Linux Mint menu aanpassen

Status
Niet open voor verdere reacties.

WV1302

Gebruiker
Lid geworden
19 feb 2008
Berichten
114
Ik ben juist van Windows 10 overgestapt naar Linux Mint 18.3 omdat ik met Windows 10 niet tevreden meer was. Als ik met Mint goed overweg kan dan wil ik mijn andere pc's ook overzetten naar Mint.

De vraag:
Is het mogelijk om bij Mint 18.3 het menu aan te passen?
Zo heb ik met het verwijderen van Libreoffice ook de map 'Kantoor' in mijn menu gewist. En bij het installeren van OpenOffice is dat niet teruggekomen. Dus is de vraag kan je handmatig groepen aan het menu toevoegen? En sommige programma's wil ik ook van groep veranderen zodat het voor mij een beter overzicht geeft, slepen gaat niet dat heb ik al geprobeerd.

Heeft er iemand een oplossing?
 
Hoi, leuk dat je met Linux Mint gaat werken.
Ik vraag me alleen af waarom je OpenOffice hebt geinstalleerd als er al LibreOffice opstaat, compleet in sectie Kantoor.
LibreOffice is een totaalpakket en is naar mijn mening beter dan OO. LibreOffice komt namelijk voort uit OpenOffice en gebruikt dus min of meer dezelfde basis als OpenOffice. Met dat verschil dat LibreOffice wel een actieve groep ontwikkelaars achter zich heeft staan. En dat vind ik heel belangrijk.

Dus ik zou zeggen, herstel alles zoals het was.

Wat betreft het menu veranderen, dat kan wel. Welke versie heb je? Cinnamon, Mate of XFCE?
Ik werk al 11 jaar met Linux Mint en vind het menu heel overzichtelijk.
Maar goed, dat terzijde.

Klik met je rehtermuisknop op je menu. Daarna op Instellen. Daarna de menubewerker openen.

Dit is met Cinnamon, of dat werkt met Mate of XFCE geen idee. Daarom altijd je versie erbij vermelden ;)
 
Hey Femke, Alvast bedankt voor uw reactie. :)
Ik heb er nu Mint 18.3 Cinnamon opstaan. Ik heb LibreOffice erafgegooid omdat ik werken met OpenOffice al gewoon was. Op mijn windows pc's staat overal OO op omdat ik daar liever mee werk dan Microsoft Office.
Het menu aanpassen is niet nodig blijkbaar omdat de map kantoor nog aangevinkt staat. Het zal dus een ander probleem zijn. Ik denk dat ik misschien beter eens opnieuw moet beginnen met Mint te installeren, of is er een manier om om de originele settings te herstellen?
 
Het zal dus een ander probleem zijn.
Wat is dan je probleem, want nu begrijp ik het denk ik niet meer.

Als ik weet wat het huidige probleem is, dan kan ik wellicht een manier weten, nu even niet ;)

MS heb je niet op een Linux, dus als je LibreOffice laat staan is het toch goed. LO en OO bijten elkaar niet, het lijkt op elkaar dus.
 
Laatst bewerkt:
Als ik gewoon naar het menu ga staat de map kantoor er niet meer tussen. Maar als ik op 'menu rechtsklik => instellen => menu => de menubewerker openen' klik dan staat de map kantoor er wel tussen en aangevinkt. :confused:

En als ik LibreOffice terug wil installeren krijg ik altijd foutmeldingen "systeem heeft gebroken afhankelijkheden, probeer gksudo synaptic of sudo apt-get install -f uit te voeren".
Maar dat lukt ook niet. Bij het installeren van LO gaan er telkens tientallen vensters open..
 
Dat komt dan denk ik omdat er helemaal niets in staat. Zou je er wel wat in zetten dan zul je die map weer zien.

Als je LO terug wilt, zul je eerst in de verborgen mappen moeten kijken of alles weg is.
Linux heeft dan geen register zoals Windows, maar heeft wel verborgen mappen en configuraties van de programma's.

De kunst is om dus alles echt te verwijderen en daarna opnieuw te installeren via Synaptic.
(weet niet hoe je dat nu doet)

Code:
sudo apt-get autoremove
= afhankelijkheden verwijderen van de-installatie bestanden.

Code:
sudo apt-get clean
= up-date bestanden in de cache verwijderen.
 
Laatst bewerkt:
En hoe heb je dat gedaan? Dat zou ik graag willen weten. (toch geen herinstall of wel?)
 
Femke
heb even Peppermint in een VB geïnstalleerd. Werkte meteen.
PM is nu ook Ubuntu 18.1 LTS based.
Wat is het ECHTE voordeel om Mint te nemen ipv PM?
Vond daar niet zoveel over.
En dan mag je uitgaan van een redelijk ervaren Linux gebruiker.
De menus zien er iig onder PM ook prima uit.
En zelfs in een VB draait het snel i7700K/16GB RAM.
 
En hoe heb je dat gedaan? Dat zou ik graag willen weten. (toch geen herinstall of wel?)

Ja een reinstall. :eek::eek:
Het was dat of de pc door de raam kegelen. ;)
Ik moet nog immens veel leren over Linux en Mint en het wou maar niet lukken. Een reinstall was gewoon vlugger gedaan.
Nu maar eens eerst uitzoeken hoe alles werkt ivm het terminal venster en de codes die frequent gebruikt worden. In ieder geval bedank voor de hulp.
 
Thx voor de tip, ik ga die tien punten zeker aflopen. Alle info, links en tips zijn welkom. :thumb::thumb:
 
Eén van die 10 tips spreekt over de swap eigenschappen maar met het commando dat er staat krijg ik steeds een foutmelding.
Ik kan de swap eigenschappen die nu op 60 staan bij mij niet verlagen zoals aanbevolen.
Met "xed admin:///etc/sysctl.conf" en de foutmelding is "Kon het bestand 'admin:///etc/sysctl.conf' niet openen" en daaronder staat dan nog "Xed kan admin: locaties niet aan".

Dit is de beschrijving die op de site staat, zit er een foutje in?
Verlaag de swapneiging daarom als volgt:

b. Open een terminalvenster.
(Een terminalvenster opent u zo: *Klik*)

c. Tik vervolgens in de terminal (gebruik kopiëren en plakken, om tikfouten te voorkomen):
xed admin:///etc/sysctl.conf

Druk op Enter.

Nu start kladblokje Xed met een bepaald tekstbestand.

In Ubuntu 18.04 moet deze opdrachtregel zijn: gedit admin:///etc/sysctl.conf

Let op: Het kan zijn dat Xed weliswaar start, maar dat er in de terminal bepaalde foutmeldingen verschijnen. Die zijn doorgaans onschuldig, dus u hoeft daar geen aandacht aan te besteden.

Voeg helemaal onderaan in het zojuist geopende tekstbestand, de volgende regels toe (kopieer en plak):
# Verminder de swapneiging tot een redelijker niveau
vm.swappiness=10

Sla het tekstbestand op en sluit het kladblokje.

d. Herstart uw computer (volledige herstart).
 
ik zie het al, de maker van de site heeft zo de gewoonte om zijn eigen proggies te gebruiken.
Xed zal een teksteditor zijn, dus wellicht is deze beter (als je die hebt, namelijk gedit)

gedit admin:///etc/sysctl.conf

Dus je hebt eerst:
Zo verlaagt u de swapneiging naar een redelijkere waarde:

a. Controleer allereerst de huidige swapneiging van uw Mint:

Open een terminalvenster.
(Een terminalvenster opent u zo: *Klik*)

Tik in (kopieer en plak):
cat /proc/sys/vm/swappiness

Druk op Enter. Waarschijnlijk staat de swapneiging nu nog op de veel te hoge waarde van 60.

Verlaag de swapneiging daarom als volgt:

b. Tik vervolgens in de terminal (gebruik kopiëren en plakken, om tikfouten te voorkomen):
xed admin:///etc/sysctl.conf

Druk op Enter.

En als jij als Gedit hebt, dan moet je xed veranderen in gedit

Mint 19 zal Xed hebben, maar dat weet ik niet zeker want ik heb nog steeds Mint 18.3
 
Lukt ook niet, gedit en xed geven beide een foutmelding de programma's gaan wel open maar ze vinden het bestand niet.
"Kon het bestand 'admin:///etc/sysctl.conf' niet openen" is de foutmelding die ik krijg als de programma's open gaan.

Zie PrtScn hieronder voor de foutmeldingen in het terminalvenster.
Terminal 02.png
 
En je hebt wel een SSD?

Maar nogmaals, dit is voor Mint 19 en er was een ander commando voor Linux Mint 18.
Ik zou eens moeten kijken of ik die heb.

probeer deze eens:

Code:
gksudo gedit /etc/sysctl.conf

Nog even de hele riedel:
Om de swapneiging te verlagen moet u ervoor zorgen dat u de programma’s Gksu en Leafpad heeft geïnstalleerd. Dit kunt u het snelst doen door de volgende code in uw terminalvenster te plakken: sudo apt-get install gksu leafpad en op enter te drukken. Tik desgevraagd uw wachtwoord in. Als u uw wachtwoord intikt ziet u niets, dat hoort zo. Als u uw wachtwoord heeft ingetikt drukt u nogmaals op enter.

Vervolgens dient u gksudo leafpad /etc/sysctl.conf in te voeren in uw terminalvenster.

Als u het bestand succesvol heeft geopend dient u helemaal onderaan(!) het volgende toe te voegen:
Code:
# Verminder de swapneiging
vm.swappiness=10
# Verbeter het cachebeheer
vm.vfs_cache_pressure=50

Vervolgens sluit u het bestand en slaat u hem op, dan dient u uw computer volledig te herstarten.

Na het herstarten van uw computer is het handig om te testen of de wijziging succesvol is doorgevoerd. Dat doet u door middel van de volgende code:
Code:
cat /proc/sys/vm/swappiness

Als het goed is staat het aantal nu op het getal 10.

ps. In deze doen ze het met Leafpad, je kan Leafpad dus wel veranderen naar Gedit. ;)
 
Laatst bewerkt:
:D:D Het is gelukt! De swappiness staat op 10. :thumb::thumb:

Dank u voor alle moeite. :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan