Hoe haal ik een connector uit elkaar?

Status
Niet open voor verdere reacties.

jjge

Gebruiker
Lid geworden
29 aug 2007
Berichten
304
Het lijkt een domme vraag, en mss is het dat ook wel...
Ik heb een female connector nodig voor aansluiting op de pennetjes van een board. 2 mm onderlinge afstand.
Ik heb er een paar liggen, en die passen ook, alleen zitten de contacten (ik weet de juiste term even niet) verkeerd, en één van de contacten zou ik willen vervangen.
Aaan de zijkant zie je een soort lipje doorschijnen, en ik dacht, als je dat nou indrukt, dan kun je hem uittrekken en naar het andere (lege) gat van de connector verplaatsen. Maar zo eenvoudig is het niet, ik krijg er geen beweging in.
Is er een eenvoudige truc voor, die ik even gemist heb?
 
Vragen zijn nooit dom, antwoorden kunnen dat wel zijn, zal het proberen er eentje te maken, over welk type connectoren heb je het?
http://pinouts.ru/conn/
Staan ze bijna allemaal.

Maare, meestal dien je het borgveertje met een naald in te drukken wat je zelf al aangaf en de losse connector eruit te trekken, vaak je wel 3 handen nodig.
 
Hij lijkt het meest op de "2 pin motherboard fan connector", alleen is het aantal pinnen 4 (waarvan 3 aanwezig).

Maare, meestal dien je het borgveertje met een naald in te drukken wat je zelf al aangaf en de losse connector eruit te trekken, vaak je wel 3 handen nodig.

Tja, ik heb maar twee handen, mss is dat het probleem... :-(

Je moet toch echt trekken, niet duwen?
 
Laatst bewerkt:
Miss. wat foto's hier neerzetten? want ik weet niet welke je nu bedoeld.
 
Even kijken, dat heb ik hier nog nooit geprobeerd...

lukt niet; ik kan de jpg verslepen zoveel ik wil, maar hij komt kennelijk niet aan...

ik druk op beheer bijlagen, dan komt er een heleboel, waaronder een vakje "sleep hier uw afbeelding naar toe" o.i.d.... en dat lukt dus niet. En nu krijg ik het image zelf als ik op "beheer bijlagen" druk... zonder een plek om naar toe te slepen... sorry, ik ben bang dat dat niet gaat lukken.
 
Zo, ik denk dat het nu gelukt is. Ik vind het niet erg gebruikersvriendelijk..
 

Bijlagen

  • 2018-09-11 16.33.40.jpg
    2018-09-11 16.33.40.jpg
    575 KB · Weergaven: 61
Kabeltje eerst even iets indrukken (komt spanning op klip vrij) en dan voorzichtig plastic klip achter metalen lip (in gat) omhoogtrekken, tegelijk kabel naar achteren er uit trekken.
Hier zie je de klipjes achter het gat wel zitten, die moeten dus iets naar boven getrokken worden zodat de bus vrij komt.
Makkelijkst is met eens naald o.i.d. dit te doen. ;-)
Kabel kan dan met metalen bus en al in ander slot gestoken worden. Succes.
 
Laatst bewerkt:
Als ik het kabeltje indruk, zie ik het clipje idd een beetje meebewegen. Maar het geeft niet mee als ik erop (op he clipje dus) druk.
Het lijkt me ook, dat de obstructie in de breedte zit; alsof het clipje tegen de zijkanten stuit...
 
Laatst bewerkt:
Zo, ik denk dat het nu gelukt is. Ik vind het niet erg gebruikersvriendelijk..
Je kunt gelijk met een naald die borging indrukken en dat dingetje met draad naar achter schuiven, kun je hem erna gewoon eruit trekken, heb je maar 2 handen nodig.:)

Dingen zijn niet gemaakt om ze te demonteren en hoeven derhalve niet gebruiksvriendelijk te zijn.
 
Als ik het kabeltje indruk, zie ik het clipje idd een beetje meebewegen. Maar het geeft niet mee als ik erop (op he clipje dus) druk.
Het lijkt me ook, dat de obstructie in de breedte zit; alsof het clipje tegen de zijkanten stuit...
Je moet plastic klepje achter gaatje naar buiten trekken (niet indrukken).
Niet te ver maar ver genoeg om slotje vrij te krijgen.
 
Dat is het! ik had nooit gedacht, dat dat ook bewegen kon... Bedankt allemaal!
 
Waar zit het knopje "probleem is opgelost" ook alweer?
 
Hallo

Dergelijke connectoren werden gebruikt om indertijd een geluidskaart te verbinden met c.d. r.o.m. drive. (audiosignaal)

Iemand die al een tijdje meegaat in het p.c. gebeuren ,heeft er zo goed als zeker ettelijke liggen.

Peter
 
Ik ook. Maar dit was de eerste keer dat ik er een moest ombouwen :-(
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan