NIC Windows NT 4.0 Workstation

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bramvr

Gebruiker
Lid geworden
25 nov 2012
Berichten
216
Beste,

Ik heb hier een PC waarop een Windows NT 4.0 Workstation is geïnstalleerd. Dit is nodig omdat het een PC is voor een CNC machine. Enkel wou ik nu het netwerk aan de praat krijgen maar helaas lukt me dit niet. Ik zou een nieuwere versie van Windows kunnen installeren en daar een virtualbox op draaien maar helaas heb ik de installatie gegevens voor de software van de CNC niet meer (CD is niet meer leesbaar). Hierdoor zal ik het moeten doen met het huidige systeem.

De PC bevat het moederbord imba-8650gr-r22 waarop een ethernet Realtek 8110SC GbE zit. Uiteindelijk heb ik een Windows NT 4.0 driver gevonden voor deze ethernet poort, maar als ik deze wil toevoegen krijg ik de melding dat het systeem deze hardware niet kan vinden. (toch niet compatibel met Windows NT 4.0?)

Een andere mogelijkheid dat ik nog had was het toevoegen van een nieuwe NIC (Realtek RTL8139D) maar als ik de hardware in de PCI poort steek en vervolgens de PC terug op start dan loopt de Windows NT 4.0 vast bij het login scherm en flikkert het lampje van de onboard ethernet poort zeer snel (wat anders niet het geval is). Ik had al in de BIOS de IRQ al aangepast maar helaas blijft het probleem zich voor doen.

Weten jullie hoe ik deze ethernet verbinding tot stand kan brengen zonder de Windows terug te moeten herinstalleren? Liefst met de onboard poort maar eventueel een extra NIC is mogelijk, maar dan moet het probleem van het vastlopen van de Windows wel vermeden worden.

Als jullie verdere info nodig hebben hoor ik het graag!

Mvg
Bram
 
krijg ik de melding dat het systeem deze hardware niet kan vinden. (toch niet compatibel met Windows NT 4.0?)
Helaas, dan is het niet de goede driver volgens het inf bestand wat je bij de driver hebt zitten.
Heb je gegoogeld op de vendor/device code (hardware id), begint met PCI\VEN ?

toevoegen van een nieuwe NIC (Realtek RTL8139D) maar als ik de hardware in de PCI poort steek en vervolgens de PC terug op start dan loopt de Windows NT 4.0 vast
Misschien PCI poort stofvrij maken met stofzuiger? Mogelijk ook een driver probleem. Ik weet van vroeger dat er altijd driver gezeur in NT zat, om gek van te worden.

*edit* Misschien deze driver v6.12
https://tweakers.net/downloads/6022/realtek-rtl8169-rtl8110s-612.html
*edit 2* linkje is dood.
 
Laatst bewerkt:
Heb je gegoogeld op de vendor/device code (hardware id), begint met PCI\VEN ?
Waar kan ik deze vinden. Deze poort zit namelijk rechtstreeks op het moederbord en verdere gegevens buiten het model van het moederbord en het type ethernet controller heb ik niet (of zie ik niet).

Misschien PCI poort stofvrij maken met stofzuiger? Mogelijk ook een driver probleem. Ik weet van vroeger dat er altijd driver gezeur in NT zat, om gek van te worden.
Ik heb ze eerst stofvrij gemaakt voor ik deze er instak. Er zitten 4 PCI poorten op en ik heb er al 2 van getest en beide geven problemen. Altijd wel als Windows NT gestart is (login scherm) dan loopt het mis. Daarom denk ik ook dat het niet veel heeft te maken met de instellingen van de BIOS.

De laatste driver die ik geprobeerd heb is deze.

@Scrapheap
Die heb ik al eens geïnstalleerd maar zonder succes. Als ik een ipconfig /all commando uitvoer zie ik geen adapter verschijnen (helaas).
 
Als ik dus een Realtek RTL8139D netwerkkaart in de een van de PCI slots steek dan start de PC nog normaal op geen problemen tot dat deze aankomt bij het aanmeld scherm. Dan zie ik het oranje lampje van de netwerkpoort die op het moederbord zit steeds flikkeren (netwerk kabel zat nog in deze poort maar als deze uit is stopt het natuurlijk met flikkeren maar het probleem houdt wel aan). Doordat het systeem overbelast wordt door de activiteit naar de onboard netwerkpoort loopt het systeem volledig vast en kan men niet inloggen. Als men even snel is kan men het geheel nog net ietsjes voor zijn maar dan loopt het verder wel ergens vast.

Was de chiosetdriver wel geïnstalleerd? tis een combo driver met de graka.
Wat voor driver is dat? Het is zo dat ik ook niets wil installeren dat misschien niet nodig is of er al is maar in een andere versie gewoon om de simpele rede dat er een een custom made ISA kaart in de PC zit die de CNC bestuurd en hier wil ik geen driver problemen mee krijgen want die zullen nog moeilijker te vinden zijn vrees ik :p

Edit: Chipset driver :p Ik veronderstel van wel want anders zou de rest toch ook niet werken of niet?
Edit2: Er zit ook nog een Intel ICH5 het missen van deze driver kan misschien wel eens het probleem zijn. Hoe kan ik controleren of deze driver al aanwezig is? Het is wel zo dat het toetsenbord via een USB aansluiting is en deze wel werkt wel dus vermoed ik dat deze driver wel geinstaleerd is.
 
Laatst bewerkt:
Hoe heb je deze 0001-PCI_Install_XP_2K_5719_04062012.zip geïnstalleerd?
De exe gebruikt of de R-muis met de inf uit de Windows 2000 map? Windows 2000 is de opvolger van NT, dus de kaart driver terugwaarts compatible?

Hoe zit het met je rechten? Windows NT komt erg precies herinner ik me.

Ook hier te downloaden https://www.driverguide.com/driver/detail.php?driverid=2016846
 
@route99
Ik heb de .exe file gebruikt en normaal gezien heb ik al de rechten.

Waarom een LAN insteekkaart erin als er eentje onboard zit? zo te zien een Intel.
Dat was het alternatief als ik de onboard niet in orde moest krijgen (misschien niet compatibel met Windows NT4.0). Het moederbord is van het GR type dus niet de Intel maar de Realtak ;)

De chipsetdriver installeren als die er al op zit kan geen kwaad en je kunt toch gewoon in apparaatbeheer zien wat er is geïnstalleerd?
Ik ben momenteel niet bij die PC maar zal dat morgen eerst eens controleren.
 
RE: Waar kan ik deze (vendor/device code) vinden.
Het gaat om de vendor/device code van de Realtek netwerk chip op het moederbord. Ga naar Apparaatbeheer (in NT heet dit geloof ik Hardware) en bekijk de details van de netwerkadapter. Als je de Vendor/Device code niet kan vinden dan lukt dit wel met HWinfo https://www.hwinfo.com/

RE: Daarom denk ik ook dat het niet veel heeft te maken met de instellingen van de BIOS.
Als je de PCI kaart erin steekt heb je dan van tevoren in de BIOS de interne netwerk interface uitgezet?

RE: Windows 2000 is de opvolger van NT, dus de kaart driver terugwaarts compatible?
De chip kan wel onder diverse Win systemen draaien maar de driver moet echt voor NT zijn. Er zijn voor de oude systemen 3 driver sets: 98_Me, NT, XP_W2K (die NT is telkens niet te vinden maar heeft wel bestaan). Er bestaan soms W7, W8 of W10 driver sets waarin alle drivers van alle Win systemen zitten (grote bestanden).

RE: Waarom een LAN insteekkaart erin als er eentje onboard zit? zo te zien een Intel.
Op de IMBA-8650GN zit Intel maar op het moederbord van TS (IMBA-8650GR) zit een Realtek chip.
 
Laatst bewerkt:
Win2000 is vaak erg compatible met NT4.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Windows_2000
Het is nl NT5....

Dus ik zou de R-muis methode van de inf toch proberen.
Het kan zijn dat er geen rekening in de exe gehouden is met NT maar de inf wel geschikt is...
Fijn iig dat je wel de rechten hebt.
 
Het gaat om de vendor/device code van de Realtek netwerk chip op het moederbord. Ga naar Apparaatbeheer (in NT heet dit geloof ik Hardware) en bekijk de details van de netwerkadapter. Als je de Vendor/Device code niet kan vinden dan lukt dit wel met HWinfo https://www.hwinfo.com/
Apperatenbeheer bestaat nog niet in Windows NT 4.0 (hardware ook niet) Devices kan je wel raadplegen maar daar krijg je enkel de apperaten te zien die geinstaleerd zijn en verder kan je geen info opvragen. hwinfo wil ook niet werken op Windows NT 4.0 (getest op een virtual machine)

Als je de PCI kaart erin steekt heb je dan van tevoren in de BIOS de interne netwerk interface uitgezet?
De enige instelling omtrent de netwerk interface in de BIOS is Onboard Lan Boot ROM en die staat gedisabled.

Dus ik zou de R-muis methode van de inf toch proberen.

Bedoel je hiermee dat ik de inf file die bij de driver zit gewoon moet kopiëren naar de syteem32 map of...?
 
Laatst bewerkt:
Je kan alle drivers downloaden waarvan je denkt 'die doet het misschien'. Het is namelijk de inhoud van het .inf bestand die bepaalt of de driver kan worden geinstalleeerd. Drivers voor W2K werken in principe niet in een NT4 systeem (net zoals een Win8 driver niet in Win10 werkt).
In de oude systemen werden drivers altijd in aparte mapjes op een diskette geleverd, dus een mapje voor W98, voor Me, voor NT4, voor W2K, voor XP.
 
De network driver 8110 wordt vaak genoemd i.c.m. 8139 of 8169.
Werkt deze misschien (NT driver)

btw, heb je wel een image gemaakt van je disk? Stel dat het ergens fout gaat met het experimenteren, dan heb je niets meer.
 
Laatst bewerkt:
Bedoel je hiermee dat ik de inf file die bij de driver zit gewoon moet kopiëren naar de syteem32 map of...?
Neen... want copyen is totaal niet hetzelfde als installeren, want het registere weet nog niet dat jij het er neer gezet heeft en dat doe je via de inf installatie.

Voorbeeld van inf-installatie, zie de 2e methode en pas die toe op de inf die in de map van Windows 2000 staat voor jouw netwerk kaart.
https://support.getmyo.com/hc/en-us...install-drivers-for-the-USB-Bluetooth-adapter
 
@route99. Het probleem is dat het Windows NT4 betreft. Bij w2000 zal het waarschijnlijk allang opgelost zijn omdat de driver voor w2000 beschikbaar is. De berichtjes teruglezend heeft TS het juiste inf bestand (nog) niet. Alle linkjes die ik kan vinden naar een inf voor NT4 werken niet of je krijgt de w2000 inf waar deze chip op dit OS niets aan heeft.
 
Jouw netwerk chip heeft deze vendor/device code: PCI\VEN_10EC&DEV_8167&SUBSYS_.....&REV_.....

VEN_10EC = (vendor id) Realtek Semiconductor Co.
DEV_8167 = (device id) RTL-8110SC/8169SC Gigabit Ethernet
SUBSYS_.. = (subsystem id)
REV_.. = (revision nr)

Met deze info zou je ook kunnen googelen op RTL-8169SC (dezelfde familie) of op PCI\VEN_10EC&DEV_8167

Je kan zelf de PCI\VEN achterhalen met de tool HWinfo (klik). Keuze uit HWinfo 32-bits, HWinfo 64-bits of HWinfo/DOS.
Opstarten en kleine vensters sluiten zodat je de rechter helft kan zien.
Dan dubbelKlikken op "Realtek" in Network. Rechts vind je PCI\VEN code.

In het algemeen: download alleen ZIP bestanden en geen EXE bestanden (EXE kan driver agent met virus zijn) tenzij je zeker weet dat de website te vertrouwen is.
 
Laatst bewerkt:
@route99. Het probleem is dat het Windows NT4 betreft. .
Lees even terug, dan zie je dat dit bij mij ook bekend is... dat voelt prettiger aan...
Windows NT = NT4
Windows 2000 = NT5
De kans dat een inf installatie werkt is redelijk.
Laten we nu gewoon eerst wachten op de uitkomst van dat simpele experiment ipv o de zaken voor uit te lopen.
Geef het svp dus een kans.... dat lijkt imho niet zo moeilijk, maar dat is mijn perceptie, maar ik ben ook pas >> 25 jaar bezig met computers... mss toch nog kort... kan het niet meer veranderen....:eek:
DOS 1.x... DOS5.x .... Win1.0, Win310 Win3.1, Win3.11, Win-NT, Win2000, Win95, Win98... etc...
Linux desktops en servers, MacOS 10.x (6 en hoger) , FreeDOS, Android emulatie op PC.

Edit nog wat extra inhoudelijks...

Als het toch niet zou werken...

In de inf staat:
RTL8169.DeviceDesc = "Realtek RTL8169/8110 Family Gigabit Ethernet NIC" dus OK

In de inf staat OOK:
PCI\VEN_10EC&DEV_8167&SUBSYS_

Met de info die je allemaal kunt opzoeken, zie Bron's verhaal, kun je ook een regel in de inf toevoegen.
Maak die regel net zo als van andere fabrikanten maar zet daar de Realtek gegevens in.
Een extra kans dat ie gewoon werkt.

Met een zoekactie van PCI\VEN_10EC&DEV_8167&SUBSYS_ en de naam van je moederbord vind ik totaal niks.
Hier kom je alleen verder als je of geluk hebt (hem toch vindt) of je tweakt een bestaande inf en test die...
Wat heb je te verliezen..
Een image heb je inmiddels al, zodat je terug kunt?.. Altijd doen... zelfs al doe je geen experimenten.
Bij ons op het werk doen we dat ook met dit soort machines.... hard disk stuk.. nieuwe erin, image terug klaar...
En thuis doe ik het ook zo.
 
Laatst bewerkt:
Windows NT = NT4 / Windows 2000 = NT5
De kans dat een inf installatie werkt is redelijk
Helaas niet. Drivers van Win 2000 (NT 5.0) of Win XP (NT 5.1) kunnen niet in Win NT 3.5 of NT 4.0 worden gebruikt, simpelweg omdat de bij de .inf behorende .sys niet compatibel is. Zelfs al zou de .inf handmatig aangepast worden dan is het de bijbehorende .sys die niet zal werken. In oudere driversets staan drivers daarom voor elk OS in aparte mapjes. Er is ook een driverset voor NT4 maar helaas zijn al de linkjes naar die driverset 'dode linkjes'.

Off topic. Sinds Windows 3.1 heeft elke Windows de interne naam 'NT' met een versienr.
Je kan ze achterhalen via de command prompt met (antwoorden van Win 10):
set o (antwoord: OS=Windows_NT)
ver (antwoord: Version 10.0.xxxxx)

** aanvulling
Alvast om reacties voor te zijn, ik weet dat je 'set' eigenlijk niet met een variabele moet opvragen.
Echter, in de praktijk worden variabelen van 1 letter niet gebruikt en zeker de 'o' niet (verwarring met 'nul').
 
Laatst bewerkt:
Ik verwacht meer van NT-4 en 5 (builts lijken op elkaar, de WDM wel toegevoegd) compatibiliteit dan iets met Win95/98 want dos nog steeds met Win-shell...
Proefje is zo gedaan....en dan kijken of de HCL echt roet in het eten gooit....
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan