Laptop met SSD start niet meer op na een maand niet gebruikt te zijn....

Status
Niet open voor verdere reacties.

Darkbreed

Gebruiker
Lid geworden
24 jan 2004
Berichten
119
Hallo iedereen.
Ik heb een poosje geleden een laptop aangeschaft die ik naast mijn desktop voor de muziek gebruik.
Die laptop word dus niet dagelijks gebruikt , sterker nog...hij staat regelmatig langere tijd uit.
Nu heb ik voor de tweede keer een probleem met die laptop.
Nadat ik hem geruime tijd niet heb gebruikt , wil het apparaat ineens weer niet op starten.
M.b.v. een usb-stick met daarop Windows 10 , heb ik systeemherstel geprobeerd.
Dan krijg ik de melding dat de schijf moet worden gecontroleerd en hersteld.
Deze schijf controle en herstel functie gaat dan aan de slag , maar helaas brengt dat na dan vele uren geen uitkomst.
Gevolg , ik moet alles weer opnieuw installeren... windows 10 , alle software...
Al met al natuurlijk heel erg vervelend wanneer ik de laptop even aan wil "slingeren" om wat muziek werk te doen.
Ondertussen lees ik nu ineens op internet dat SSD schijven niet gedurende langere tijd zonder stroom kunnen,
en zonder stroom na bepaalde tijd data verlies zullen krijgen.

Is dit waar?
Moet ik dus een laptop of desktop met ssd schijf die ik níét regelmatig gebruik tóch regelmatig aan de stroom zetten?
Of is hier misschien een instelling voor, die data verlies voorkomt tijdens langere tijd zonder stroom?
 
Over dataverlies door zonder stroom te staan praat je niet over "langere tijd". Dan zou de laptop al 2 jaar niet gebruikt moeten worden eer dat gaat spelen.
 
Uitzoeken wat de oorzaak is en sowieso een backup/image maken die je terug kunt zetten bij problemen op een extern medium met daarbij de boot usb stick.

Wat had je precies gedaan met de herstel of installatie medium?
 
Aangezien de laptop helemaal niet op startte , heb ik de usb-stick met windows 10 gebruikt om systeem herstel te kunnen toepassen. Bij het selecteren van een systeemherstelpunt kreeg ik de melding dat er fouten op de schijf zijn ontdekt en dat ik schijfcontrole moest uitvoeren. De schijfcontrole en het herstellen duurde vervolgens ontzettend lang (8 of 9 uren) waarna ik de melding kreeg dat de schijf nog steeds beschadigd is.
Dit hele verhaal had ik dus een paar maanden geleden ook al.
Ik heb toen de zelfde stappen uitgevoerd , eveneens zonder resultaat, en dus Windows opnieuw ge-installeerd.
Al die tijd heeft de laptop perfect gedraaid , tot dat ik hem even een tijdje niet had gebruikt.
En nu heb ik dus weer exact het zelfde probleem.
 
Garantie... niet kl**ien, terug gaan/sturen toch.. Straks vervalt je garantie... (ik weet niet wat je wel allemaal niet van plan bent...)...
 
Een SSD die problemen vertoont is niet te repareren met een chkdsk /r, ding zal omgeruild moeten worden en als het notebook nog in de garantie valt, die idd claimen.

Ooit een Plextor (van Lite-On) SSD gekocht die ongeveer dezelfde problemen vertoonde, was niet zelf te repareren, na reparatie werkt dat ding nog steeds in de computer van zoonlief.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan