Laptop traag

Status
Niet open voor verdere reacties.

model

Gebruiker
Lid geworden
2 feb 2011
Berichten
139
Beste forum gebruikers ,

enkele weken kreeg ik problemen ,als ik bv foto's wil zien die op een sd kaartje staan , of ik krijg bv een mail met een foto of pdf file , als ik deze wil openen duurt het heel lang eer ik de foto kan zien , zeker 30 sec ...vroeger was dat ,aanklikken en de foto stond daar 2-3 sec .

het is een Acer 7741 aspire ,met een i3 processor en 4 gb ram en een hd van 500gb .

ik gebruik regelmatig Ccleaner , zeker wekelijks .
het os is win 10 ( niet origineel want dat was win7 ....maar heb nadien gebruik gemaakt om de upgrade naar win 10 gratis door micro soft te doen .

met het progr. cristal disk mark ...harde schijf lezen en schrijven zo'n 63 mb/sec

het opstarten van de laptop is zoals vroeger ...niet snel omdat het ook geen ssd is , maar zoals vroeger , niet echt een verschil denk ik, of misschien minimaal .

ik had de gratis virus scanner AVG , eergisteren heb ik deze verwijdert en er McAfee 2018 antivirus plus opgezet , een gekochte versie met 1 jaar gebruik. Ik dacht misschien komt het traag zien van bestanden, foto's door de AVG ? maar niet ....de McAfee was niet de oplossing , verloren geld zal het wel niet zijn , want als het werkt is het goed en een officiele versie.

gisteren deed ik het volgende ( had gelezen ) >> typ bij start ...opruimen schijf , dit duurde redelijk lang ,zeker een uur en haalde ook niets uit ...denk dat dit een programma van micro soft is .

dus ja ...een heel epistel wat ik schreef ...wie wie raad om de foto's als voorheen snel te kunnen zien.

groeten,

francois
 
U weet dat de grafische kaart de snelheid van een computer bepaalt. Omdat u zelf de laptop naar Windows 10 geupgrade hebt zou ik goed nagaan of er een geschikte grafische driver geïnstalleerd is. Temeer omdat Windows 10 standaard ook de drivers meeneemt voor updates. Kijk bij Apparaatbeheer en grafische adapters uitgeklapt, of er een uitroepteken bij het kleine pictogram staat. Controleer bij Eigenschappen vervolgens wat de uitgifte datum is. Omdat Windows zichzelf sterk veranderd kan het zijn dat drivers voor andere besturingssystemen niet meer voldoen.

Doe een schijfcontrole waarbij het bestandsysteem misschien gerepareerd wordt. De schijf moet niet te vol zijn geworden. Repareer geen eventueel gevonden slechte sporen en sectoren.

Een systeemherstelpunt kan het register terug zetten en ook drivers en updates. Dat zou een mogelijkheid zijn.

Verder kan u overbodige programma's en achtergebleven onderdelen verwijderen. Wees ook kritisch op updaters en indexeerders. Dit kan u doen met de opdracht msconfig en de tabbladen Opstarten en Services of bij Programma's en onderdelen of door AutoRuns een lijst te laten opstellen van wat er op de computer draait.

Reparatieopdrachten willen wel eens helpen. Zoek bij Start naar CMD en klik rechts hierop. Kies Uitvoeren als Administrator en geef de opdrachten;

1) sfc /scannow

2) dism /online /cleanup-image /restorehealth
 
Wat zegt CrystalDiskInfo over de gezondheidstoestand van de schijf?

Schijfopruiming van Windows een uur? Doe ook schijfcontrole chkdsk /f
 
Laatst bewerkt:
Op de site van Acer zie ik dat er inderdaad geen drivers zijn voor later dan Windows 7.

https://www.acer.com/ac/en/GB/content/support-product/2114?b=1

Het best kan u proberen de laatste updates van Windows 10 te verwijderen bij Programma's en onderdelen met de keuze ingeschakeld dat Windows updates worden weergegeven in de lijst maar belangrijke updates zijn verplicht te accepteren.

Drivers kunnen in compatibiliteit modus met vorige Windows versies geïnstalleerd worden. Dan rechts op de uitvoerbare bestanden klikken en onder Eigenschappen het tabblad Compatibiliteit openen. Hier verwacht ik niet veel van. Als de grafische driver niet geschikt is of zelfs helemaal niet wordt geladen (slecht schuiven van vensters en gebrekkig scrollen) met, zoals bovenstaand vermeld, een uitroepteken bij het kleine pictogram in Apparaatbeheer dan zou het nog één enkel probleem wezen. Ik verwacht dat u een andere BIOS versie nodig bent en die geeft Acer nu vast niet meer uit. Moederbord chipset drivers evenmin.

Proberen drivers op goed geluk te downloaden van driver sites is gevaarlijk of compleet nutteloos en raad ik sterk af. Alleen betrouwbare bron. Misschien heeft de fabrikant van de grafische chipset een driver. Veel mensen zijn zonder instemming van de leverancier overgegaan op Windows 10 en komen door updates daarvan in de problemen. Terug brengen naar origineel met backup, herstelschijf of herstelpartitie is dan vaak het enige.
 
Hallo,

Ik heb ook bij Acer geen drivers gevonden , ik dacht aan video kaart en ook aan instelling lichtsterkte. enkele maanden terug kon ik de lichtsterkte ook niet meer instellen ...de balk beweegt wel ,maar geen verandering van lichtsterkte ....ik dacht ook aan updates van win 10 , die te pas en te onpas worden geinstalleerd .Ik heb dan contact gehad met Acer en die stellen hun natuurlijk veilig , kunnen mij niet helpen opdat ik geen originele Laptop meer het , ik heb dan gevraagd ,wat bedoelen jullie hier mee .Antwoord was , origineel was het een laptop op Win 7 en nu is het door een update Win 10 geworden , leuk hé van Acer. Ik denk niemand vraagt aan de leverancier /fabrikant of hij een update mag doen , en zeker als Microsoft beslist om Win 7 stilletjes aan af te bouwen , na verloop van tijd geen ondersteuning meer zal geven

harde schijf is 336gb gebruikt en nog 116 gb vrij >>> dus zeker niet krap. >>>> maar dit heeft toch denkelijk ( ben geen comp.expert ) niets te maken , met het vertraagd opkomen van een foto die op een sd kaart staat , of een foto of pdf file die ik binnenkrijg via een mail?

heb een test gedaan van de C schijf met cristal disk mark ...maar dit zegt mij niets , had ook andere resultaten dan gisteren.

dit zijn de cijfers 500MIB
Seq Q32T1 R=61,4 W=57,9

4K R=1.379 W=0.963

Seq R=39,63 W=57.88

4K R=0.516 W=0.934


grt,

françois
 
Je kunt beter een screenshot van Crystal Discinfo van je schijf plaatsen, dit dus:
6263__crystaldiskinfo_1_12_1_15.png
 
Met klagen kom je niet verder. Wel door exact aan te geven wat je hebt uitgevoerd.
chkdsk /f schijfcontrole uitgevoerd?
sfc /scannow controle van systeembestanden uitgevoerd?
ChrystalDiskInfo uitgevoerd?

Wat start er allemaal mee op?

...wie wie raad om de foto's als voorheen snel te kunnen zien.
Raden doen we niet op Helpmij.nl, we proberen zaken op te lossen en oplossen is vaak een kwestie van uitsluiten. We moeten wel weten wat je uitgevoerd hebt!
 
Hallo,

harde schijf op fouten gecontroleerd ...geen foutmelding ( scan gebeurde snel )
geen fragmentatie .. defragmenteren niet nodig ....fragmentatie stond op 0% ...stond ook ingesteld dat dit wekelijks gedaan wordt ...wist ik ook niet ( ben geen comp expert )

ik heb wel het volgende ondervonden ...als ik de foto's open met photo gallery gaat het veel sneller ...en met microsoft windows photo ( pictogram een berg ? ) duurt het heel ,heel lang .Dus misschien is dit wel de oorzaak ...is er een probleem met het programma of is het van slag gebracht door een windows update van enkele weken terug ?

ga ook uitzoeken ,op welke manier ik zoiets kan krijgen zoals de printscreen van scrapheap ...als ik cristal disk mark4 gebruik ,krijg ik helemaal iets anders te zien .
 
Heb crystal disk info gedownload en de test gedaan ...maar het zegt mij niets , veel getalletjes ...enkel lees ik dan gezondheid HD goed en dat is het dan .

het lukt mij ook niet om hier een print screen te krijgen ...weet niet hoe ik het moet doen , als ik de test gedaan heb en doe print screen ,kan ik het wel verzenden in een mail ...met plakken te doen .....maar in deze kader kan ik het niet plakken ....zoals al vermeld ,ik ben geen comp. expert ....wel leuk dat andere dit wel kunnen natuurlijk
 
Als de "Health Status" goed is en dus blauw van kleur, zoals op de afbeelding boven, dan is het OK.
 
hallo Scarpheap ...lees goed en de kleur is blauw , temp is 35° ....op welke manier kan ik dit in deze kader copieren ?
 
Ik merk op dat Microsoft Windows Photo misschien een oudere versie is van Microsoft Windows Photo Gallery. Open de afbeeldingen eens met een heel ander programma, zoals de bestand associaties naar Irfan View want misschien is er een conflict of de oudere versie werkt niet meer goed onder Windows 10.
 
Goede avond,

ik ga nog enkele dagen afwachten en meermaals proberen de foto's op te roepen.

Maar ik denk dat het probleem is opgelost , in die zin , dat het probleem microsoft photos is !! niet tegenstaande het volgens mij een recente versie is , die denkelijk enkele weken door een upgrade het niet meer goed doet , 30 sec. of meer eer de foto op het scherm komt is te veel van het goede ....de versie is 2018.180710.15310.1000

zoals ik reeds melde ,enkele mails terug ...met windows photo gallerij werkt het goed , denk 2-3 sec . dus 10 x sneller .

dus microsoft photo zal de boosdoener zijn , ik ben naar deze app gegaan ( met mijn weinige comp.kennis ) heb de app aangeklikt , dan naar geavanceerd en op herstellen geklikt .....resultaat >>>NIET opgelost.

grt,

françois
 
Windows 10 heeft toch een eigen foto-app?

hallo Scarpheap ...lees goed en de kleur is blauw , temp is 35° ....op welke manier kan ik dit in deze kader copieren ?
Dat is niet nodig, want de gezondsheidtoestand is goed zoals jij schrijft.

Scan ook eens met MBAM.
Schakel dat defragmenteren helemaal uit. Zet die op nooit. Nergens goed voor.

FastStone Image Viewer is een leuk programma. Ook optie met > Rechtermuisknop > Openen met ... FastStone Image Viewer

Ik denk dat het probleem is opgelost, even later ...resultaat>>> NIET opgelost.
Dat schiet op. Kies een ander Standaardprogramma om foto's mee te openen. Op een foto gaan staan > Rechtermuisknop > Openen met > en programma kiezen en aanvinken deze altijd openen met dit programma.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat het probleem is opgelost, even later ...resultaat>>> NIET opgelost. >>>>> ik bedoelde hier mee , dat het probleem is opgelost door een ander programma te gebruiken en niet het foto windows microsoft programma. Als ik de app gebruik m.a.w. microsoft windows foto ....kan je de functie herstellen kiezen , dus dan dacht ik , ik klik dit aan en dan komt het wel goed ,jammer genoeg gaf die niet de verwachte oplossing , niet de minste verbetering !! wachten en wachten alvorens de foto op het scherm komt.

Dat schiet op. Kies een ander Standaardprogramma om foto's mee te openen. Op een foto gaan staan > Rechtermuisknop > Openen met > en programma kiezen en aanvinken deze altijd openen met dit programma. >>>> zo heb ik het ook gedaan en gekozen voor windows foto gallerij en ja dan werkt het 10 x sneller
 
Dus deze topic is opgelost (*) of zijn er nog problemen?
* Zet deze dan onder > Onderwerpopties op > Opgelost
 
Hallo,

Voor mij zal het probleem opgelost zijn , dit door een ander programma te kiezen om de foto's op te roepen ...zonet op internet gevonden , dat er nog problemen zijn combinatie win10 en Microsoft windows Photo !!

grt.
 
Mooi dat het is gelukt.:thumb:
Overigens, ik neem aan, dat je weet hoe je een screenshot kunt maken. Dan kies je onder de editor van Helpmij.nl > Geavanceerd en dan bovenin de balk de paperclip aanklikken etc. De rest wijst zich van zelf.

Onderstaande vind ik wel leuk. Klein probleempje van Serena! Moet ze echt aan gaan werken...:d:d:d

Serena Williams in actie.jpg
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan