Vertraagde WIFI

Status
Niet open voor verdere reacties.

Docwell

Verenigingslid
Lid geworden
2 jan 2001
Berichten
247
Goedemiddag,

Ik heb een aantal contactsensoren, die via een app in android melden, wanneer een beweging is geconstateerd (weatherHub van TFA).
Dit werkt prima: meestal ontvang ik de bijbehorende melding binnen een seconde.
Maar soms duurt dit veel langer, soms wel 1 tot 20 minuten. Hoe komt dit, en hoe los ik dit op?
Het maakt geen verschil of de ontvangende telefoon via wifi of 4G is verbonden.
Vriendelijk dank voor je meedenken
Jos
 
Misschien interferentie met wi-fi van de buren. Als de sensoren een stukje binnen het bereik van de wi-fi van de buren staan en mogelijk ook nog op hetzelfde kanaal dan kan je last hebben van een slecht signaal wat af-en-toe verbetert. Controleer of jouw kanaal (voorkeur 1, 6 of 12) niet overeen komt met het kanaal van de buren. Op internet vind je divese tools om de wi-fi van jou en van de omgeving te analyseren.
 
Als u e-mail gebruikt voor de notificaties zou een oplossing zou kunnen zijn dat u een andere app gebruikt voor e-mail.

Desondanks zijn er een aantal instellingen in Android die notificaties kunnen vertragen. Hiervoor kan u het best de adviezen volgen op bijvoorbeeld deze pagina's;

https://www.technorms.com/44486/fix-delayed-notifications-issue-on-android

https://www.hongkiat.com/blog/solve-android-delayed-notifications

Het is in de Engelse taal, hopelijk geen probleem. Hier nog een Nederlandse of Belgische pagina:

https://www.android1pro.com/nl/youre-getting-delayed-notifications-android-device
 
Het maakt geen verschil of de ontvangende telefoon via wifi of 4G is verbonden.
Hmmm ik denk eerder aan de snelheid van de mail verzending. Net als Alfred 2 zijn lijn.
je hebt nooit invloed op die snelheid wanneer ze dat doen.... dus dat wordt voor een aantal mailproviders testen.
Of je moet je eigen mailserver inrichten en die op heel snel verzenden instellen of zo.

Maar ..als de fout bij weatherHub zit en hub provider... vergeet het dan maar...
 
Of je moet je eigen mailserver inrichten en die op heel snel verzenden instellen of zo.
Dit kan niet, haha, ik kan mijn internetverbinding niet op 1000 Mbps instellen omdat mojn pc dat heeft. Dit is welliswaar omgekeerd maar de vergelijking is hetzelfde.

Funksensoren übertragen Ihre Daten über das Gateway-Modul und das Internet direkt an einen Server. Dieses Gateway ist ausschließlich mit der WeatherHub-Smartphone App (iOS & Android) und mit der browserbasierten WeatherHub-Observer Plattform verwendbar.

Voor zover ik hier chocolade van kan maken lijkt het erop dat de data van de sensoren via de gateway naar een specifieke server gaan.
Als die server af en toe vertragend is dan zou dat de oorzaak kunnen zijn.
 
Het gaat niet om te versnellen van de verbinding zelf, dat begrijp ik uit jouw woorden.
Het gaat erom hoe vaak per minuut of per uur de mail server de mail verzendt die er binnen komt... zou die dat maar een keer per uur ... dan is de wachttijd gemiddeld ca 30 min ... want je kunt meteen mail krijgen maar ook het pech hebben dat je bijna een uur moet wachten...

Snappie...het nu wel?

Dus daarom kan het zin hebben een andere provider te keize mits dat invloed heeft op de mail die weg gestuurd wordt van die zaak. Als die een eigen mail server heeft... dan wordt het een heel lastig verhaal.
Ik zou dan de support van weatherHub benaderen... of hebben ze een support forum?
 
Providers doen niet aan batch smtp, elke email bij een emailserver wordt direct doorgestuurd, dit in tegenstelling tot pop3. Om jouw woorden te gebruiken: Snappie het nu wel?

@docwell. Ik begrijp dat je de app gebruikt die bij de WeatherHub van TFA wordt geleverd. Het lijkt mij dat deze hub geen email verstuurt. Volgens de handleiding wordt de data van deze hub op basis van IP naar "een server" gestuurd. Die server kan op zijn beurt een notificatie sturen naar de app op je Android. Het kan zijn dat de server die de data van de sensoren verwerkt om onbekende redenen vertagingen geeft. De oorzaak daarvan kan je achterhalen als je contact met de leverancier opneemt.
 
Die uitspraak is alleen geldig als je weet wie de provider is: als "de provider" hun eigne mail server is, weet je dat nog steeds niet.
En je bent ook afhankelijk er van of systemen mail vast houden ivm vermoedelijke spam en na mogelijke interventie, op welke manier dan ook, dan het pas vrij geven. Kortom er zijn meer wegen naar Rome, en aangezien er iig vertraging is zal een van zulke factoren een rol spelen.
Als dit altijd waar is:
elke email bij een emailserver wordt direct doorgestuurd,
Zouden we nu immers geen probleem hebben.....dus is het de kunst om de uitzondering te vinden ipv de zaken die juist altijd goed zouden moeten gaan...
Snappie.. :D
 
Die uitspraak is alleen geldig als je weet wie de provider is: als "de provider" hun eigne mail server is, weet je dat nog steeds niet.
En je bent ook afhankelijk er van of systemen mail vast houden ivm vermoedelijke spam en na mogelijke interventie

Je gaat verder op een discussie die niets met de vraag van TS heeft te maken omdat in de handleiding van de sensoren staat dat er dataverkeer plaats vindt tussen de hub/gateway van de sensoren en een dedicated server. Daarna vindt er dataverkeer plaats tussen deze server en de app die TS gebruikt. Er staat niet dat er een email wordt verstuurd.

Omdat ik denk dat je in jouw uitleg in de war bent met de intervaltijd van een notifier geef ik toch wat uitleg over emailverkeer. Een verstuurde email wordt via smtp op elke mailserver bij iedere provider/bedrijf direct verstuurd cq. doorgestuurd totdat de email in de inbox ligt van de geadresseerde. Dit mag nooit langer duren dan enkele seconden. Email wordt dus aan de zendende kant of tijdens de routing nooit vastgehouden. Een email kan onderweg bij een smtp server wel worden gefilterd en volledig worden verwijderd als blijkt dat het afkomstig is van een afzender waarvan op zeker bekend is dat het een "ongewenste spamzender" is (bijv. afzender doet aan fishing).

De inhoud van de email wordt op spam bekeken als de email in de inbox van de ontvanger ligt. Ook kan op spam worden gecontroleerd in het emailprogramma (email client) als je met pop3 de email naar je pc haalt.

Een notifier van een app of emaiprogramma zal niet continu aan de inbox vragen of er email is omdat een emailserver dan te veel request zal krijgen en daardoor langzamer wordt. Daarom heeft een app of het emailprogramma een intervaltijd, dit kan bijvoorbeeld 5 of 10 minuten zijn. De intervaltijd is een eigenschap van de notifier (op je pc of mobieltje) en heeft niets met het versturen van een email of met emailservers te maken.

Ik hoop dat ik het hiermee duidelijk heb uitgelegd.
 
Laatst bewerkt:
Dat is allemaal theorie en die ken ik pas ruim 25 jaar.. ...de praktijk is weerbarstiger.

Als het data verkeer tussen de spullen als een email plaats vind heb je terdege te maken hiermee....
dataverkeer plaats tussen deze server en de app die TS gebruikt.
Dus zolang dit niet duidelijk is... blijft het gissen both ways...
Daar ga jij zonder code kennis of een sniffer niet vast stellen, dus het blijft allemaal gissen wat er gebeurt...
Is er al met een netwerksniffer gewerkt om het netwerk verkeer tussen de app en de het lokale netwerk en buitenwereld te volgen?

Rest anders een mail naar hun support.
Imho heb je er weinig of geen invloed op als jouw eigen settings en systemen ok zijn.
Als een provider wisselen echt geholpen had, was dit topic al gesloten...
 
Laatst bewerkt:
Tot zover hartelijk dank voor jullie uitgebreide reacties. Op jullie advies heb ik de vraag doorgezet naar de helpdesk van TFA. Ik hou jullie uiteraard op de hoogte. Fijn Weekend Jos
 
Helemaal reeds al en nog steeds mee eens! Succes en ook prettig weekend.
 
antwoord van helpdesk

Dear Mr. Luneman

Thank you for your mail and your interest in our products.

The push message should appear just a few seconds after the event. A few minutes later would not be a normal behavior.

Please try again the following steps to restart the contact sensors:

- Remove the batteries and wait about 10 - 15 minutes.

- Check again the batteries regarding their power.

- Restart the device with full batteries.

Please also try these steps to reset the gateway:

- Remove the power plug for about 10 - 15 minutes, the LAN cable is not of importance.

- Press and hold the button of the gateway.

- Insert the power plug again, still press and hold the button for another 10 seconds.

- The gateway is resetting.

After a few minutes please control if the reaction to an event is still given after a few minutes.

If this the case we have to assume a defect. We recommend to use the regular way of reclamation

and claim the transmitter and gateway at your retailer.

Please contact us if you have any further questions.

With best regards

i. A. Daniel Seifert
 
Herstel. vorige tekst van dit bericht verwijderd.

De helpdesk bedoelt met de gateway het aparte kastje bij de sensoren (de gateway kan ook in een sensor zitten). Het gaat om alle batterijen/accu's die bij de set horen.

The push message should appear just a few seconds after the event
Duidelijk verhaal. De gateway push't de melding direct naar jouw telefoon en volgens de helpdesk zou je daarvan direct een melding moeten krijgen. Dit is in een eerder bericht aangegeven.

Check again the batteries regarding their power
Kan je met een digitale meter meten wat de batterij/accu spanning is als deze niet en wel zijn aangelsoten? Zakt de spanning dan te ver?

Zijn hulp in volgorde
- de gateway en de sensoren 10 minuten stroomloos maken (i.v.m. condensatoren) en weer aansluiten (gateway 10 sec met knopje, zie boven).
- conditie van batterijen/accu's controleren (onbelast en in bedrijf).
- als het niet is opgelost, gateway en sensoren ter reparatie aanbieden.

Mogelijk allemaal niet de oplossing maar de intensie tot hulp is er wel, toch?

the LAN cable is not of importance
Hier ben ik het niet mee eens. Als dit de verbinding met internet is om de melding door te geven dan moet deze kabel 100% in orde zijn.

Gevoelsmatig kennen ze de klacht en hebben ze een work-around. Daarom is de oplossing hier al snel "ter reparatie aanbieden". Maar dit is slechts gissen.

Goed weekend.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan