Bijelkaar geraapte kast upgraden

Status
Niet open voor verdere reacties.

J.vanmerkom

Gebruiker
Lid geworden
22 okt 2006
Berichten
59
Hallo allemaal,

Lang, en eigenlijk loopttie nog steeds goed, heb ik mijn bijelkaar geraapte PC gebruikt. Met onderdelen van oude en nieuwe systemen met een aantal nieuwe componenten had ik mijn computer samengesteld.
Nu moet ik mijn PSU vervangen (ivm te laag wattage) en wilde dan maar het geheel wat beter maken met wat geheugen en een ssd. Nu heb ik hier en daar wel wat verstand van de hardware, maar niet genoeg om zeker van mijn zaak te zijn.

Ik heb nu:
MoBo: Gigabyte P55A-UD4
CPU: Intel i7 860
Geheugen: 2x Kingston hyperX 2gb 1600Mhz (4gb tot.)
GPU: MSI Geforce GTX 950
HDD: WD. 500gb Onbekend welke serie kwam uit een multimedia systeem van Acer uit 2006 ong.
PSU: wordt een Cosair CX450M waarschijnlijk,

Nu zou ik graag wat meer geheugen erin stoppen, naar 8gb of misschien 12gb, en een ssd. De ssd dan vooral voor het opstarten van programma's, zal dan mijn huidige hhd blijven gebruiken als tweede schijf.

Ik gebruik mn pc wel veel voor van alles en nog wat, video/audio bewerking, intensief gebruik van word/powerpoint/excel, wat gaming maar niet heel intensief (bijv. hitman absolution, latere call of duties, gta V).
Budget is ong. maximaal 100-150 euro voor de geheugen en ssd samen.

Heeft iemand wat tips voor spullen om naar te kijken, of misschien wat anders te doen?

Alvast bedankt!
 
Als je tijd hebt.. ga eens verder rapen .. mss kom je al een stuk verder, voor heel weinig of geen geld?
Met zo een oude CPU is de kans op verbetering dan al best aardig groot.
Zou iig geen geld meer erin steken, die CPU komt uit 2009....

Probeer dus een systeem te ritselen die minimaal 2 of 3 generaties jonger is....
 
Geheugen 8 Gb Kingston 1600 MTs set van 2x 4 Gb voor dualchannel opstelling hier.
Resteert max. € 80 voor een SSD.
Daarvoor zou ik deze Samsung van 250 Gb of deze Crucial van eveneens 250 Gb kiezen.
Deze zijn niet de goedkoopste in de markt maar behoren wel tot de snelste, en, je houdt van je budget van max. € 150 nog een tientje of 3 over.

1 ding kan je ik je al wel voorspellen: het systeem wordt er zeer zeker beter van, ondanks je processor uit 2009..
Er draait hier ook zo'n Ci7 8xx uit 2009 op een Asus moederbord, Win 10 op een 120 Gb SSD met daarnaast nog 3,5 Tb aan reguliere HDD's en dat ding gaat als een raket :thumb:
Voor de investering die je hiermee doet koop je niet veel anders waarmee je meer prestatiewinst boekt naar mijn idee...
 
Voor de investering die je hiermee doet koop je niet veel anders waarmee je meer prestatiewinst boekt naar mijn idee...
Inderdaad... dus als je qua CPU een sprong wilt maken kan dat niet voor dit geld en zou je eerst mijn suggestie kunnen volgen, wat je dus weinig of niets kost als je dat geluk hebt.... en vanuit dat punt gaan upgraden.
Het voordeel daarvan is dat je langer met het systeem vooruit kunt.
Goed ingerichte systemen uit die 2009 periode kunnen best op zich aardig draaien, maar een uit 2014 als startpunt is toch 5 jaar jonger, en das een eeuwigheid in pc-land...:thumb:
 
Inderdaad, maar procentueel win je er prestatie-gewijs bijna niks mee, zal hooguit max. 10 - 15% zijn...die Ci7 8xx is nog steeds een zeer capabele processor, ook nu nog.
De SSD levert veel meer op i.c.m. meer ram, zeker als het op foto en video-bewerking aankomt, ook gevoelsmatig.
 
Bedankt voor jullie reacties route99 en Scrapheap!
Ik zat ook meer te denken aan de winst die ik zal boeken met mn beperkte budget. Een aangezien het in principe allemaal nog prima werkt, dacht ik dat met wat aanpassing je er toch nog wel mee vooruit kunt voor een tijdje.

@scrapheap, thanks voor je linkjes. Vraag mbt tot het geheugen, het paar wat je voorstelt gaat goed in combinatie met wat er al in zit of moet het vervangen worden?

@route99 hou zeker ook nog wel m'n ogen open voor wat andere tweedehands (of derde, vierde) spullen, wie weet wat je nog tegen komt.
 
Omdat het moederbord over 4 geheugensloten beschikt heb je de keuze uit:
a) of de 2x 2Gb eruit halen en die 2x 4 Gb ervoor in de plaats zetten
b) Je drukt de 2x 4Gb op de plaats waar nu de 2x 2Gb zit en drukt die 2x 2Gb in de 2 overgebleven sloten, dan kom je totaal op 12 Gb intern in dual-channel.

In geval je voor optie b zou kiezen, let er dan vóór het bestellen op dat de CL-waarde van de huidige 2Gb reepjes en die van de nieuw aan te schaffen 4 Gb reepjes hetzelfde zijn.
Bij het combineren van geheugen met verschillende CL-waardes kunnen er allerlei wazige problemen opduiken zoals BSOD's en allerlei foutmeldingen met de meest uiteenlopende foutmelding m.b.t. voeding, videokaart etc.
Op sommige moederborden werkt dat soms probleemloos, maar lang niet bij allemaal, zelf heb ik er alleen maar slechte ervaringen mee en je zoekt je een bult naar de oorzaak omdat de foutmeldingen telkens verschillen.
Iets om aan te denken dus :thumb:
 
Ah thanks voor de tip. Heb het even snel op gezocht, wat er nu in zit heeft CL van 9, maar volgens de specs van Kingston wel programmable
De kit die jij voorstelde hebben een CL van 10, maar eveneens programmable naar o.a. 9 volgens de specs.
Dus dat zou een poging waard zijn denk ik?

En wat je onder b) zegt, is van de 4 sloten maar 1 paar aan elkaar gekoppeld (e.g. slot 1 + slot 3)? Oftewel de overgebleven twee sloten zijn dus niet gekoppeld (e.g. dus niet 1+3 en 2+4)?
 
Houd er wel rekening mee dat zulke reepjes minimaal 65 euro kosten...
https://tweakers.net/pricewatch/377496/kingston-hyperx-fury-black-hx316c10fb-8.html
Dan blijft er nog 35 euro over als je 100 euro wilt besteden... of iets meer als je 150 ook nog steeds goed vindt....
Met eens SSD zal het zeker een stuk beter gaan lopen. ik zou dan zeker voor een 256 GB type gaan, van 128 GB ga je spijt krijgen. Prijsverschil is vrij klein.

Kijk nog idd maar eens L+R rond of je nog iets tegen komt op Tweakers V&A en MP (wel uitkijken daar) of gewoon in de buurt, soms sta je verbaasd wat mensen weg willen doen....

Succes!
 
De geheugesloten zijn 2 aan 2 gekoppeld, welke dat zijn staat in de handleiding van het moederbord.,
Daarin staat welke sloten samen de dual-channel-configuratie vormen, dat kan 1+3 en 2+4 zijn maar ook !+2 en 3+4, even opzoeken dus..:thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan