WD My Passport Ulta niet herkend in Verkenner

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mystico

Gebruiker
Lid geworden
27 jul 2007
Berichten
7
Hallo,

Ik gebruik nu iets meer dan 2 jaar mijn externe hardeschijf, een WD My Passport Ultra. Gisteren, bij het overzetten van een boel foto's, viel hij echter van mijn computer af (vermoed een stugge kabel die zichzelf langzaam aan het rechttrekken was). Op zich geen harde klap, maar hij schoot wel los van de kabel. Sindsdien word de hardeschijf niet meer herkend door de verkenner. Hij werkt nog steeds, het lampje brand, en hij draait ook nog steeds. Al hoor ik af en toe een kleine schakel, een soort piep, waarna hij even stopt, en weer doorgaat.

Als ik kijk bij apparaatbeheer wordt hij meestal gevonden onder Universal Serial Bus Controllers als "USB-apparaat voor massaopslag". Hier geeft hij dan een geel uitroepteken met als melding: Dit apparaat start niet. (Code 10) {Bewerking mislukt} De aangevraagde bewerking is niet gelukt.
Het stuurprogramma bijwerken, deïnstalleren of verwijderen en opnieuw haalt niets uit.
Heel af en toe zet hij hem bij het kopje Schijfstations neer. Dan wordt hij gewoon herkend, maar nog steeds niet bij de Verkenner.
Als ik kijk via "Bluetooth en andere apparaatinstellingen" ziet hij hem ook, maar geeft hij een "stuurprogrammafout" aan. Ook hier heeft het updaten geen zin, de "nieuwe stuurprogramma's zijn al geïnstalleerd".
Via Schijfbeheer staat hij er ook niet tussen.

Andere computers of andere kabels geven hetzelfde probleem. Hij wordt op meerdere plaatsen herkend, maar niet via de verkenner.
Ik ben een beetje bang dat hij overleden is, maar weet iemand nog iets? Of is er nog een manier om de bestanden er af te halen?

Vriendelijke groet,
 
Haal de harde schijf uit het doosje en koppel die via de SATA aansluiting aan op je pc. Vergeet de SATA voedingskabel niet.
En nu , hoe is de herkenning?
OK... dan is het doosje stuk
NOK,,, dan vermoedelijk de harde schijf.
 
Haal de harde schijf uit het doosje en koppel die via de SATA aansluiting aan op je pc. Vergeet de SATA voedingskabel niet.
En nu , hoe is de herkenning?
OK... dan is het doosje stuk
NOK,,, dan vermoedelijk de harde schijf.

Dat wilde ik inderdaad al proberen, echter is het hele ding nogal vastgebouwd. Als ik hem er uit zou willen halen, moet ik het doosje daadwerkelijk slopen (en hopen dat ik de schijf zelf niet nog verder sloop). Verder weet ik ook niet zeker of er wel een SATA aansluiting op zit in deze serie. Dit zal dus echt een "last resort" zijn.

EDIT: Oké, hij kan open. Er is echter geen SATA aansluiting aanwezig.
 
Laatst bewerkt:
WD heeft inderdaad een eigen controller bordje zonder SATA aansluiting. Met die schijf kun je dus niks in je pc of een docking station.
 
Dat is te zien op de eerste video als je zoekt op How to disassemble... Deze nog geprobeerd?
 
Hallo

Zo goed als zeker platter schade.

Misschien zelfs een beschadigde leeskop.

Zal een klus zijn voor data recovery bedrijf . (prijzen zijn meestal pittig)

Peter
 
Daarom schrijf ik ook altijd: "maak meerdere back-ups op verschillende externe HDD's". Die externe HDD's zijn niet zo duur meer. Heb zelf meerdere WD My Passports. Werken goed en kunnen tegen een stootje. Is pech hebben, kan gebeuren.
 
Hallo

Zo goed als zeker platter schade.

Misschien zelfs een beschadigde leeskop.

Zal een klus zijn voor data recovery bedrijf . (prijzen zijn meestal pittig)

Peter

Yes, dat is de laatste optie. Echter zijn de bestanden mij niet zo waardevol dat ik er zoveel geld tegenaan wil gaan gooien.

Dat is te zien op de eerste video als je zoekt op How to disassemble... Deze nog geprobeerd?


De Utility van WD herkend hem ook meestal niet. 1x wel, toen zag hij hem maar als een 0 bytes schijf en alles wat je probeerde kreeg een SMART Waarde foutmelding oid.
Meerdere is misschien wel een goed idee ja, zo duur zijn ze nou ook weer niet.

En hoe en als wat wordt de partitie(s) daar weergegeven?

Uhm.. niet? Bij "Apparaatbeheer" staat hij (heel soms) tussen de Schijfstations, maar dan staat hij er niet tussen bij "Schijfbeheer", wat apart is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan