Rechten kwestie...

Status
Niet open voor verdere reacties.

Solaris

Verenigingslid
Lid geworden
1 jul 2004
Berichten
1.445
Beste mensen, waarschijnlijk heel simpel, maar mij lukt het niet zo snel.
Ik dacht ik ga eens kijken of Linux ook doet wat ik wil.
Nu had ik een artikeltje gelezen over de Mintbox Mini 2, en ik had nog wat oude (en nieuwe) hardware liggen. De hardware van de Mintbox Mini komt overeen met wat ik heb, en ik heb dus een dergelijke (wel grotere, want mATX) pc gebouwd en daar de laatste versie van linux Mint op gezet. Dat draait prima, en Mint is ook relatief simpel. Zolang je niet buiten de gebaande paden treedt tenminste...
Waar het voor mij lastig wordt is hier: Ik had er een oude 60 GB ssd in gebouwd waar Mint op staat, en nog een 1 TB harddisk voor de opslag.
Nou ziet Mint de 1 TB harddisk wel, maar ik kan (mag) er niet bij... Ik kan er niets naartoe slepen, geen mappen aanmaken, nada, niets!
Rechtenkwestie denk ik, maar waar stel je dat in? Dat kan ik dus niet vinden. Nergens een tooltje waarmee je rechten instelt.
En ja ik ben gewend aan windows. Daar werk ik ook al lang als gewone user, beheerder is voor installeren. Verder is Windows "simpel"; schijf koppelen, formatteren en je kunt mappen en bestanden er op zetten.
Maar juist dat lukt me niet onder Linux. Ook onder Mint werk ik als gewone gebruiker, en voor installeren heb je superuser (of sudo). Zelfde idee als met Windows.
Ik denk dat ik de schijf wel geformatteerd heb, maar ik kom er even goed niet op om er iets mee te doen. Wie helpt me een stukkie op weg? Waar mis ik iets of maak ik een denkfout? Ik hoor het graag!
 
Hallo Lange Pier, dank je voor het meedenken.
Ja ik kan kijken (maar als een hollander; kijke kijke nie kope ;) ,

Jouw tooltje Schijven (had ik nog niet ontdekt!) geeft aan: Type HD (Samsung etc.) Grootte = 1 TB, en nog wat gegevens, volume info, tot dusver alles normaal.
Ook staat er: geformat in Ext4 en gekoppeld aan Datamap (de map die ik kan zien in de root van de harddisk).
Daar kan ik wel de geselecteerde partitie afkoppelen. Ik dacht dat dat betekent dat de partitie (de harddisk) dus standaard gemount is?

Dus alles LIJKT normaal, alleen ik kan geen bestanden of mappen aanmaken/bewaren, wissen etc.
Groet, Solaris
 
Hoewel het nog steeds niet "vanzelf" gaat, denk ik dat het inmiddels werkt. Helaas weet ik nog niet precies hoe of waarom, ik dacht dat het ergens via de commandline in te stellen is. Maar dat vind ik vast nog wel!
Het blijkt een (leuke!) puzzel... :)
Bedankt voor het meedenken!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan