• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Projecturen berekenen rekening houdend met werkuren, weekends, feestdagen

Status
Niet open voor verdere reacties.

baby2precious

Gebruiker
Lid geworden
17 mrt 2016
Berichten
10
Beste,

Ik zou een formule nodig hebben om het aantal uren van een project te berekenen.
Hierbij zou ik graag rekening houden met een werkdag (8:00 - 17:00), weekends en Belgische feestdagen.
Ik hoop dat iemand me kan helpen bij deze klus. :)

De uitdaging in bijlagen.

Alvast bedankt!

Groetjes Sanne

Bekijk bijlage Oefening projecturen.xlsx
 
Hallo Sanne, laat eens zien wat je al geprobeerd hebt , dit lijkt wel heel erg op een huiswerk vraag.
 
Laatst bewerkt:
Een eerste aanzet.
Code:
=9*(NETTO.WERKDAGEN(B2;C2;[COLOR="#FF0000"]O1:O10[/COLOR])-1)+24*(ALS(WEEKDAG(B2;2)<6;"17:00"-TIJD(UUR(B2);MINUUT(B2);0);0)+ALS(WEEKDAG(C2;2)<6;"17:00"-TIJD(UUR(C2);MINUUT(C2);0);0))
Het rode bereik is dan een lijst met "Belgische feestdagen", vrij aan te passen.

Weekenddagen tellen in de formule hierboven voor 0 projecturen.

Geef anders ook eens de gewenste antwoorden in het voorbeeld.
 
Laatst bewerkt:
als men enkel werkt van maandag tot vrijdag, waarom begint het project dan op zondag?
15 apr 2018 10:14
of valt dit onder "zwartwerk" :d

dit lijkt eerder op een examenvraag van excel met de nodige valstrikken erin
 
Sanne, de formule van Alex klopt niet, maar ik vind dat je je huiswerk zelf moet maken
 
Was ook maar een probeersel, maar wat klopt er dan niet?
 
Ik zie wat je bedoelt.

Ik wacht even op reactie van TS (o.a. antwoord op: wat zijn de verwachte antwoorden?) voordat ik verder speur.
 
Dat had ik al gedaan ;)

Is best nog wel een dingetje om tot de juiste resultaten te komen, heel veel situaties mogelijk die je allemaal in 1 formule moet vangen.
 
ja, stapje voor stapje :
normaal is het makkelijk: de eerste dag + de laatste dag + de andere dagen.

valt de begindatum samen met de einddatum dan .....
valt de begintijd of/en de eindtijd buiten werktijd (bvb in een weekeinde of s'avonds) dan ....
enz enz ....
 
Laatst bewerkt:
probeer deze eens uit:((het is wel een gedrocht van een formule geworden . in vind vba makkelijker)
Code:
=MAX(0;NETTO.WERKDAGEN(B2;C2;$P$1:$P$10)*"9:00"-NETTO.WERKDAGEN(B2;B2;$P$1:$P$10)*MAX(0;REST(B2;1)-"8:00")-NETTO.WERKDAGEN(C2;C2;$P$1:$P$10)*MAX(0;"17:00"-MAX("8:00";REST(C2;1))))
 
Laatst bewerkt:
er zat een foutje in het moet deze zijn:
Code:
=NETTO.WERKDAGEN(B2;C2;$Q$1:$Q$10)*"9:00"-NETTO.WERKDAGEN(B2;B2;$Q$1:$Q$10)*MAX(0;MIN("17:00";REST(B2;1))-"8:00")-NETTO.WERKDAGEN(C2;C2;$Q$1:$Q$10)*MAX(0;"17:00"-MAX("8:00";REST(C2;1)))
 
ik denk het wel, door jouw opmerking eerder, bedacht ik later dat het toch wel ingewikkeld zou zijn.
dus heb ik maar een oplossing bedacht die zwart werken voorkomt.
 
Laatst bewerkt:
In naam van Sanne dank ik alex en sylvester voor de oplossing

ik vraag me wel af....als dit een schoolopdracht is, dit is geen simpele opdracht
 
Was gewoon benieuwd of oplossing in #12 nu voldeed of niet, en naar verwachte antwoorden.

Maar inderdaad. Probleem lijkt simpel, maar zitten heel veel haken en ogen aan...
 
Amai, dat had ik inderdaad nooit uit mijn mouw geschud. :thumb: Kan het zijn dat ik ergens nog een detail mis in de formule? Ik krijg een melding dat er ergens nog een ' zou ontbreken.

Maar bij de vele vragen over schoolwerk ja of nee...
Ocharme de studentjes die deze oefening zouden krijgen op school! Ik ben hardwerkende 28 jarige met een kindje van 3.
Op school ben ik nooit tot in dit stadium van oefeningen geraakt. Jammer want ik vind het super interessant en ik kan echt blijven leren en ontdekken in Excel! Ik heb dan ook veel respect dat jullie tijd maken om mensen zoals mij te helpen en dingen bij te leren.

Om te bewijzen dat ik ook niet heb stilgezeten... Zoals jullie gevraagd hadden heb ik aan mijn uitkomsten geknutseld met veel stapjes.
Ik durf het eigenlijk maar amper te laten zien na de mega formules die ik hier al gezien heb. :eek:

Het was inderdaad een bedachte oefening en heb de zondagen er nu uit gehaald.



Groetjes Sanne
 

Bijlagen

  • Oefening projecturen (2).xlsx
    21,7 KB · Weergaven: 24
Oh, het is gelukt!
Mijn Excel staat in het Engels :rolleyes: :eek:

DANKJEWEL ALLEMAAL OM MEE TE DENKEN EN TE HELPEN!!
 
ik heb in je originele opgave mijn formule geplaatst
 

Bijlagen

  • Oefening projecturen 2.xlsx
    18,9 KB · Weergaven: 29
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan