• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Nieuw Excel bestand bewerken met "oude" (reeds bestaande) formules

Status
Niet open voor verdere reacties.

rtsholland

Gebruiker
Lid geworden
31 jan 2007
Berichten
40
Hoi allemaal,

Ik heb een (hopelijk klein) probleempje met Excel.
Elke week, soms zelfs meerdere keren per week, nieuwe Excel bestanden die ik moet verwerken en vervolgens doorsturen aan mijn baas.
Tot nu toe pak ik elke keer een oud werkblad om te kopieren en met wat kunst en vliegwerk plaats ik daar het nieuwe excel bestand, vervolgens zouden de formules gaan rekenen om nieuwe resultaten te krijgen.
Dit lukte redelijk maar had wel elke keer fouten die ik corrigeren moest, zelfs het opzoeken van de fouten kostte behoorlijk wat tijd.
Nu heb ik gelezen dat dit eigenlijk niet hoeft en veel makkelijker kan.

Ik ben even gaan zoeken via Google, YouTube maar ik kan niet vinden hoe dit nu eigenlijk moet wanneer ik een werkblad ontvang met nieuwe gegevens en die moet bewerken met "oude" formules.
Ik ga er even vanuit dat het "basis" werkblad de juiste formules heeft, op de één of andere manier moet ik het werkblad met de nieuwe gegevens laten bewerken door het "oude" werkblad.

Misschien gebruik ik de verkeerde zoekwoorden of verkeerd onderwerp waardoor ik het antwoord niet kan vinden en ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen.
Er is vast wel iemand die dit al vaker bij de hand heeft gehad en goed weet hoe dit gedaan moet worden, en/of weet waar ik een goede beschrijving en/of YouTube filmpje kan vinden die laat zien hoe ik dit moet gaan doen.

Graag verneem ik van jullie :thumb:
 
Een voorbeeld bestand zou alleszins veel duidelijk maken.
 
Een voorbeeld bestand zou alleszins veel duidelijk maken.

Een voorbeeld waarvan/
Ik denk dat een voorbeeld niet veel meer duidelijkheid geeft maar misschien ben ik verkeerd.
Het gaat namelijk niet om de formules zelf maar om het nieuwe bestand te laten/kunnen bewerken met een bestaand bestand waarin de nodige formules staan.
 
Het is dan handig om te weten wat de verschillen zijn, want daarom gaan blijkbaar de berekeningen fout.
Als de data in een vaste format en gelijke data lengtes binnen komen zou het nl goed moeten gaan.
Dus een voorbeeld met 2 weken data, waarvan je ze berekend hebt, maar ook graag op aparte tabbladen de ruwe data zoals je ze binnen krijgt.

Er hoeft nog net geen postzegel op... ;)
We zijn hier gewoon voor elkaar om te helpen, het is imho geen Helpdesk waar je aan "schrijft" ... je mag dat dus wel "weglaten".:d Ook al was het goed bedoeld:thumb:
 
Laatst bewerkt:
Wat je nodig hebt is een soort template bestandje met daarin de juiste formules op Tab2 en op Tab1 de plek waar je je nieuwe gegevens kunt plaatsen. Wat er precies tussen tab1 en 2 moet gebeuren hangt af van hoe verschillend de indeling tussen de verschillende weken is. Zie het bericht van route99 :)
 
Okay, nou ik heb het nog een tijd lang geprobeerd maar het lukt mij niet, of anders gezegd, het lukt mij niet volledig.
Kopiëren en plakken is niet het probleem, dat lukt ook met een werkblad, alleen de bestaande opmaak blijft niet behouden wanneer ik een nieuwe prijslijst binnen krijg en daar dezelfde formules op wil los laten.
Zoals aangeraden heb ik een voorbeeld bestand gemaakt met fictieve artikelen, prijzen etc. en deze in drie werkbladen geplaatst.
Zoals je kunt zien is het eerste werkblad de originele, daar ben ik mee begonnen zeg maar. Het tweede werkblad is het rekenblad (ik heb dit zo geleerd en is lekker makkelijk zo) met daarin de verwijzingen die nodig zijn voor de formules.
Het derde werkblad is bijvoorbeeld een nieuwe prijslijst met andere artikelen, andere artikelnummers en prijzen. Uiteraard komt het ook voor dat ik een nieuwe prijslijst met dezelfde artikelen (en misschien dezelfde prijzen) binnen krijg.

De vraag is dan hoe ik de nieuwe prijslijst kan bewerken met eerder gemaakte formules met behoud van de opmaak zoals ik die eerder heb gemaakt (werkblad 1).

Bestand: Bekijk bijlage TEST-EXCEL-BESTAND-COPY-PASTE-met-behoud-van-formules-en-opmaak-111018.xlsx
 
Is dit wat?
Bekijk bijlage TEST-EXCEL-BESTAND-COPY-PASTE-met-behoud-van-formules-en-opmaak-111018.xlsx

Bekijk de verschillen maar eens en dan zie je meteen waar het mis gaat....
vermijd samenvoegen van cellen in zulke tabellen, das een horror scenario om te rekenen omdat je uiteindelijk wel; eens kans loopt tegen deze beperking aan te lopen.
Ik kon het probleem copyen en pasten alleen ik moest handmatig die fout rechtzetten....
Er zal best iemand zijn die dit automatisch oplost, maar in zulke tabellen heb je dit soort problemen echt nooit als je cellen niet samenvoegt...
Je kunt dus ook vooral de cellen effe nalopen en zulke situatie repareren en dan pas copy/pasten, maar vermijden is makkelijker...
samengevoegd-2.JPG
samengevoegd-1.JPG
 

Bijlagen

  • samengevoegd-1.JPG
    samengevoegd-1.JPG
    28,6 KB · Weergaven: 41
Laatst bewerkt:
@Route99

ik heb het bestandje van jou even geopend en in verschillende cellen proberen te ontdekken waar de verschillen zitten.
Door mijn onkunde van Excel zie ik het verschil niet en je bijgaande tekst begrijp ik in zoverre niet wat je bedoelt met "cellen samenvoegen".
Voor zover ik weet heb ik dit niet gedaan, tenzij dit de opmaak van een Excel sheet betreft, want daar heb ik wel wat cellen samengevoegd, juist om e.e.a. goed passend cq. goed leesbaar te maken.
Ik ga nu nog een keer kijken of ik ergens verschillen kan vinden, maar ik hoop dat je wat meer aanwijzingen kunt geven waar en wat ik precies fout doe.

Excuus voor mijn onwetendheid
 
@Route99

Voor zover ik weet heb ik dit nietgedaan, tenzij dit de opmaak van een Excel sheet betreft, want daar heb ik wel wat cellen samengevoegd, juist om e.e.a. goed passend cq. goed leesbaar te maken.
Excuus voor mijn onwetendheid
Voor dat laatste hoef je je niet te excuseren.
Lees je eigen zin nog eens na, je ziet dus dat je automatisch zaken doet, terwijl je net er voor schreef dat je niet samenvoegde. laten we dat ook onder de onwetenheid zetten, das ok.

Waarom gaat het msi imho:
Je rekent in kolom K hiermee: =G8+TP_per_band
En G8 wordt G9 etc.... zo ver ok.
Maar als ik de berekening van de 1e tab kopieer naar de nieuwe prijslijst... dan gaat het daar fout en dat komt omdat je G8 en H8 samengevoegd hebt....en daar gaat het dan mis....
Je kunt voor de leesbaarheid beter de kolom breder maken dan G en H samenvoegen.

Als je niet samenvoegt in zulke zaken loop je eigenlijk nooit tegen dit soort problemen aan.

Herstel alle tabs zonder samenvoegingen en kopieer dan de berekening van tab 1 naar die van tab3 en volgens mij moet het goed gaan, want door de kolommen weer te splitsen na het copyen/pasten, ging het bij bij ook weer goed, maar das niet handig... zorg dat het vooraf goed is.
 
Ik begrijp wat je bedoelt hoor en ik ben op zoek naar die samenvoeging van kolom G en H.
Dat is niet zozeer de vraag, ik weet dat wanneer kolommen zijn samengevoegd een formule die betrekking heeft tot één of misschien wel alletwee de kolommen, dit niet goed gaat.
Dus als ik ga zoeken op Tabblad 1 met de naam "prijslijst met berekening" en de kolommen (en rijen) ga vergelijken met die van Tabblad 3 (Tabblad 2 is immers het rekenblad) met de naam "nieuwe prijslijst zonder ber.(ekening) dan zijn diie kolommen zeker niet samengevoegd.

Allereerst heb ik Tabblad 1 zo gekregen van een leverancier, vervolgens ga ik die bewerken met formules zoals ik ze graag wil hebben.
In die formules verwijs ik naar bepaalde gegevens die vermeld worden op tabblad 2, het rekenblad. Tot zover werkt Tabblad 1 prima en heeft geen fouten.
Vervolgens krijg ik een nieuwe lijst in een apart Excel bestand, met een andere naam en meestal krijg ik deze via email.

Nu wil ik graag het nieuwe Excel bestand wat ik via de mail heb gekregen, met exact dezelfde formules laten berekenen.
De vaste waarden staan in het "oude bestand" op Tabblad 2, het rekenblad.
De variabelen komen binnen in het nieuwe Excel bestand, zeg maar de nieuwe, actuele prijslijst van die week.

LET OP: Het nieuwe Excel bestand komt van de leverancier, ik heb geen grip op de manier waarop deze aangeleverd wordt.
Met andere woorden, "ik" voeg de kolommen G+H niet samen. Als die wel samengevoegd zouden zijn, dan komen die zo binnen van een leverancier.
Echter, als ik kijk naar de desbetreffende kolommen, dat zijn, zowel in het bestand op Tabblad 1 en op Tabblad 2, niet samengevoegd.
Als ik vervolgens kijk naar het resultaat in de kolommen K tot en met S, is daar ook niets mis mee, of zie ik iets totaal over het hoofd??
Excel geeft inderdaad wel "groene" driehoekjes aan en als je er met de muis overheen gaat komt het uitroepteken tevoorschijn, maar de formule en het resultaat is niet fout.

De Kostprijs in kolom K wordt berekend met de formule <F8+TP_per_band> (TP_per_band komt uit het rekenblad en is als zodanig gedefinieerd) waarbij kolom F de inkoopprijs is van de leverancier, deze komt uit de nieuw opgegeven prijslijst die via email binnen komt. Ik snap best dat je denkt dat dit fout gaat want het lijkt alsof kolom F en G zijn samengevoegd maar de prijzen staan alleen maar in kolom F en niet in kolom G. (ik denk dat je dit bedoeld, en de leverancier heeft op een voor mij vreemde manier dit er zo uit laten zien). De kostprijs blijft (met deze nieuwe prijslijst) hetzelfde, totdat ik een nieuwe prijslijst toegestuurd krijg.

De kolommen L tot en met S zijn berekeningen van verkoopprijzen met in elke kolom zijn eigen marge (15-20-25-30%) met twee kolommen, eentje inclusief btw en eentje exclusief btw.

Als ik met mijn rekenmachientje ga narekenen kom ik elke keer op dezelfde waarden uit, dus volgens mij zijn de formules goed en de kolommen goed gedefinieerd.
Als ik hier fout mee ben, laat mij dat a.u.b.. weten want ik zie daar de fout niet. De groene driehoekjes en "mouse-over" uitroepteken geven natuurlijk wel aan dat er iets niet helemaal in de haak is.
Echter, dit heb ik tot op heden genegeerd omdat ik steekproefgewijs ga rekenen en toch elke keer hetzelfde resultaat krijg.
 
hoi hoi Route99

ik ben weer aan de slag geweest en heb je voorbeelden bestudeerd, maar is dat het probleem?
Want in mijn voorbeeld staat er toch maar één lege kolom, namelijk kolom J, kijk maar eens in het eerste tabblad met de naam "Prijslijst met berekening"
 
Maar in jouw voorbeeld staat dan in bijv in K8
=G8+TP_per_band

Plak je de nieuwe data in J3 dan gaat het goed
maar staat er wel in J8
=F8+TP_per_band

Jouw 1e tabblad heeft nl een kolom I met EUR en die zit verderop in kolom H

Dus als ik het doe als beschreven gaat het goed in tab "Nieuwe prijslijst J3".
Dus dit was jouw vraag:
Tot nu toe pak ik elke keer een oud werkblad om te kopieren en met wat kunst en vliegwerk plaats ik daar het nieuwe excel bestand, vervolgens zouden de formules gaan rekenen om nieuwe resultaten te krijgen.
Dit lukte redelijk maar had wel elke keer fouten die ik corrigeren moest, zelfs het opzoeken van de fouten kostte behoorlijk wat tijd.
Maar als ik het zo plak als in tab "Nieuwe prijslijst J3", zie ik totaal geen probleem bij jou?

Of zie ik iets over het hoofd? Kan uiteraard.
 
Klopt, je hebt gelijk hoor

Ik heb nog een keer zitten uitpluizen en er is iets vreemds aan de hand met het excel bestand wat ik van de leverancier ontvang.
Bij binnenkomst van het Excel bestand zijn kolom G en H samengevoegd tot 1 kolom, tenminste dat lijkt zo vanwege de kleur.
Boven de kolom staat genoemd "Price", ik weet niet precies waarom en hoe ze dit gedaan hebben maar zowel kolom G als kolom H bevatten allebei dezelfde waarde, namelijk de inkoopprijs.
Ik vind dat niet erg logisch, er is namelijk ook nog een kolom I genoemd Curr en gevuld met de aanduiding EUR.
Op het moment dat ik in kolom G-H op een cel met prijs druk, wordt de kleur van kolom G en H ook anders, om aan te duiden dat het hier twee kolommen betreft.
Wanneer ik bovenin kolom G of H selecteer en vervolgens een cel klik in die kolom krijg ik dezelfde waarde als ik dit in de andere kolom doe. Het is mij niet helemaal duidelijk hoe en waarom maar het heeft - voor zover ik kan zien - geen invloed op de formules wanneer ik of G of H selecteer (en dus niet door elkaar). Het andere puntje van die twee lege kolommen klopt ook, de ene ervan is nauwelijks te zien en heb ik inderdaad over het hoofd gezien.

Tot zover gaat het nu allemaal goed, de berekeningen worden gemaakt zonder fouten, dus toppie en dank je wel!
Ik heb nog een vraagje eigenlijk. Het bestand met de prijzen erin heeft heel veel rijen en ik wil heel graag het doorvoeren / doortrekken van de berekening automatisch laten uitvoeren voor alle rijen.
Inmiddels heb ik gelezen en gezien dat ik moet dubbelklikken op het zwarte kruisje, echter functioneert dat niet in mijn Excel bestand. Is dat een optie die ik ergens moet aanvinken?
Of op welke manier moet ik dat uitvoeren want dat moet wel mogelijk Met de hand lukt het wel, dat is geen probleem.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan