WD NAS is defect & HDD werkt goed en data is onleesbaar

Status
Niet open voor verdere reacties.
Van de post van Lange Pier heb ik de volgende commando (xfs_repair /dev/sdb4) ingevuld en heb helaas 'geen toestemming' zie Afbeelding #12.
Wat kan ik dan nu doen?

Wat is er mis met die printplaat uit die nas en al op het artikelnummer ervan gegoogeld?
De printplaat (Moederbord) is helaas defect.

Afbeelding #12
orVGeN7.jpg
 
Laatst bewerkt:
Vreemd verhaal, de schijf wordt wel gezien met Gparted en de disk utility en nu gaat het weer over een printplaat ??

Ik zou zeggen een mountpoint maken en daaraan /dev/sdb4 mounten.
Dat zou moeten lukken als de versie van Ubuntu standaard XFS ondersteunt.

Ik stop hiermee en wens je veel succes met de printplaat.....
 
Vreemd verhaal, de schijf wordt wel gezien met Gparted en de disk utility en nu gaat het weer over een printplaat ??
Ik stop hiermee en wens je veel succes met de printplaat.....
Lange Pier kwam met de printplaat aanzetten en ik ben niet eens over begonnen en ALLEEN gezegd dat de printplaat defect was!
Verder ga ik NIKS met de printplaat doen en die kan geslolen worden ;)

Vindt heel erg jammer dat je zo snel de handdoek in de ring gooit door de vage actie van Lange Pier :(

Hoop dat je snel weer terug kom!
 
Laatst bewerkt:
Vage actie? printplaat is stuk, je vertel maar niet wat eraan stuk is en er staat een partnumber op, daar op googelen om te zien of die te koop is, wat is daar vaag aan.

Maare, wacht dan maar op de "goede adviezen".
Succes.
 
Vage actie? printplaat is stuk, je vertel maar niet wat eraan stuk is en er staat een partnumber op, daar op googelen om te zien of die te koop is, wat is daar vaag aan.
Ja, door jou actie is AenA wel helaas gestopt om te helpen!
Als de printplaat defect (gaat niet meer aan) dan is een bijzaak omdat het om de HDD (met bestanden) gaat.

Nu graag On-topic voor een oplossing ;)
 
Laatst bewerkt:
Blijkbaar is het niet zo eenvoudig als post 1 doet voorkomen. Als ik dat lees is het een heel ander besturingssysteem/formattering als onder Windows. Duidelijk is dat de Windows 7 pc niet met de zaak kan omgaan en ook een docking station biedt geen oplossing.

Daarom denk ik dat Lange Pier begint over die 'printplaat'. Dit is meer de expertise van femke98 die in post 17 duidelijke adviezen geeft. Dan komt TS weer met andere ideeën en dat schiet niet op.

De vraag van AenA is wel vreemd omdat hij niet weet wat een Sharkoon Quickport/docking station is. Of is dat een grap?
Ik heb van deze materie geen verstand (Linux/Ubuntu) maar femke98 wel.

Ja, door jou actie is AenA wel helaas gestopt om te helpen!
Als de printplaat defect (gaat niet meer aan) dan is een bijzaak omdat het om de HDD (met bestanden) gaat.

Nu graag On-topic voor een oplossing

Dat is natuurlijk flauwekul, want jij springt ook van de ene naar de andere kant. Als je dan niet de adviezen exact opvolgt en aangeeft, dit is wat ik heb uitgevoerd, dan schiet het niet op en loop je vast en haken mensen af. Zou dan naar een reparatieshop/computerwinkel gaan die je ter plaatse kunnen helpen bij de uitvoering.
 
Laatst bewerkt:
Vreemd verhaal, de schijf wordt wel gezien met Gparted en de disk utility en nu gaat het weer over een printplaat ??
Hier ben ik volledig mee eens, met AenA. Wij proberen je te helpen maar doet dingen die we niet aangeven. Ja, dan wordt het moeilijk.

Er wordt door iedereen door elkaar heen gepraat. Of te wel, probeer eerst eens alles wat AenA en ik zeggen. HDD in je pc aansluiten met een SATA kabel, Ubuntu live DVD opstarten en dan naar de verkenner gaan.

Al het andere wat tussendoor wordt geschreven even negeren. Het gaat er tenslotte om dat we de HDD kunnen zien. Niet om die printplaat.

Woon je dichtbij Almere, dan kom je maar langs.
 
Laatst bewerkt:
Maare, wacht dan maar op de "goede adviezen".
Onbegrijpelijk Lange pier dat je goede adviezen tussen aanhalingstekens zet. Teken dat je onze adviezen dus maar niets vind.

Ik vraag me werkelijk af wat je er tegen hebt als er adviezen worden gegeven waardoor de HDD gezien kan worden.

Vindt heel erg jammer dat je zo snel de handdoek in de ring gooit door de vage actie van Lange Pier
Hoop dat je snel weer terug kom!

En aan de TS Ninboy vraag ik vriendelijk of hij/zij mijn adviezen wel heeft gelezen. Want niet alleen AenA heeft je willen helpen maar ik dus ook (live DVD Linux, aansluiten in je pc aan sata etc.)
Of je moet niets met mij te maken willen hebben, zeg dat dan, dan doe ik niet meer zoveel moeite om te helpen.
 
En aan de TS Ninboy vraag ik vriendelijk of hij/zij mijn adviezen wel heeft gelezen. Want niet alleen AenA heeft je willen helpen maar ik dus ook (live DVD Linux, aansluiten in je pc aan sata etc.)
Of je moet niets met mij te maken willen hebben, zeg dat dan, dan doe ik niet meer zoveel moeite om te helpen.
Ja, Natuurlijk heb je ik advies gelezen:
Bij Post #27 heb ik aan gegeven dat ik de HDD via de sata kabel (in je pc) heb aangesloten met Live DVD Linux (Ubuntu) volgens je advies van Post #25.

Ik probeer om zo goed mogelijk met alle adviezen om te gaan.
Na elke uitvoer van de advies geeft ik gelijk een terug koppeling met meestal een foto.

Elke advies is van harte welkom en wordt zeer gewaardeerd ;)
Zelf van jou Femke98
 
Tijd voor een kop (oplos)koffie.

HDD in je pc aansluiten met een SATA kabel, Ubuntu live DVD opstarten en dan naar de verkenner gaan.

Hoe ver zijn we nu? Wat zien we of moeten we dan zien?
 
Hallo

Dit topic gaat volgens mij jammerlijk genoeg de verkeerde toer op ...

De vraag ... , wat er defekt is aan het motherboard vind ik normaal ... wordt wel wat laat in dit topic gevraagd ...

Helaas wordt er een summier antwoord gegeven --> " Als de printplaat defect (gaat niet meer aan) ...."

Soms is het veel eenvoudiger om een defekt motherboard te herstellen , dan de veel zogenaamde "eenvoudiger" software oplossingen.

Ik zou persoonlijk toch niet nalaten de voedingsspanningen eens te controleren "de voeding zelf uiteraard , alsook deze op het motherboard).

Iemand met de nodige ervaring , en dit motherboard onder handen hebbende , zal hier +/- 10 min werk aan hebben , inclusief de koffie ...

Hopelijk heb jij , of iemand die dit ooit mocht lezen , iets aan deze info ...

Peter
 
Laatst bewerkt:
Hallo!

Na 51 berichten ga ik reageren en even vertellen hoe het in elkaar zit! Beetje laat dacht ik.

Iemand met werkelijk verstand van zaken had de zaak al opgelost. Blijkbaar ligt het hier toch niet zo eenvoudig en dan helpt het niet als je er omheen blijft draaien. Of je zegt, repareer die printplaat, vervangt deze, of kom softwarematige met een oplossing of ga naar een computerreparatieshop/winkel.

Hopelijk heb jij , of iemand die dit ooit mocht lezen , iets aan deze info ...

VDK_P we komen er aan. We gaan met z'n allen naar Bredene in België en binnen 10 min is het klaar, inclusief de koffie ...
Leuker kunnen we het niet maken. Daar hebben we werkelijk iets aan...:d:d:d
 
Laatst bewerkt:
Hallo

"VDK_P we komen er aan. We gaan met z'n allen naar Bredene in België en binnen 10 min is het klaar, inclusief de koffie ...
Leuker kunnen we het niet maken. Daar hebben we werkelijk iets aan..."

De nodige kennis en ervaring zal hopelijk ook bij jullie in de buurt aanwezig zijn ....

Motherboard repair wordt blijkbaar nog steeds overroepen ...

Een mosfet , diode , condensator , etc ... controleren , is geen rocket science...:eek:

Ik vermoed dat topic starter dit alles wel ietsje minder leuk vindt ...

Daarom de tip --> check motherboard ...

Peter
 
Laatst bewerkt:
Dit topic gaat volgens mij jammerlijk genoeg de verkeerde toer op ...
Dat kan je wel stellen.

Soms hè, soms moet je je gewoon richten op wat werkelijk belangrijk is in een verhaal, vraagstuk. In dit geval is dat de HDD die al uit de NAS is gehaald en waarvan de TS graag de bestanden van wilt veiligstellen.

En daar zijn we hem mee aan het helpen. Alleen, het gaat niet zoals AenA en ik dachten. De TS heeft niet veel verstand van zaken (meen ik zo te merken, sorry als het anders is) en nu is het zaak dat we hem gaan helpen.

OKé, in Jip en Janneke taal:
HDD zit in de pc,
Start op met Ubuntu live DVD,
Het duurt even voordat deze geladen is,
Klik daarna Try Ubuntu (of als er iets anders staat, maar niet op installeren!!),
Geef je Taal op (Nederlands dus),
Ga naar de verkenner,
Kijk of daar de HDD te zien is,

Kijk dit eens: http://tour.ubuntu.com/en/
Hier zie je precies wat waar zit (als je deze versie tenminste hebt ;) )

Nou, laat maar weten of je dit allemaal gedaan hebt en dan gaan we verder.
 
Jeetje, wat een getouwtrek in dit topic, en ik heb het idee dat sommige mensen niet goed lezen om de topicstarter te helpen met zijn probleem.

Ik heb dit topic even doorgespit, en ik zie dat Ninboy toch best wel een hoop heeft uitgeprobeerd en een hoop ervaring heeft.
Verder ook jammer dat het behoorlijk off-topic gaat.
 
Beste PHP4U,
Kijk eerst eens naar jezelf! Voor de eerste keer reageren in post 56 en dan ook nog niet met concrete oplossingen komen, dat zal TS helpen. Lange Pier was de eerste die reageerde. Scrapheap, AenA volgden snel. Femke volgde ook. In eerste instantie schreef ze: zonder de overige reacties te lezen... Maar later heeft ze zich goed hersteld en kwam met concrete voorstellen.

Jouw aanname dat sommige mensen niet goed lezen en TS niet voldoende helpen is onacceptabel. Ben het wel met je eens dat Ninboy echt z'n best doet.

Nou, laat maar weten of je dit allemaal gedaan hebt en dan gaan we verder.
Duidelijke aanwijzingen gegeven:thumb:, we wachten af. Hij heeft in post 51 wel de laatste stand van zaken gegeven. Overigens, ik zie daar geen reactie op.
 
Laatst bewerkt:
De discussie (Off-topic) wordt nu afgeloten & we gaan nu gezellig on-topic!

Zoals Femke98 in Post 55 zei:
De TS heeft niet veel verstand van zaken (meen ik zo te merken, sorry als het anders is) en nu is het zaak dat we hem gaan helpen.
Gaan we nu richten wat werkelijk belangrijk is: De bestanden van de HDD veiligstellen!
(Ik heb wel verstand van Windows PC/Server maar niet van Linux!)


Wat Senso aangaf in Post 55 heb ik mijn laatste update gepost!
Hij heeft in post 51 wel de laatste stand van zaken gegeven. Overigens, ik zie daar geen reactie op.
Na post 51 ging helaas weer over de Printplaat...
De Printplaat laten we nu achter ons en het is nu een verboden woord geworden ;)
 
Laatst bewerkt:
HDD zit in de pc,
Start op met Ubuntu live DVD,
Het duurt even voordat deze geladen is,
Klik daarna Try Ubuntu (of als er iets anders staat, maar niet op installeren!!),
Geef je Taal op (Nederlands dus),
Ga naar de verkenner,
Kijk of daar de HDD te zien is,
Femke ik heb je opdracht uitgevoerd:
Maar zie geen (NAS-)HDD (1TB) erbij staan.
En 500 GB HDD is mijn Windows OS schijf.

Afbeelding #13

hb4964S.jpg
 
Laatst bewerkt:
Oké.
Je hebt nu wel 2 HDD in je pc zitten, allebei op Sata (dat hoop ik toch).
Wat je kan doen is eerst kijken of de HDD wel in de BIOS te zien is. Dus herstart je pc en kijk in de BIOS.

Zie je hem dan opstarten via de live DVD van Ubuntu.
Daarna kan je GParted opstarten (zit ook op die live DVD) en dan kijken of GParted hem ziet.
Wel rechtsboven de juiste schijf aanwijzen. En als hij hem wel ziet (ik kijk nu naar post #36) dan zou je hem moeten mounten.

Je kan kijken of Disk (schijven) in het menu staat. Dan kan je de schijf mounten.
JP5J2.png

Mijn tip werkt alleen met harddisks die fysiek nog in orde zijn.

Maar ik lees ook dat de schijf RAID 1 heeft? En XFS?
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1689519

Mounten van XFS schijf in Ubuntu: https://askubuntu.com/questions/338332/mount-disc-xfs-filesystem

Laat maar weten hoe of wat.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan