• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

tekst uit cel halen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nelis1

Gebruiker
Lid geworden
30 okt 2017
Berichten
169
Beste allemaal,
is er een effeciëntere manier om stukken tekst uit de cel te halen - nu is het geluk dat de tekst aan het begin van de cel staan, dus de oplossing werkt prima in dit geval.
echter wat zou een betere formule zijn die ook rekening houdt met het feit dat de gezochte tekst ergens middenin staat?Bekijk bijlage tekst uit cel halen.xlsx
 
Dit behoeft enige toelichting. Waar staat de tekst die je zoekt? M.a.w. wat zijn je zoekwaarden?

En wat wil je hier dan mee: controleren of een bepaalde tekst voorkomt in een cel?

Met VIND.SPEC of VIND.ALLES kun je tekst zoeken in een cel.
 
Laatst bewerkt:
zoekwaarden zijn Box, Nozzle en Plunger, de waarden worden vervolgens gebruikt om de kosten te bepalen.
 
Zoiets?
Code:
B1: =KIEZEN(1+SOMPRODUCT(ISGETAL(VIND.SPEC({"nozzle";"plunger";"box"};A1))*{1;2;3});"";"Nozzle";"Plunger";"Box")

Edit: formule sterk versimpeld :D
 
Laatst bewerkt:
nou dat is spot on zullen we maar zeggen.
ik snap niet alles uit de formule dus daar wil ik van het weekend even naar kijken. mocht ik nog vragen hebben over de combinatie dan kom ik hier graag na het weekend nog even op terug.
voor nu, reuze bedankt!
 
Of

PHP:
=INDEX({"";"nozzle";"plunger";"box"};SUM(ISNUMBER(SEARCH({"nozzle";"plunger";"box"};A1))*{2;3;4}))
 
Omdat dit een zeer interessante vraag, graag een vraagje aan het paneel
Kan deze case ook worden opgelost met een iets eenvoudiger oplossing dan hierboven?
 
Vind je dit eenvoudiger?
Code:
=ALS(ISGETAL(VIND.SPEC("nozzle";A1));"Nozzle";ALS(ISGETAL(VIND.SPEC("plunger";A1));"Plunger";ALS(ISGETAL(VIND.SPEC("Box";A1));"Box";"")))
Vind 'm minder elegant dan de oplossingen hierboven...
 
Code:
=ZOEKEN(1000;VIND.SPEC({""\"Box"\"Plunger"\"Nozzle"};A1);{""\"Box"\"Plunger"\"Nozzle"})
 
:thumb:

waar staat de 1000 voor in deze - krijg zo snel niets gevonden hierover.
 
Je mag van mij elk getal > 0 invullen.
 
Dan gaat dit ook:

PHP:
=INDEX({""\"Box"\"Plunger"\"Nozzle"};MATCH(A1;{0\"Box"\"Plunger"\"Nozzle"};0))
 
Ik had hem alleeen getest met correcte waarden en een lege cel.
Bij een niet-lege cel met een incorrecte waarde geeft de formule deze foutmeding.
Op te lossen met:

Code:
=IFERROR(INDEX({"Box"\"Plunger"\"Nozzle"};MATCH(A1;{"Box"\"Plunger"\"Nozzle"};0));"")
 
Nee, ik heb me vergist. Mijn laatste formule werkt niet om delen tekst uit een tekst te halen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan