Install printer dmv batch op lokale computer

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tijger81

Gebruiker
Lid geworden
2 jan 2010
Berichten
397
Hallo,

Ik heb dit commando om een netwerk printer te kunnen installeren op een pc:
rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /in /n\\COMPUTER\PRINTER

Het probleem alleen is dat de installatie meegenomen lijkt te worden in de USER. Dus als deze USER ergens anders op een andere pc inlogt binnen hetzelfde netwerk dan heeft hij ook de beschikking over de printer en dat is niet de bedoeling. De printer lijkt dus niet alleen geinstalleerd te worden op de pc, maar ook in de USER. Hoe zorg ik ervoor met welk commando dat de printer alleen op de lokale computer geinstalleerd wordt?

Wie kan mij hierbij helpen...

Met vriendelijke groet
 
Probeer het eens zo:
Code:
if %computername%==COMPUTERNAAM rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /in /n\\COMPUTER\PRINTER

Waar COMPUTERNAAM dan de naam is van de computer waar die installatie wel moet worden gedaan.
 
Ik denk dat het vooral ligt aan het rundll commando,

Ik had dit gevonden om een printer lokaal te installeren:

rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /ga /c \\%computername% /n \"network\printername"

maar dan krijg ik een foutmelding dat hij de per computer printer verbinding niet kan maken.
 
Voordat het profiel wordt teruggeschreven naar de server zou je de printer kunnen verwijderen.
Kan je iets met een script dat je zelf maakt waarin je bij logoff de printer verwijdert.
 
Oké bedankt, daar kan ik wel een script voor maken ja, maar dan zou de printer bij inlog geïnstalleerd moeten worden telkens. Dat kan met Opstartscript in Programdata natuurlijk, maar stel dat iemand inlogt in en de printer wordt geïnstalleerd en de persoon gaat ergens anders nogmaals inloggen waar de printer niet mag komen....wat dan
 
Dat mag kennelijk alleen op een bepaalde computer.
Zie #2.
 
Ja maar %computername% staat toch gewoon voor de desbetreffende pc.
 
Dus moet je zoals ik erbij vertelde het woord COMPUTERNAAM wijzigen in de naam van de computer waar deze printer wel geïnstalleerd moet worden.
 
Oké ik zal het proberen en dan staat de printer lokaal en wordt niet meegenomen in profiel?
 
Dat commando zal doen wat het normaal doet.
Geen idee of dat in het profile wordt meegenomen.
 
Ervan uitgaand dat in jouw situatie de userprofiles op de Windows server worden opgeslagen gebeurt er dit:
Zodra de printer op een toegestane pc is geinstalleerd wordt dit in het profiel opgenomen.
Op een andere pc wordt het profiel opgehaald en is de printer beschikbaar (ook als dit niet is toegestaan).

Je kan dit in een inlogscript oplossen:

1. Maak op de server gebruikersgroepen met de namen
Printer1toestaan, Printer2toestaan, Printer3toestaan, enz.
2. Iedere gebruiker maak je lid van één of meer van deze groepen.
3. Maak een inlogscript met daarin (hier tekstueel omschreven)
- Verwijder alle printers.
- Kijk bij elke "Printer..toestaan" gebruikersgroep of de gebruiker daar lid van is.
- Zoja, installeer dan die printer.

Je kan een inlogscript eenvoudig met AutoIt maken, voorbeeldje

Waar komt een logon script?
Even googelen op: windows server 2016 logon script

Wil je het logon script op elke pc zetten ipv op de server? (niet vriendelijk voor onderhoud).
Even googelen op: windows 10 logon script
 
Laatst bewerkt:
Ik ga een script maken die bij uitlog geactiveerd wordt en alle printers verwijderd. Het profiel hoorde ik wordt pas weggeschreven bij uitloggen.
Dan zou ik ook een script kunnen maken die een printer installeerd wanneer nodig . Daar heb ik een programma voor die scripts kan pushen.
 
Het profiel hoorde ik wordt pas weggeschreven bij uitloggen
Klopt. Het wordt weer ingelezen bij inloggen. Het is gebruikelijk om alle scripting in een inlogscript te zetten omdat een computer uitgezet kan worden zonder dat het profiel wordt weggeschreven, bijvoorbeeld door de aan/uit knop 5 sec in te drukken als de comnputer is vastgelopen. Bij het inloggen weet je altijd zeker dat een inlogscript wordt uitgevoerd.
 
Laatst bewerkt:
Maar als een pc crasht dan wordt de printer niet opgeslagen in profiel dus da's ook goed. Het gaat er mij om dat de printers uit de profielen blijven, zodat ze niet elders gebruik t kunnen worden
 
Maar als een pc crasht dan wordt de printer niet opgeslagen in profiel.
Daar heb je gelijk in maar kijk eens naar deze situatie.
- iemand logt in op een pc waar "printer A" is toegestaan en de printer is dus beschikbaar.
- bij het uitloggen wordt het profiel weggeschreven en "printer A" staat dus in het profiel.
- de volgende keer dat deze persoon op dezelfde pc inlogt crasht de pc.
- als dan wordt ingelogd op een pc waar de printer niet is toegestaan krijg je het profiel waar de printer wél in zit.

Vandaar dat systeembeheerders een inlogscript gebruiken om er zeker van te zijn dat er geen rare bijverschijnselen kunnen ontstaan..
 
Oke duidelijk. Daarom zal ik bij zowel in als uitloggen eerst de printers laten verwijderen. Daarna zou een extra inlog script moeten kijken welke printer waar geïnstalleerd moet worden.
 
heel vroeger werd er ook zo gewerkt
mogelijks een oplossing (serverbased met users zwervend profielen) (enkele bemerking je gebruikt beter de naam dan het ip indien dynamische ip's of als je router geen preset mac to ip heeft)

=>profielen map
zelf te kiezen (gekozen voor profielen)
++> ZWERVENDE PROFIELEN
->kan door het al in de server in te stellen doen
->kan door op de computer te zitten en het profiel zwerved te maken maar dan moet je serverid hebben plus het
wachtwoord en er met ingelogd zijn
door te klikken op systeem onder configuratie scherm profielen
=>documentenmap
onder de c: van de server zetten
in de map documenten gaan en het doel verwijzen naar een de \\server\user1\mydocuments
=>loginscript
minasi server (engels)
dit in een bat bestand schrijven
Code:
			net use s: /delete		deleten van de netwerkdrive
			net use K: \\server\software	deleten van de netwerkdrive	
			net use lpt1: \\accounting\laser2 netwerkprinter voorzien
vmweare
installeren van de server
maken van een partitie (ntfs)
setup server
this is the only server in my network

wanneer je met een server werkt heb je als computer minder rechten

137
138
blokeren

server, domein administrator
pc op het domein plaatsen
user aanmaken
server instalatie => member server
dcpromo |
 
Laatst bewerkt:
Kenikavanbis, je geeft een lange onsamenhangende bijdrage waarin je dingen door elkaar haalt en onjuistheden vertelt. Waarom moet er met net use netwerkschijven worden verwijderd? Wat is de bedoeling van VMWare in je verhaal? Waarvoor is de uitleg over profiel- en documentmappen voor gebruikers? Enz. Enz.

Mijn advies aan Tijger81 is om niets van bericht 17 te proberen omdat het totaal geen antwoord geeft op de vraag.

Daarom zal ik bij zowel in als uitloggen eerst de printers laten verwijderen. Daarna zou een extra inlog script moeten kijken welke printer waar geïnstalleerd moet worden.
Hiermee gaat het lukken. Als je een vraag hebt over het script hoor ik het wel. Suc6. Have fun.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie antwoorden allen die van kenikavanbis gaat te ver denk ik. Ik hoef geen netwerk te deleten of servers installeren.

Maar ik heb een ander klein vraagje nog.
Startup scripts kun je gewoon kwijt in de Startup folder onder programdata, maar een logoff script is een ander verhaal.
Ik heb online gevonden dat Gpedit logoff scripts haalt uit C:\WINDOWS\System32\GroupPolicy\User\Scripts\Logoff, maar onder gpedit, windows settings, scripts logoff dien je eerst het in te stellen
en dat probeer ik juist automatisch te doen.
Alleen een script neerzetten in C:\WINDOWS\System32\GroupPolicy\User\Scripts\Logoff is niet voldoende, jammergenoeg...
 
Startup scripts kun je gewoon kwijt in de Startup folder onder programdata, maar een logoff script is een ander verhaal.
Een inlogscript is voldoende. In een inlogscrippt begin je met "opruimwerk", dat wil zeggen dat je alle dingen verwijdert waarvan je weet dat ze per gebruiker en/of per computer kunnen verschillen (bijv. verwijder alle netwerkprinters). Daarna ga je voor de ingelogde gebruiker en/of voor de betreffende computer kijken wat is toegestaan. Die toegestane dingen ga je beschikbaar maken, bijvoorbeeld gebruiker "piet" mag op computer "pc-5" de printer "hp-2" gebruiken.

Je maakt geen gebruik van de server, in dat geval kan je simpel het inlogscript bij inloggen als volgt opstarten
Je plaatst het script ergens op C: in een mapje (maakt niet uit waar). Dan zet je een snelkoppeling van het script in map Opstarten.
Bij Windows 10 is het pad van map StartUp C:\ProgramData\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\StartUp\
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan