Backup software

Status
Niet open voor verdere reacties.

Calimero

Gebruiker
Lid geworden
29 jul 2010
Berichten
181
Ik zou graag een image willen maken van mijn pc / Windows 10.

Het gaat hier om de c-schijf met bijna 30 GB data ( totale schijfgrootte 58GB).

Wanneer ik hier Backup and Restore van Windows voor gebruik heb ik wederom bijna 30 GB diskspace
nodig om de image weg te schrijven.

Er zijn diverse alternatieve backupprogramma's die een image kunnen maken van een windows 10 -c-schijf.

Vraag ; zijn er ook backup- of image programma's of methodes beschikbaar die minder schijf-ruimte vragen
om een image van Windows 10 weg te schrijven ?

En , misschien is het ook mogelijk om een dergelijke image weg te schrijven in de cloud ?
bv ; OneDrive of andere ? …


Bijvoorbaat dank
 
Diverse pakketten kunnen dat: Aomei, Acronis true image, Macrium refelct free en er zullen er wel nog meer zijn. Verwacht er geen wonderen van. Macrium bv comprimeert bij mij 57 GB naar 37 GB.
 
EaseUS Todo Back-up. Maak altijd een recovery disk opdat je van daaruit booten en herstellen kunt en geef schijven een naam!

Net even een test gedaan met Todo
C = Systeem > 78,7 GB wordt 49,5 GB
E = Data > 38 GB wordt 33,2
Standaard instelling comprimeren.
 
Laatst bewerkt:
"EaseUS Todo Back-up. Maak altijd een recovery disk opdat je van daaruit booten en herstellen kunt en geef schijven een naam!"
Was is idd vergeten te vermelden. Vooral het maken van een opstart medium (wat ook een usb stick kan zijn en daarmee een stuk sneller)
Zelf heb ik EaseUS Todo Back-up aan de kant gedaan omdat ik problemen had met het juist terugzetten van images. Mogelijk veroorzaakt doordat ik ook een d:partitie heb die ik niet mee back-up of andere mogelijk verkeerde instellingen.
In elk geval heb ik met Macrium géén problemen. Die laat met "default" instellingen staan. Ik gebruik de data-back-up echter niet.
Ik lees overigens niet dat andere gebruikers problemen hebben met welk van de genoemde pakketten dan ook. Keuze is blijkbaar een kwestie van persoonlijke voorkeur.
 
Laatst bewerkt:
Het gaat hier om de c-schijf met bijna 30 GB data ( totale schijfgrootte 58GB).
Vaak wordt zelfs de hele schijf qua grootte genomen en in de cloud is niet aan te raden, schaf of een externe schijf aan of zet er eentje bij indien mogelijk.

Maak hier zelf met Aomei via de scheduler en een incrementele back-up per dag een backup.
Je kunt ook een image ermee maken maar dan geb je er alleen eentje van dat moment.
En je hebt daarbij altijd een bootable medium ervan nodig om de image/backup terug te zetten.
 
Voor een beter begrip: compressie gaat niet heel ver omdat veel soorten bestanden standaard al gecomprimeerd zijn.

Zou je daardoor afzien van compressie dan kan je overwegen om een kloon te maken op een andere harde schijf. Zelf moet ik die dan weer opstartbaar maken met te booten vanaf de Windows installatie DVD maar na automatisch herkenning wissel ik de schijven om en bewaar ik ze op een veilige plaats waardoor ze steeds beide rust krijgen en misschien langer mee gaan. Kosten vallen dan mee en ik heb nog geen kapotte harde schijf gehad. 30 Gb aan data is natuurlijk niet veel maar daar tegenover staat dat de image al bewezen werkt en bij het schrijven naar externe media zoals DVD's en USB stations zal de snelheid in overweging genomen moeten worden. Een terabyte harde schijf naar een andere harde schijf klonen duurt haast vier uur. Test zelf eerst hoe lang het bij jou duurt om een gigabyte te kopiëren want misschien heb je minder opties als gedacht.

Iets wat meestal niet besproken wordt bij een image van de harde schijf dat is dat je met Rollback RX Pro of Skanix Illusion een soort herstelpunt kan maken waarin alle wijzigingen zijn bijgehouden. Dat is ook een image bestand maar dan aanvankelijk heel klein en daarna toenemend in grootte, afhankelijk van wat je op de computer doet. Met de schijf kan er dan nog steeds iets mis gaan en dan ben je alles kwijt maar elke keer voordat Windows start krijg je de keuze om de computer weer als origineel te maken en dat kan ook iedere keer, waarbij bepaalde mappen kunnen worden uitgezonderd. Daarvan zou je dan automatisch een backup kunnen maken waarbij de cloud opslag in beeld komt als veilige bewaarplaats. Het is een andere vorm van zekerheid.
 
Compressie kun je vergroten maar dan duurt de back-up langer. Is niet verstandig. Een rollback is meer voor scholen/onderwijs en cursussen waar mensen nogal eens de zaak verprutsen.

Verder als de uitleg te lang is, moeten er al lampjes gaan branden. De back-upprocedures met Aomei, Todo etc. zijn allemaal vrij eenvoudig. Kwestie van aan de slag gaan. Principe is altijd maak meerdere back-ups op verschillende externe HDD's en maak een Recovery Disk/stick. Die externe HDD's kosten tegenwoordig niet meer wat.
 
Zelf gebruik ik deze twee:
AOMEI PE Builder . Je kan kiezen tussen bootable USB of CD met daarop een Partition Manager, Backup, Imager, Syncer en handige tools.
AOMEI Backupper Standard om makkelijk tussendoor een backup (of image) te maken.
 
"EaseUS Todo Back-up. Maak altijd een recovery disk opdat je van daaruit booten en herstellen kunt en geef schijven een naam!"
Was is idd vergeten te vermelden. Vooral het maken van een opstart medium (wat ook een usb stick kan zijn en daarmee een stuk sneller)
Zelf heb ik EaseUS Todo Back-up aan de kant gedaan omdat ik problemen had met het juist terugzetten van images. Mogelijk veroorzaakt doordat ik ook een d:partitie heb die ik niet mee back-up of andere mogelijk verkeerde instellingen..
:thumb: Iig getest of het werkt... !
Dat kan dus idd niet als de D-schijf een onderdeel is van de HD/SSD waar C ook op staat: je maakt dan een partitie backup ipv een systeembackup... (dus je mist het bootdeel v/d schijf...
Er is een omweg: doe wat jij doet.... en dan met een beetje pijn kan het wel.... Zorg dat je backup extern veilig staat en installeer op C een kale windows. Met SSD stelt dat niks voor, zo gepiept. De C-disk is nu schoon en bootable. Vervolgens zet je de kopie van de C-partitie terug. En dan moet het werken. Geen schoonheidsprijs.. maat het kan iig...
 
"Er is een omweg: doe wat jij doet.... en dan met een beetje pijn kan het wel.... Zorg dat je backup extern veilig staat en installeer op C een kale windows. Met SSD stelt dat niks voor, zo gepiept. De C-disk is nu schoon en bootable. Vervolgens zet je de kopie van de C-partitie terug. "
Goed voorstel.
 
Probeer AOMEI PE bootdisk (keuze uit Linux of Windows versie).
In het programma Backup Standard van AOMEI kan je bij onderdedel Image kiezen uit Partition-, Disk- en System Backup (en natuurlijk de restore).

Deze software is er ook als gewoon programma onder Windows maar die werkt vanaf XP (geen NT helaas).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan