PC gaat niet meer aan

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nkwant

Gebruiker
Lid geworden
9 mrt 2017
Berichten
9
Mijn desktop pc heeft en vreemde storing. Hij wil niet meer aan. Zodra ik de spanning inschakel gaat de ventilator in het systeem al draaien, nog voordat ik de pc aandruk. Als ik de pc aanzet (altans op de power-toets druk dan gaat het systeem niet aan. Ook de led die aangeeft of hij aanstaat blijft uit. De monitor zegr dat er geen signaal is wat wel klopt als de pc niet aan is. Er zal wel iets aan kapot zijn, maar wat? De voeding geeft toch stroom want de ventilator draait. De PC is een Acer Aspire M3201.
 
Er kan een probleem zijn in een insteekkaart, dan werkt het weer als je bijvoorbeeld de netwerkkaart er uit haalt. Mijn computer is al meerdere malen op zwart gegaan door een versleten netwerkkaartje. Misschien heeft jou computer een grafische kaart maar evengoed zelf een aansluiting voor een monitor. Verwijder dan ook even de grafische kaart.

Verder zou ik goed kijken of de stroom stekkers goed contact maken. Een stekker verbinding kan half gesmolten zijn, losgekomen of er zit (vaak in verleng snoertjes) corrosie bij de contacten en daar waar de bedrading aan de pennetjes gesoldeerd zit. Kijk of de bedrading van het front paneel en dus ook de aan/uit knop goed op de pennen onderaan op het moederbord zit.

Het is mogelijk dat een computer niet werkt bij intrusion detection (een schakelaartje wat doorgeeft dat de kast open is geweest, wanneer de processor ventilator niet meer draait of als er, al dan niet terecht, hoge temperaturen worden aangegeven. Het zou kunnen helpen als de BIOS, meestal met het jumpertje even op de andere twee van drie pennen op standaard waarden wordt gezet. Omdat je niet weet wat bepaalde computers doen wanneer het batterijtje leeg is zou ik de BIOS niet resetten voordat je weet dat de knoopcel batterij 3 Volt is.
 
Alles gecontroleerd maar doet het nog steeds niet. Het blijft raar dat de ventilatoren al gaan draaien als de stekker in het stopcontact gaat en de voeding aangaat terwijl de pc nog niet eens is aangezet. Er is dus wel stroom in de kast, maar vervolgens kan ik drukken op "Power" wat ik wil maar er gebeurt helemaal niks. Zelfs het lampje gaat niet aan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Klinkt vreemd, maar probeer dit eens: Neem een contactdoos met een aan-uitschakelaar en steek de stekker van de pc in de contactdoos. Nu de schakelaar van de contactdoos op aan zetten en daarna de powerknop van de pc inschakelen. Misschien is dit een oplossing?
 
Al geprobeerd. Dan gaan de ventilators aan meer de pc niet. aanzetten werkt dan niet. Maar het lijkt niet aan de voeding te liggen. Moerderbord kan natuurlijk ook kapot zijn. Maar ik weet niet wat de storing veroorzaakt dus weet ook niet wat ik moet vervangen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Beste Nkwant,

Ik heb je vraag naar deze rubriek verzet, gaat in ieder geval niet over een aankoop van een nieuwe pc.
 
Alles gecontroleerd maar doet het nog steeds niet
Trek alle connectoren/stekkers eens los/eruit en zet ze eens terug. En dan?
Dat is niet hetzelfde als alles controleren.
 
Gedaan?
Voeding werkt maar moederbord niet.
Geef even aan of je überhaupt een antwoord wil geven.

Dit ook gedaan. Maar is nu de voeding of het moederbord kapot. Het lampje in de powerknop doet het ook niet en de pc is verder dood op de ventilatoren na die het al doen als er stroom op de kast staat. Dit was nooit. De ventilatoren gingen pas draaien als de pc werd aangezet met de aan/uit knop.
 
Zonder geheugen geen bios beeps, moet er wel een systeemspeaker in de kast zijn aangesloten wat voor 99,9% zo zal zijn, meestal mobo overleden.
 
Yep, als het mobo dan toch bijna zeker dood is kun je dit best nog wel ff doen...
Trek alle connectoren/stekkers eens los/eruit en zet ze eens terug. En dan?
 
Geen behoefte dus om te doen wat er wordt gevraagd.
Ik geef het op, succes.
 
Dan kan je de voeding aansluiten op een voeding tester (PSU tester op ebay.com) of het moederbord op een diagnose kaart (motherboard tester op ebay.com). Diagnose van moederborden met zo een kaartje is wel lastig omdat allerlei lampjes in een bepaalde volgorde moeten aan gaan. Bestellen via ebay.com duurt trouwens ook enkele weken.

Voel toch nog eens voorzichtig, met kleine rukjes, of de draadjes van de voedingstekker op het moederbord niet los in de stekker zitten. Een losse ventilator stekker kan gemakkelijk voorkomen. Tja, jammer genoeg weet ik het verder ook niet.
 
Wat als je het aan/uit knopje los haalt van het moederbord en dan opnieuw probeert. Je moet dan de twee pennetjes even kortsluiten om aan te zetten.
 
Meest simpele manier is de voeding uitwisselen voor een andere.
Wil de pc dan nog niet booten dan is het moederbord naar de eeuwige jachtvelden verhuisd, zo eenvoudig is het.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan