Option butoons gebruiken invullen dashboard

Status
Niet open voor verdere reacties.

asenrene

Gebruiker
Lid geworden
15 jan 2017
Berichten
47
beste lezers,

Ik ben bezig met een dashboard aan het maken.
Het gaat hier om het desbetreffende sheet Planning Keukens.
Ik probeer in vba via een userform een dagplanning te maken voor op de zaak.
In het tabblad planning moet uit het userform de juiste mensen op de juiste plek gezet worden.

via het userform moet men keuzes maken

in de eerste selectie moet men de dag kiezen. door middel van een option button.
in de tweede selectie moet men de werkplek kiezen en in de derde selectie moet men het tijdspad kiezen en in de vierde de namen.

deze selectie's moeten allemaal worden weggeschreven in het de sheet en ook nog in het overzicht van het userform planning inzichtelijk kunnen zijn.

ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd en ben benieuwd of iemand mij hierbij kan helpen.

alvast bedankt voor de genomen moeite
met vriendelijke groet,
Rene
 

Bijlagen

  • Dashboard keuken.xlsm
    1,1 MB · Weergaven: 57
Zo haal je de waarden op van de verschillende groepen OptionButtons:
Code:
Private Sub CommandButton2_Click()
    For Each ctrl In Me.Controls
        If TypeName(ctrl) = "OptionButton" Then
            If ctrl.Value = True Then
                Select Case ctrl.GroupName
                    Case "Dagen":       Dag = ctrl.Caption
                    Case "Tijdstip":    Tijd = ctrl.Caption
                    Case "Werkplek":    Plek = ctrl.Caption
                End Select
            End If
        End If
    Next ctrl
    
    MsgBox "Dag : " & Dag & vbCrLf & _
           "Tijd: " & Tijd & vbCrLf & _
           "Plek: " & Plek
End Sub
 
Laatst bewerkt:
Dat is precies hoe ik het zou willen nu moeten ze alleen nog in het bovenste overzicht komen te staan.
Hartstikke bedankt alvast.
 
Je hebt nu de variabelen Dag, Tijd en Plek met de juiste waarden.
Die kan je dan gebruiken om op de gewenste plek in te vullen.
 
beste edmoor,
Hartstikke bedankt voor de variabelen.dat is me duidelijk nu wil ook dan rechts de geselecteerde namen in de userform aanklikken en dan moeten alleen de namen op de geselecteerde plek worden toegevoegd.
er werken ook meer mensen op 1 plek dus ik moet er meer kunnen kiezen
Misschien kan je een dag als voorbeeld doen ik zou je zeer erkentelijk zijn.

alvast bedankt voor je hulp.

gr rene
 
Ik heb de code van @edmoor niet veel veranderd.

Om het weg te schrijven heb ik de eigenschap 'Tag' ingezet.
Als niet alles is ingevuld wordt het niet weggeschreven (tellertje in de code).
Je hebt maar een combobox nodig voor de namen.
 

Bijlagen

  • Dashboard keuken.xlsb
    1,1 MB · Weergaven: 45
Beste Harry,
Vriendelijk bedankt voor de aanpassingen en ik zie nu hoe je het hebt aangepakt erg nuttig.
De reden dat ik drie comboboxen had omdat er sommige outlets meer dan 1 persoon staat en daar dus meerdere mensen moeten worden toegevoegd.
Als ik nu een dienst selecteer die de zelfde aanvang heeft en dezelfde werkplek dan overschrijft hij de eerste. Maar we zijn alweer een stap verder en zo gaan we al gauw naar het eindresultaat.

hartstikke bedankt voor de genomen moeite en tijd ik ben je en edmoor zeer dankbaar.
nu nog kijken of we de rest kunnen regelen.

Gr Rene
 
Met de opzet van je dashboard gaat dat niet zo eenvoudig.
Als je drie comboboxen hebt met de namen en je zou keuken selecteren, worden de regels eronder overschreven (er is daar plaats voor 1 werkplek.

Ander voorstel.
Kopieer de ene combobox twee keer.
Als je onderstaande regel aanpast zoals hier in het blauw, komen de drie namen in één cel.

Code:
If y = 3 Then Sheets("planning keukens").Cells(3, 1).Offset(CLng(dag) + CLng(plek), CLng(tijd)) = ComboBox1.Value [COLOR=#0000ff]& IIf(ComboBox2.ListIndex > -1, " / " & ComboBox2.Value, "") & IIf(ComboBox3.ListIndex > -1, " / " & ComboBox3.Value, "")[/COLOR]
 
Beste harry.

Ik heb het getest e kwam tot de conclusie dat de namen achter elkaar er niet echt goed uit zag.
Ik heb nu het volgende gedaan eerst het overzicht boven vullen en daarna met een knop overzetten naar de sheet via de tekstvelden op de juiste plek.
Dit laatste is nog niet gelukt want kom er nog niet uit maar ook aan @ Edmoor laat maar even weten wat jullie er van vinden.
Gr Rene
 

Bijlagen

  • Dashboard keuken.xlsm
    1,1 MB · Weergaven: 37
en als toevoeging wil ik ook nog laten weten dat ik drie cellen onder elkaar heb in de toms om weg te schrijven 3 in de global en 2 in 24/7 en 1 in de kantine Harry.

gr rene
 
Ik heb weer wat zitten stoeien harry en ja het lukt nu zoals ik het wil maar de code wordt erg lang.
Nou denk ik zelf dat ik niet zo veel weet maar heb zelf het idee dat dit veel korter kan en makkelijker.
Hij vult nu nog alleen de dagdienst in van 11:00 uur en wel heel de week.
Ik hoop dat je een idee krijgt hoe het nu zou moeten.
Verder heb ik maar 3 optie's om in te vullen maar is voorlopig genoeg.(behalve met de kerst dan heb ik een grotere bezetting nodig op de werkplekken.)
Ik heb de code van Edmoor en Jou even links laten liggen want dat was even te hoog gegrepen voor mij.
Dus bij deze het bestand en ik hoor het wel.

Gr Rene
 

Bijlagen

  • Dashboard keuken.xlsm
    1,1 MB · Weergaven: 40
Maak het aantal regels naar gelang je denkt bezetting nodig te hebben plus wat extra.
Dan wil ik je best nog wel weer helpen.
 
bijna voltooid

beste harry,
Volgens mij is het nu aardig op orde.
Het aantal regels zijn gemaakt en alleen tijdens de kerst zal ik wat aanpassingen moeten doen.
Het invullen van combobox 4 en 5 en 6 heb ik verborgen mocht ik die dan in de kerst nodig hebben.
Het bestand moet opgeslagen worden als pdf met de desbetreffende week nu lukt het opslaan wel maar neemt niet de week uit cel 2 over ook de combobox 7 die ik hiervoor heb aangemaakt transporteert de week niet naar de sheet. het bestand zou dan moeten worden opgeslagen als weekjournaal week 40.pdf (dit als voorbeeld)
verder de printknop zou de eigenschappen van de aangesloten printer moeten laten zien om uit te printen.

Dit is het volgens mij,

Groetjes ReneBekijk bijlage Dashboard keuken.xlsm
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan