Ultrabook fan constant aan

Status
Niet open voor verdere reacties.

govi73

Gebruiker
Lid geworden
17 jun 2014
Berichten
125
Ik heb een Lenovo Ideapad U430 Touch. Deze heb ik al enkele jaren en ooit gekocht met windows 8 erop.
Vanaf het begin stoorde ik mij aan de fan die om het geringste aan ging. Tot W10 was er een energymanager van Lenovo beschikbaar waarin je prestaties kon terugschroeven en hierdoor had ik geen last meer van de fan.

Vanaf W10 opnieuw problemen en ik krijg het maar niet onder controle.
Ik heb nu W10 er nieuw opgezet (format). Vanaf de Lenovo site heb ik alle aanbevolen W10 software voor dit type geïnstalleerd.
Een dergelijke energymanager is er helaas niet meer. Het probleem blijft, ik wordt er niet blij van.

Is er een mogelijkheid om die fan minder vaak aan te laten gaan? Met name bij het internetten gaat die fan aan en niet meer uit.
Ik heb diverse browsers gebruikt, Chrome, Firefox, Internet Explorer en Edge. Maakt allemaal niets uit.

Ik heb geen geld voor een nieuwe, dus een tip is erg welkom.
 
Zijn er in de BIOS / UEFI geen instellingen voor de fan beschikbaar..?
 
je hebt het apparaat al enkele jaren schrijf je...
Heb je gedurende die tijd ooit de moeite genomen om het ding van binnen eens stofvrij te maken..?
Meest voorkomende oorzaak van dit soort gedrag is stof-ophoping tussen de ventilator en de heatpipe radiator.
Om dit schoon te maken moet he de onderzijde van de laptop losmaken en met een busje perslucht of compressir de ventilator en radiator schoon blazen.
Daarmee is het in de meeste gevallen opgelost.

Op Youtube zijn genoeg videootjes te vinden waarin je kunt zien hoe je dat doet...:thumb:
 
"Vanaf het begin stoorde ik mij aan de fan die om het geringste aan ging."
Helpt het niet om in energiebeheer de prestaties (van vooral je scherm) niet wat terug te schroeven?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan