word template maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

kodro1

Gebruiker
Lid geworden
25 dec 2011
Berichten
79
Hallo,

ik moet op vraag van een klant een Word template maken maar dit heb ik eerlijk gezegd nog nooit gedaan.

In principe is het een document opmaken met logo, juiste lettertypes e.d. en opslaan als dotx file, dacht ik?

Maar als de klant die template dan wil gebruiken dan staan al die dummy titels en tekst nog ingevuld en moet hij die nog eerst manueel verwijderen/overschrijven.
Is er geen mogelijkheid om, zoals bij Powerpoint, met een soort master view te werken waarbij die klant dan, als hij bv. op een titel staat en begint te tikken, die dummy titel automatisch vervangen (overschreven) wordt?

Of wat is de juiste manier om zo'n corporate word template te maken? (de template die ik moet maken bevat een logo, 3 titels (H1,H2,H3), een tabel, tekst, een opsomming, een kaderstuk en een footer met corporate ID)

Kan iemand me op weg helpen aub? Alvast heel erg bedankt!
 
Een sjabloon bestaat uit drie elementen: de opmaak van het document, de vaste tekst (heb je blijkbaar in orde) en de variabele gegevens. Dat laatste aspect is het lastigst, maar ook heel flexibel in te richten. Een beetje afhankelijk van wat je wilt en hoe je de gebruiker wilt laten werken.
Daar geef je eigenlijk te weinig informatie over.
 
bedankt voor de snelle reactie, OctaFish!
sorry, maar zoals gezegd, ik ben een newbie in deze materie: welke informatie wil je over de variabele gegevens?
ik heb eigenlijk geen details gekregen van die klant: ze willen gewoon een Word template; het enige wat ik gekregen heb is een PDF-file van hoe die pagina eruit moet zien (dus met dummy titels & dummy tekst, in de opmaak die ze wensen)
 
Wat ik bedoelde was: er zijn verschillende manieren om gegevens variabel te maken in een sjabloon, en welke methode je gebruikt is afhankelijk van het doel en hoe gebruiksvriendelijk de sjabloon moet zijn. Je kunt bij een brief bijvoorbeeld denken aan gegevens van de geadresseerde die je op een vaste plek wilt hebben i.v.m. vensterenveloppen, maar die je ook terug wilt laten komen in de koptekst van de vervolg-pagina’s. Of vaste gegevens van de afzender/behandelaar die je elke keer opnieuw zou moeten invullen.

Wil je dat heel mooi regelen, dan maak je een voorzetformulier dat de gebruiker te zien krijgt als hij/zij een nieuw document maakt en dan invult. Vervolgens zet een macro alle gegevens op de juiste plaats in het document. Mag het wat simpeler, dan kun je ContentControls in je document zetten die de gebruiker dan zelf in moet vullen. Die ContentControls staan dan op de correcte plek in het document, meestal in een beveiligde sectie zodat de gebruiker de vaste tekst niet kan verbouwen. De vrije tekst wordt dan in een niet-beveiligde sectie ingetypt.
Wil je die informatie ook nog terug laten komen in je document, dan kun je beter de ‘ouderwetse’ Formuliervelden gebruiken; die krijgen dan een bladwijzernaam die je verderop in het document weer kan laten terugkomen in een REF veld.

Kortom: er zijn zóveel mogelijkheden, dat het onbegonnen werk is om je nu concreet antwoord te geven. Tenzij jij met meer informatie komt :).
 
opnieuw bedankt voor de verheldering
ik speel de vraag even door naar de klant zodat ik weet hoe ze dit precies zien
 
Neem daarbij ook de vraag mee of er macro’s in mogen zitten of niet; dat bepaalt of je wel of niet met formulieren kan werken. Vaak zijn bij bedrijven de macro instellingen nogal pittig, en kun je dus geen .dotm sjabloon gebruiken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan