorbeeld bedoeld, de map zou ook anders kunnen heten in werkelijkheid.

Succes!
 
Tommy78 (en anderen)
Gisteren een child theme gemaakt.
Helaas werkt het niet, want ik krijg een melding in het dsshboard bij Themes, dat ik de originele moet installeren, maar die is al geïnstalleerd. zie screenshot.

8e mail.jpg9e mail.jpg

Ik heb een pro versie waarvan de pro een plug-in is. Dus ik heb een child theme gemaakt op het theme wat is geïnstalleerd.

Ik heb mijn vertaalfiles erin gezet, maar dat gaat natuurlijk niet werken.
10e mail.jpg

Wat nu?
 
Laatst bewerkt:
Als Wordpress angeeft dat het hoofdthema niet is geïnstalleerd, maar dat is het wel, kan ik me alleen maar voorstellen dat de verwijzing vanuit je child theme naar het hoofdthema niet juist is. Kun je eens de header van het style.css-bestand van het child theme posten? De inhoud van de hele file mag ook.

Je geeft aan dat de pro-versie van het thema wordt geactiveerd middels een plug-in. Werkt je child thema wel als je de plug-in (en dus de pro-versie) uitschakelt?
 
Code:
/* 
Theme Name:   Shopper Child
 Theme URI:    https://zelfgemaakt.shop
 Description:  Shopper Child Theme
 Template:     Shopper
 Version:      1.0.0
 Tags:         zelfgemaakt, honden, bothane, touw, lijnen, halsbanden
 Text Domain:  shopper-child
*/

@import url("../shopper/style.css"); 

/* =Eigen CSS hier beneden plaatsen
-------------------------------------------------------------- */

dat is de style.css

Geen idee of child theme werkt als de plug-in wordt uitgeschakeld, eerlijk gezegd durf ik dat niet aan (flauw hè). En stel dat het wel werkt, wat dan? Dan heb ik geen pro versie meer waar ik voor betaald heb.
 
Pas de verwijzing naar het hoofdthema eens aan zoals hieronder:
Code:
/* 
Theme Name:   Shopper Child
 Theme URI:    https://zelfgemaakt.shop
 Description:  Shopper Child Theme
 Template:     [COLOR="#FF0000"]s[/COLOR]hopper
 Version:      1.0.0
 Tags:         zelfgemaakt, honden, bothane, touw, lijnen, halsbanden
 Text Domain:  shopper-child
*/

[COLOR="#FF0000"]@import url("../shopper/style.css"); [/COLOR]

/* =Eigen CSS hier beneden plaatsen
-------------------------------------------------------------- */

Je hebt achter 'Template' de naam van het Shopper-thema met een beginhoofdletter geplaatst, maar achter 'Template' hoort de directory-naam van het hoofdthema te staan en als ik kijk naar de @import-regel is die helemaal met kleine letters.
De @import-regel is volgens mij trouwens tegenwoordig niet meer nodig als je een child-theme maakt, de verwijzing naar de directory is voldoende.

Het uitschakelen van de plug-in was bedoeld om te beoordelen of het niet werken daarmee te maken had, maar ik gok (en hoop :) ) dat het met de verwijzing zoals hierboven geschreven opgelost is.
 
Als je alle hoop van het zoeken hebt opgegeven dan kan je met jquery wat dingen vertalen (niet netjes maar het werkt).
Het gaat om dit stukje
Code:
<ul id="site-header-cart" class="... ...">
  <li class="">
    <a class="cart-contents" href="..." title="View your shopping cart">
      <span class="label-cart">Cart /</span>
..............
Dit soort tekst zoekacties gaan super eenvoudig onder Linux met Midnight Commander (of via command-line, maar MC is superhandig).... Heb heel wat script problemen zo opgezocht en opgelost. Vooral handig als er een flinke update is geweest en bijv de config bestanden ineens ergens anders staan en de naam ook nog veranderd is... dan is het super handig als je op de inhoud kunt zoeken. Ja ook onder Linux kom je dat tegen.... :eek:
Succes verder.
 
Tommy87, ik ga het veranderen, uiteraard laat ik het je weer weten.
Alvast dank!
 
Pas de verwijzing naar het hoofdthema eens aan zoals hieronder:
Yes, nu werkt het!

Heb het thema geactiveerd. Alles ziet er nog normaal uit hahahaha.

Zie ik opeens nog een zin die niet vertaald is, was me niet eerder opgevallen: search for products. Ik dacht toch echt dat ik alles had gehad. Chips.

En ik zie nog wat, wat niet kan.
En dat is de footer. Daar stond allerlei informatie over het bedrijf e.d maar dat is weg.

Wat nu?

Edit:
de widgets pakken alleen de tekst als ik daar een link aan geef. Ik heb nu maar # als link gegeven, anders is geen enkele tekst op de klantenservice na, niet te zien.
 
Laatst bewerkt:
Yes, nu werkt het!

Mooi :thumb:!

En dat is de footer. Daar stond allerlei informatie over het bedrijf e.d maar dat is weg.

Wat nu?

Edit:
de widgets pakken alleen de tekst als ik daar een link aan geef. Ik heb nu maar # als link gegeven, anders is geen enkele tekst op de klantenservice na, niet te zien.

Hier begrijp ik je niet helemaal. Als ik de site nu bekijk zie ik de footer allerlei informatie staan. Heb je die weer opnieuw toegevoegd met widgets? Welk type widget heb je gebruikt? De tekst of de HTML-widget?
 
Ik snap dat je mij niet begrijpt. De footers waren leeg op de titel na. De tekst werd in de child-theme niet weergegeven.
Aangezien de shop al draait, kan dat natuurlijk niet.

En toen kreeg ik in de gaten dat wanneer ik aan de tekst een link zou zetten (en dan in dit geval een #, zodat het nergens aan linkt) zag je de tekst daarna wel staan.

Dus de widgets zijn hetzelfde gebleven, de tekst verdween (op linktekst en de titel na). Ik heb zowel de widgets HTML als TEKST uitgeprobeerd, bij beiden werd de tekst niet weergegeven. In het originele theme wel.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan