WD NAS is defect & HDD werkt goed en data is onleesbaar

Status
Niet open voor verdere reacties.
Je schreef "Heb de HDD uit ‘My Book World Edition’ gehaald en via ‘Sharkoon Quickport’ aan mijn computer (Windows 7) gekoppeld.
What the hell is een 'Sharkoon Quickport'?
 
Zo'n ding:
152c.jpg

Gewoon een HDD dock wat via usb op de pc is aangesloten...
 
Ah, is deze schijf dan afkomstig uit een dubbele NAS?
Met 2 schijven?

Aan het plaatje te zien zit je weer in Windows?

Wat kan je nu het beste doen?
Sluit die HDD op je pc (zet hem in je pc aan een Sata kabel.)
Daarna start je Ubuntu live DVD op en dan moet je hem normaal gesproken zien.

De vraag van AvanA is cruciaal:
Hoe is de schijf aangesloten?

Edit: ik zag pagina 2 niet, dus ik lees nu dat het een NAS met 1 HDD is.

Zo'n sharkoon is leuk maar werkt niet altijd. Ik zelf heb er trouwens eentje waarvan je een normale HDD een NAS kan maken, die werkt meestal beter dan zo n gewone.

Beter is dus om de HDD in je pc te zetten (naast je huidige HDD uiteraard)
 
Laatst bewerkt:
Omschrijving
Windows start niet meer op en je hebt nog allemaal belangrijke bestanden op de harde schijf staan of je laptop heeft het begeven en je wilt je scriptie niet verliezen.
Zelfs de bestanden van een járen oude harde schijf (of de defecte computer van je moeder) zijn nog terug te halen als de schijf niet gecrasht is.
Drie doemscenario's die iedereen zich wel kan voorstellen.
Met de Sharkoon QuickPort Combo heb je de kans deze onmisbare data veilig te stellen.
De QuickPort Combo van Sharkoon is namelijk een docking station voor 2,5 of 3,5 inch SATA-schijven én IDE-schijven.

Dock je harde schijven
Haal de SATA-harde schijf uit de computer of laptop en steek hem in de QuickPort Combo.
Als je nog een ouderwetse IDE-harde schijf hebt sluit je deze via de voorkant van de QuickPort aan.
Vervolgens sluit je dit handige apparaat van Sharkoon aan op een andere computer en je kunt in no-time al je belangrijke bestanden overzetten zodat deze niet verloren gaan.

Aansluitingen
Je sluit deze 'lifesaver' aan door middel van de usb- of eSATA-aansluiting. eSATA werkt sneller dan de usb 2.0-aansluiting.
IDE-schijven sluit je aan met de meegeleverde kabels. Op de afbeeldingen hier rechtsboven is te zien hoe dit werkt.

xsRHdvu.jpg
 
Leuk zo'n USB docking station, maar zoiets ondersteunt niet alle ATA commando's waarmee een HD werkt en bovendien is USB vele malen langzamer dan SATA.
Dus vergeet USB en koppel de schijf rechstreeks aan een SATA aansluiting.
 
Bij Linux (Ubuntu) is de HDD nog steeds onzichtbaar!
Volgens Linux Reader 3.1 (Windows) is de Raid is beschadigd.
Wat is nu de beste manier om te doen?
 
Nog steeds geen antwoord op:
Hoe is de schijf aangesloten?
Gparted al geprobeerd?

Je praat steeds over de Linux Reader, ben je nu weer in Windows aan het kijken?
Standaard kan Windows absoluut niets met Unix partities, is dus een doodlopende weg.
 
Ik heb bij Post #27 al aangeven dat nu via de SATA is aangesloten! ;)
Nee, Ik heb nog niet Gparted geprobeerd omdat ik heb op dit moment geen lege DVD's heb.
 
Laatst bewerkt:
Gparted is een standaard onderdeel van Linux, dus wat heeft dat met een lege DVD te maken?
 
Bij Gparted kan ik alleen een *.iso (bootable image) formaat downloaden en die moet ik op een DVD branden.
Snap je ;)

Of bedoel je een andere Gparted software?
 
Gparted is gewoon het standaad schijfbeheer van Linux, dat zit gewoon in Ubuntu dus je hoeft helemaal niks te downloaden...
 
Dus je hebt nog helemaal niet met Linux gekeken of je de schijf ziet.
En dan maar lekker doorgaan met allerlei (liefst gratis) tooltjes onder Windows.
Het enige pakket dat ik ken is R-Studio (r-studio.com) onder Windows dat ook met Unix partities kan omgaan, maar dat is natuurlijk niet gratis.

Je bent net zo bezig als vele klanten van mij: door de paniek (logisch) van het kwijtraken van je data kijken of je er zelf iets aan kunt doen.
Dan maar op een forum kijken of iemand een (liefst simpele en ook gratis) oplossing heeft.
Misschien een teleurstelling: maar die simpele oplossing bestaat echt niet.
 
Ik zoek juist niet naar simpele oplossing (bestaat of niet) maar wil juist leren en begrijpen hoe het werkt ;)
En op een goede manier de data terug halen & dan laat ik van Windows Software los zoals je zei.

Maar goed ik heb Gparted opgestart via de Boot Ubuntu.

Afbeelding #10
JRaLqel.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dus /dev/sdb4 is de data partitie van de schijf.
Bij de utilities of hulpprogramma's van Linux moet een item staan "schijven" of "disks".
Daar moet sdb zichtbaar zijn en moet ook de partitie sdb4 bijstaan.
Die partitie moet je daar kunnen mounten.
 
Die schijf unmounten en in de terminal het commando xfs_repair /dev/sdb4 proberen.

Wel vreemd dat het als raid 1 wordt vermeld met 1 schijf.

Was al vermeld dat het vermoedelijk om een XFS bestandssyteem zou gaan.
 
Van de post van AenA ben ik naar Disk Utility gegaan.
En de partitie sdb4 kan ik daar niet mounten of moet ik ergens anders kijken?

En de post van Lange Pier heb ik nog niet geprobeerd.

Afbeelding #11
WFLel1g.jpg
 
Laatst bewerkt:
Wat is er mis met die printplaat uit die nas en al op het artikelnummer ervan gegoogeld?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan