2 dringende vraagjes over Powerpoint template

Status
Niet open voor verdere reacties.

kodro1

Gebruiker
Lid geworden
25 dec 2011
Berichten
79
Ik ben bezig met een Powerpoint template aan het maken voor een klant maar ondervind 2 vervelende problemen, en ik ben niet zeker of ze opgelost kunnen worden:

1) als ik een vaste afbeelding in mijn master view steek, bovenop een image placeholder, dan is die om de een of andere reden toch niet meer zichtbaar in de slides. Ik heb al van alles geprobeerd maar krijg het niet in orde
(de klant moet dus het beeld daaronder kunnen wijzigen, de laag erboven (een soort vlek) moet altijd zichtbaar blijven). In mijn master view heb ik dus 2 lagen: de placeholder en daarboven een image. Als ik dit dan uitprobeer met een nieuwe slide, dan is die image gewoon weg.

2) de klant wil een paginanummering die twee digits heeft (01, 02, ...): die optie vind ik niet terug in Powerpoint (2016)

Zijn er hier oplossingen voor?
Alvast bedankt!
 
In mijn master view heb ik dus 2 lagen: de placeholder en daarboven een image.
In de praktijk ligt de afbeelding volgens mij altijd onder de placeholder, want anders zou die placeholder ook totaal geen zin hebben. Wat heb je aan tekst die onder een afbeelding ligt? Kun je net zo goed een leeg model maken met alleen een afbeelding. En dat model zit er gewoon tussen. Of is zo gemaakt. Ik je probleem in PP2016 in ieder geval niet reproduceren; als ik een afbeelding in het model op een placeholder zet, ligt de placeholder in de presentatie gewoon bovenop. Wellicht is een voorbeeldje dan van waarde.

Je tweede probleem lijkt mij onoplosbaar, tenzij je een macro maakt die de specifieke nummerstijl middels een VBA procedure instelt. Je kan de verschillende stijlen in ieder geval niet via het menu aanpassen. Eerlijk gezegd vind ik dat ook totaal overbodig, want Dia 1 is toch precies hetzelfde als Dia 01? Nummeren met vaste getallengte heeft alleen zin in lijsten, waarbij je bijvoorbeeld een kolom met datums onder elkaar zet. Dan is het handig dat de maanden van 1-5-2018 op dezelfde plek staan als 14-5-2018, 4-11-2018 en 12-12-2018. Maar voor nummers in een presentatie vind ik het een beetje spijkers op laag water zoeken. Ik denk dat de klant maar even een kwartiertje tegen een muurtje moet gaan rammen met wat hoofden, en zich er dan bij neer moet leggen :).
 
bedankt voor jouw antwoord, OctaFish

het vaste beeld bovenop die afbeelding is eigenlijk een soort vlek, maar maakt niet uit: de klant zal dit anders oplossen

en nu gaan ze ook akkoord met 1-digit paginanummers
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan