Imac (21.5-inch, Mid 2011), te warm?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kenzo88

Gebruiker
Lid geworden
8 mei 2007
Berichten
31
Beste forumleden,

Ik vroeg mij het volgende af. Ik heb een Imac uit medio 2011, met een 21,5-Inch scherm. Deze werd destijds geleverd met de standaard Harddisk van 500GB. Echter nu vind ik dat hij wat trager wordt in het laden van programma's als bijvoorbeeld de Chrome internet browser, of het opstarten van Spotify of andere apps.

Ik heb ook al een tijd HWMonitors geinstalleerd om zo de tempraturen te meten van mijn hardware. Omdat ik niet echt een antwoord kan vinden op de vragen;
- "hoe warm een hardeschijf maximaal mag zijn" & "wat een normale tempratuur is voor een HD in deze mac" vroeg ik mij af of iemand hier dit wellicht zou weten.

Tevens heb ik ook gekeken om ergens in Amsterdam te kijken naar een goede reparatieservice voor het mogelijk vervangen van mijn HD naar een andere HD of misschien zelfs een SSD.
Ik heb een screenshot gemaakt van de tempraturen op mijn Imac, welke bijgevoegd zijn in dit topic.

Schermafdruk 2018-09-06 14.54.43.jpg


Ik kijk uit naar jullie berichten, alvast super bedankt allemaal!

Groet,
Kenzo
 
Temperaturen zijn voor een AIO prima, niks mis mee hoor..
Uiteraard wordt het systeem vrijwel gereanimeerd als je de HDD vervangt door een SSD, daarmee wordt hij sneller als toen'ie nieuw was....
 
Hallo

Nog nooit dergelijk model geopend , dus heel veel kan ik u niet zeggen qua nuttige info ...


Wat ik wel weet:

Dit toestel vereist wel een originele h.d.d. , met speciale aansluiting ...

Anders heb je o.a. problemen met t° uitlezing sensoren , waardoor de ventilatoren op hol slaan.

Is te omzeilen met zoiets :

https://eshop.macsales.com/item/OWC/DIDIMACHDD11/

Zo goed al zeker zullen er wel andere fabrikanten zijn die dit maken.

Veel h.d.d fabrikanten vermelden 60°C als max. h.d.d. t°.

Aanvulling:

Speciaal voor u gekeken op youtube ... een en ander over te vinden ...

Zie b.v.b. :

https://www.youtube.com/watch?v=VpTgEmtN1LA

Zwak punt model 2010 --> defekte g.p.u. , zo goed als zeker door langdurige oververhitting.

Goed van u , dat je de t° in de gaten houdt ... thermisch geleidende pasta , alsook thermal pads (laten) vervangen indien de t° te hoog oplopen.

Hopelijk heb jij , of iemand die dit ooit mocht lezen iets aan deze info.

Dit is blijkbaar ook zo'n adaptor : https://www.benl.ebay.be/itm/iMac-M...867012?hash=item4426458784:g:iZgAAOSwDehbeYeq




Peter
 
Laatst bewerkt:
Thx allemaal voor de berichten!

NU enkele dagen later maak ik me echter nog steeds zorgen om de waarden;
PECI CPU 75graden
PECI GPU 75graden
PECI SA 70graden

Heatsink 1 74 graden
Heatsink 2 70 graden

Nu ben ik zelf niet zo'n held in het uit elkaar halen en in elkaar zetten van een MAC, dus indien dit waarden zijn waarover ik mij zorgen moet maken zou een advies welke onderdelen ik eventueel moet vervangen meer dan welkom zijn.

Hebben jullie informatie en of tips of ik mij wel degelijk zorgen moet maken om deze temperaturen?

Alvast bedankt allen!
 
Maak hem eerst stofvrij of laat het doen. En meldt het resultaat of het helpt.
http://iservicefriesland.nl/imac-stofvrij-maken.html
Bijvoorbeeld, maar mss doet de lokale pc boer het goedkoper?

Kan zijn dat de koeler er toe aan is om een van de plaats gehaald te worden, schoongemaakt (ook onderop) en voorzien te worden van nieuwe koelpasta en vervolgens weer teruggezet te worden.
Een goede pc boer doet dat pas als ie ziet dat het stofvrij maken niet voldoende zou zijn....
 
Laatst bewerkt:
Hallo

Indien deze t° onder stress gemeten zijn , dan zijn deze o.k.

Ik vermoed echter , dat deze waarden zonder belasting zijn gemeten ...

Dan zijn deze uiteraard te hoog.

De c.p.u. is niet het probleem ... de g.p.u. kan echter van het motherboard loskomen , of erger "popcornen".

Het is dan "exit" deze p.c. , daar een videokaart voor deze p.c. niet meer verkrijgbaar is.

Indien wel ... zijn deze zo goed als altijd altijd "hersteld" , en zo goed als onbetaalbaar.

Apple beschouwd deze toestellen als "vintage" ... een ander woord voor ... dit herstellen we niet meer , koop maar een nieuw toestel.


Zo goed als zeker door ouderdom uitgedroogde thermisch geleidende pasta c.p.u./g.p.u.

Stofophoping in de heatpiperadiators zal er ook wel sprake van zijn , gezien de ouderdom van dit toestel.

Laat dit doen door iemand met de nodige ervaring en eergevoel , en niet door een of andere "m.c. gyver" , enkel uit op geldgewin.


Peter
 
Laatst bewerkt:
Hallo

Ik hoop voor de topicstarter , dat deze intussen toch iets van aktie heeft ondernomen ...

Maar ....

Mits er niets meer van feedback van deze wordt gegeven , dan hoop ik voor hem, dat hij toch iets positief heeft gedaan met de gegeven info ...

Peter
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan