WD NAS is defect & HDD werkt goed en data is onleesbaar

Status
Niet open voor verdere reacties.
Alvast bedankt voor de meehelpen & het wordt zeer gewaardeerd ;)

Je hebt nu wel 2 HDD in je pc zitten, allebei op Sata (dat hoop ik toch).
Wat je kan doen is eerst kijken of de HDD wel in de BIOS te zien is. Dus herstart je pc en kijk in de BIOS.
Ja, ik heb alle 2 HDD aangesloten op Sata in de PC.
De BIOS herkent alle 2 HDD's en ook die NAS-HDD (Blauwe vierkant) zie Afbeelding #14.


Zie je hem dan opstarten via de live DVD van Ubuntu.
Daarna kan je GParted opstarten (zit ook op die live DVD) en dan kijken of GParted hem ziet.
Wel rechtsboven de juiste schijf aanwijzen. En als hij hem wel ziet (ik kijk nu naar post #36) dan zou je hem moeten mounten.

Je kan kijken of Disk (schijven) in het menu staat. Dan kan je de schijf mounten.
Heb weer GParted opgestart via Live DVD (Ubuntu) en de NAS-HDD is 'Not mounted' zie Afbeelding #15
Bij 'Disk Utility' heb de HDD (/dev/sdb4) geselecteerd en komt geen Mounted te voorschijn zie Afbeelding 16
En als ik bij de andere HHD (Samsung 500GB) kijk dan zie ik wel de Mounted staan.


Klopt van de RAID 1 / XFS en weet niet of dit normaal is op 1 HDD?
Heb de volgende commando uitgevoerd volgens de forum's zie Afbeelding 17
Na deze commando's kon ik nog steeds niet de HDD mounten.

Nu heb je een aardig beeld hoe in elkaar zit of moet je nog meer informatie hebben voor de oplossing?

Afbeelding #14
jPFoDFI.jpg


Afbeelding #15
WOvzveZ.jpg


Afbeelding #16
0rcIAOU.jpg


Afbeelding #17
d2rBfTf.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dat de schijf niet gemount kan worden ligt aan het feit dat deze Raid 1 en XFS is (naar mijn bescheiden mening)

Ik snap sowieso niet dat de schijf Raid 1 is, als hij alleen in de NAS zat en niet met 2 schijven.
Want RAID 1 is in mirrow, dus de ene schijf is de spiegel van de andere schijf. Maar jij hebt een NAS met maar 1 schijf. Dus dat is al raar.
Dus ergens missen we informatie. Hoe komt het dat deze schijf Raid 1 is? Heeft hij in een NAS met 2 schijven gezeten?

Die XFS, ben ik zelf nog nooit tegengekomen in mijn 12 jaar dat ik met Linux werk. (wil niets zeggen hoor ;) )
Wat je zou kunnen doen is deze op een dvd zetten http://www.system-rescue-cd.org/
The kernel supports all important file systems (ext3/ext4, xfs, btrfs, reiserfs, jfs, vfat, ntfs),
Die ondersteunt dus XFS schijven.

Lees het even goed door, je brandt hem op dvd of je maakt een bootable stick.

Die Linux reader die je eerder had schijn XFS niet te ondersteunen.

Je zou dit eens door kunnen nemen: https://ubuntuforums.org/showthread.php?t=923003
dat gaat over een schijf in Raid 1 die men uit wil lezen en of dat kan.
 
Laatst bewerkt:
@femke98

Je kan inderdaad de schijf als enkele schijf mounten door het gebruik van MDADMN.
Het probleem is XFS, XFS is een oud bestanssysteem van Silicon Graphics en standaard kan Ubintu hier niets mee.
Js zult xfsprogs noeten installeren d.m.v. sudo apt-get install xfsprogs.
Bij een systeem dat is opgestart met een DVD werkt dat natuurlijk niet.
Je moet dan Ubuntu imnstalleren op een HD.
Ik bewonder jouw geduld met de TS, die kennelijk een simpele en gratis oplossing zoekt.

Als hij een search op Google had gedaan naar "WD My Book World Edition recovery" had hij een keur aan software gevonden.
De meeste zijn helaas niet gratis en voldoen dus niet aan wat hij zoekt.
Bijvoorbeeld Raise Data Recovery for XFS.
Zelf gebruik ik NAS Data Recovery van Runtime Software, kost $ 99 maar bespaart mij een hoop ellende.

Natuurlijk gaat het meestal ook op mijn speciaal voor data recovery ingerichte Lubuntu systeem.
 
Je kan inderdaad de schijf als enkele schijf mounten door het gebruik van MDADMN.
Het probleem is XFS, XFS is een oud bestanssysteem van Silicon Graphics en standaard kan Ubintu hier niets mee.
Js zult xfsprogs noeten installeren d.m.v. sudo apt-get install xfsprogs.
Bij een systeem dat is opgestart met een DVD werkt dat natuurlijk niet.
Je moet dan Ubuntu imnstalleren op een HD.

Mijn vermoeden is dus goed, het is XFS wat in de weg zit.
En nee, als je met een live DVD van Ubuntu werkt kan je niets installeren. Ik weet dat gelukkig wel ;)


Ik bewonder jouw geduld met de TS, die kennelijk een simpele en gratis oplossing zoekt.
Tja, soms heb ik dat, geduld want ik kan er zelf ook nog wat van leren.
Heb nog zo'n iemand elders op dit forum (onderdeel Linux) willen helpen, maar daar ben ik maar mee gestopt. ;)
 
Op verzoek van TS heropend, de oplossing wordt hier bijgezet.
 
Intussen heb ik de oplossing gevonden en heb alle data weer terug :D

De filesystem voor WD10000H1NC is: xfs V1
Voor de terughalen van de data heb ik de volgende besturingssoftware (OS) RedHat V6.0 gebruikt.

Filesystem repair SW: xfsprogs-3.2.3
xfs_repair /dev/sdb4 (do not use the -L option)
mount /dev/sdb4 /mn


Iedereen super bedankt voor het meedenken :thumb:
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan