WD NAS is defect & HDD werkt goed en data is onleesbaar

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ninboy

Gebruiker
Lid geworden
18 feb 2015
Berichten
82
Pas geleden is de Moederboard van ‘Western Digital My Book World Edition’ (Network Hard Drive) defect geraakt maar gelukkig niet de Harde Schrijf (1TB).
Kan via de normale manier (Netwerk) niet meer bij mijn gegevens omdat ‘My Book World Edition’ defect is.

Intussen heb ik ook een email gestuurd naar ‘Western Digital Support’ maar helaas geeft geen support meer omdat de garantie afgelopen is!

Heb de HDD uit ‘My Book World Edition’ gehaald en via ‘Sharkoon Quickport’ aan mijn computer (Windows 7) gekoppeld.
In Windows Computerbeheer/Schrijfbeheer (Afbeelding #01) komt de HDD (Schrijf 2) wel tevoorschijn maar ik kan geen stationsletter toekennen (Afbeelding #02).
En wil niet de ‘Volume verwijderen’ omdat er belangrijke bestanden op staat.

Hoe kan ik deze probleem oplossen en bij mijn bestanden komen?

Informatie over de product:
| Western Digital My Book World Edition (Network Hard Drive).
| Model: WD10000H1NC
| Serial Number: *
| Warranty Data: 21 May 2012

Afbeelding #01
VAuP0g6.png


Afbeelding #02
1xU4IDp.png
 
Laatst bewerkt:
Ik heb TestDisk (Windows 64-bit) geinstalleerd op mijn computer.
Heb 'qphotorec_win.exe' uitgevoerd.
Is geen NTFS/FAT (Windows) file system maar een 'Linux md 0.9 RAID' File System. (Zie afbeelding #03)
Wat zijn de volgende stappen?

Afbeelding #03
qOcyNXV.png
 
Ik heb het over TestDisk, 2e link is de uitleg (schijfbeheer sluiten), je hebt nu de tool om foto's te redden geopend.
 
Oke, Inmiddels TestDisk geopend ;)
Bij de 1ste stappen gedaan volgens de handleiding.
Welke optie moet ik hier kiezen (voor NTFS/FAT file system)?

Afbeelding #04
Z1ItLE9.png
 
Bij Afbeelding #04 heb ik 'Intel' gekozen.

Maar bij Afbeelding #05 weet ik niet wat ik moet kiezen om Linux naar NTFS/FAT om te zetten.

Afbeelding #05
HextXon.png
 
Laatst bewerkt:
Een van de twee laatste partities openen en met p list files gebruiken en die kopieren naar een andere locatie.

Wel vreemd dat de structuur b.v. goed is.

Je zou met Minitool free kunnen kijken of er iets is te herstellen waardoor je weer gebruik kan maken van de schijf.

Had je pc al helemaal uitgehad zonder schijf, opgestart en dan weer de scijf aangesloten?
 
Heb de laatste 2 partities geopend met [P] en krijgt de volgende scherm (Afbeelding 06) met de deze mededeling:
"Support for this filesystem hasn't been implemented"
Wat kan ik nu doen voor mijn bestanden (Niet alleen de foto's)

Afbeelding #06
kbRZx92.png
 
Laatst bewerkt:
Je zou met Minitool free kunnen kijken of er iets is te herstellen waardoor je weer gebruik kan maken van de schijf.
Bij Minitool kan ik 3 soorten software kiezen:
- MiniTool Partition Wizard (Free Edition 10.3)
- MiniTool Data Recovery (Power Data Recovery 8.1 Free)
- MiniTool ShadowMaker (Free Edition 2.0)

Welke software moet ik nemen?
 
Bedankt! Inmiddels heb ik 'MiniTool Partition Wizard' op mijn computer geïnstalleerd!

Het gaat om Disk 3 (WDC WD10 EAVS-00D7B1-00D7B1 USB, MBR, 931.51 GB) en de laatste partitie van 928,4 GB.
Hier kan ik niet een andere File system (NTFS) kiezen!
Welke handelingen moet ik nu doen?

Afbeelding #07
p4bNGl6.png
 
Gewoon het systeem opstarten met Linux vanaf een DVD, dus niet installeren.
Nu moet je gewoon de schijf kunnen zien en de inhoud kopieren naar een andere schijf.
Linux kan wel omgaan met het Linux bestandssysteem en NTFS.

Niet gaan zitten knoeien met software die bestandssystemen kunnen omzetten.
En dit zeker niet doen op de originele schijf.

Je krijgt dan maar één kans en als dat fout gaat kan je je data gedag zeggen.
 
Is goed, op DVD zetten en daarvan opstarten, dus niet installeren.
 
Lees net dat voor de data partitie het XFS bestandssyteem kan zijn gebruikt op dat type nas.

Mocht niets lukken, nog een data recovery, partitie tool, weet niet of die met XFS kan omgaan, TestDisk niet echt.
https://dmde.com/download.html
 
Maar kan je nu de bestanden zien op de schijf?
Zo ja, een extra schijf geformatteerd met NTFS aansluiten via SATA of USB en bestanden daar naartoe kopieren.
 
Zonder de overige reacties te lezen (ik als wel iets van omzetten naar...maar dan ben je gewoon alles kwijt) adviseer ik je om deze schijf in Linux te openen.
Dus neem een live DVD van Ubuntu of Linux Mint, start daarmee je pc op, en navigeer naar de schijf.

Linux zal de bestanden zeker wel zien en je hoeft geen stationletter of iets dergelijks aan te wijzen.

Als je bestanden te zien zijn, kopieer je ze naar een andere externe HDD. Daarna kan je die oude schijf formatteren, en weer werkend maken.

Edit: ik lees nu dat AenA dit ook adviseert. Gelukkig maar, er zijn er dus meerdere hier die deze optie gelijk geven ipv te laten knoeien aan een HDD.
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels heb ik Ubuntu opgestart op mijn computer:
Maar ik zie helaas geen HDD (WDC WD10 EAVS-00D7B1-00D7B1 USB, MBR, 931.51 GB).
Maar de andere externe HDD (Elements) voor de backup zie ik wel erbij staan.
Hoe kan ik wel in Linux voorschijn halen?

Afbeelding #08
LIqWeCt.png
 
Laatst bewerkt:
Hoe is de schijf aangesloten?
Moet aangesloten zijn voordat je Linux opstart.

Probeer Gparted (hiermee kan je partities toevoegen of verwijderen) en kijk of daar de schijf wel wordt gezien, uiteraard niets veranderen.
 
Heb toevallig een andere handig programma gevonden: Linux Reader 3.1 (Gevonden via deze site: CT)
Ik zie dat: 'Raid is beschadigd. Herstel is mogelijk'.
Daarom kon ik het niet zien in Linux (Ubuntu).
Wat is de handigste manier om een RAID op de HDD te herstellen?

Afbeelding #09
Z4ZL5WZ.png
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan