• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verticaal zoeken meerdere antwoorden weergeven

Status
Niet open voor verdere reacties.

SasKem

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
26 sep 2018
Berichten
4
Goedemorgen,

Ik probeer door middel van verticaal zoeken de kleuren van de artikelen naast elkaar te krijgen. Dit lukt echter niet.
Er zijn wel duizenden artikelen met allemaal verschillende kleuren. De kleuren van de artikelen die ik zoek heb ik in kolom f gezet. Ik heb al wat geplakt en geknipt uit eerdere formules op dit forum, maar kom er niet uit als ik deze doorzet naar de andere cellen. ER moet in totaal worden gezocht in 5191 cellen. Kan iemand mij verder helpen?
Alvast dank.
Bekijk bijlage artikelen.xls
 
Zo misschien?
Code:
G3: =ALS.FOUT(INDEX($C:$C;KLEINSTE(ALS($A$3:$A$5192=$F3;RIJ($A$3:$A$5192);9^99);KOLOM(A1)));"")
Let op: matrixfunctie, d.w.z. afsluiten met Control+Shift+Enter na invoeren/wijzigen. Hierna kun je doorvoeren naar rechts en naar onder.
 

Bijlagen

  • artikelen (AC).xls
    550 KB · Weergaven: 285
Laatst bewerkt:
ik zou hem zo oplossen, heb je wel twee hulpkolommen. In kolom D de aantal unieke <Nam's en in kolom B ( in dit geval dan) de sleutel.
vast mooiere oplossingen maar deze zou moeten werken.

Bekijk bijlage artikelen.xls
 
Beste Nelis,

Dank voor je snelle reactie en oplossing. Kun je mij ook uitleggen hoe je dit hebt gedaan, want ik moet nog ongeveer 7 van dit soort lijsten door, dan pas ik het overal toe:)

Groet
Saskia
 
als eerste wil je weten hoe vaak een artikel voorkomt met een unieke kleurcode.
daarvoor kan je de onderstaande formule gebruiken:

=AANTALLEN.ALS($A$3:A3;A3)

de uitkomst hiervan link je dan aan het artikelnummer, dit is de sleutel die nodig is om de vert.zoeken te laten werken.
Dit wordt dus:

=celA3 & celD3 (ofwel = 1820&1)

artikelnr's staan in kolom F en nu nummer je horizontaal van 1 t/m het aantal aanwezige kleuren ( nu doorgetrokken naar 45 kleuren)


in de formule gebruik je als zoekwaarde het artikelnr en de nummering zoals deze is aangeven in rij 2

VERT.ZOEKEN($F3&G$2


dan refereer je naar de matrix
in B staat je sleutel die overeenkomt met je zoekwaarde en dan selecteer je de gewenst kolom van de matrix in dit geval 2.

nadeel is dat je kleuren niet netjes gesorteerd staan maar dat kan je aanpassen door eerst op kleur te sorteren in het document

Bekijk bijlage 330041


ik hoop dat het wat duidelijker is geworden

hieronder een variant gesorteerd op kleur waarbij er een vlookup wordt gedaan op kleur in blad 2 waar de kleuren genummerd zijn.
principe van vert.zoeken blijft hetzelfde
Bekijk bijlage artikelen gesorteerd op kleur.xls
 
Laatst bewerkt:
nou Alexcel, ik vindt de formule zonder hulpkolommen heel interessant gezien deze wat werk bespaart.
wat houdt de 9^99 in
 
Sorry Alex,

Heb over jou bericht helemaal heen gelezen. Dank voor de reactie. Hier kan ik wat mee!

Groet
Saskia
 
Korte uitleg van de werking van de formule:
- De ALS-functie zorgt dat voor elk rij die overeenkomt met het gezochte artikel het eigen RIJ-nummer in een matrix komt te staan.
- De KLEINSTE functie i.c.m. de KOLOM-functie zoekt hieruit bij doortrekken over de kolommen de kleinste, de op 1-na-kleinste, de op 2-na-kleinste etc. waarde uit.
- De INDEX zoekt de bijbehorende kleur op uit de kolom met kleuren op basis van het gevonden rij-nummer.
- Als er geen overeenkomst is met het artikelnummer dan zorgt de ALS-functie ervoor dat in de matrix niet het rij-nummer komt maar een heel groot getal (9^99). De INDEX geeft dan een verwijzingsfout en de ALS.FOUT zorgt dan dat er een leeg vakje komt te staan.

Door het geheel als matrixfunctie in te voeren (afsluiten met control+shift+enter) kun je werken met een bereik van cellen, i.p.v. een enkele cel als input.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan