IF statement in Word geeft als resultaat expression 1 of 2

Status
Niet open voor verdere reacties.

Artemiss

Gebruiker
Lid geworden
13 feb 2009
Berichten
130
Hallo allemaal,

Ik probeer in Word een If statement obv een mergefield te maken, maar het wil maar niet lukken.

Dit is wat ik heb:
{ IF "«relation_language_code»" = "EN" "Amount" "Aantal" }

Bovenstaande heb ik aangemaakt door eerst een mergefield te maken met alleen IF, vervolgens de veldweergave te wijzigen, daarna alles tussen de {} weggehaald en alleen IF tussen de overgebleven {} te zetten.
Daarna heb ik tussen aanhalingstekens het merge field "relation_language_code" ingesteld en de rest van de formule handmatig getypt

Met het relation_language_code mergefield in aangepaste veldweergave ziet het er zo uit:
{ IF "{MERGEFIELD relation_language_code \* MERGEFORMAT}" = "EN" "Amount" "Aantal" }

Als ik de volledige IF-statement in andere veldweergave zet of kies voor veld bijwerken, dan geeft hij als uitkomst "Aantal", dus de IF-statement lijkt dan wel te werken
En ook als ik de IF-statement volledig kopieer vanuit het word-template en hier probeer te plakken: Aantal

Maar als ik het template laat mergen, krijg ik als uitkomst "EN", wat dan de waarde is van het merge-field "relation_language_code", maar met de IF-statement lijkt hij dus niets te doen.

Heeft iemand enig idee waar het mis gaat?
 
Laatst bewerkt:
Bovenstaande heb ik aangemaakt door eerst een mergefield te maken met alleen IF, vervolgens de veldweergave te wijzigen, daarna alles tussen de {} weggehaald en alleen IF tussen de overgebleven {} te zetten.
Je werkwijze is wat mij betreft een beetje omslachtig, ik doe het meestal zo: Ik maak een standaard <Als .. Dan .. Anders> veld aan, waar je een vergelijking kiest op een veld, in jouw geval <relation_language_code>, en in de tekstvakken <Waarde als Waar> en <Waarde als Onwaar> gelijk de uitkomst kan zetten. In jouw geval ben je dan gelijk klaar. Ik zie overigens niet waar je code fout is, maar probeer hem eens op deze manier te maken.
 
Hoi Octafish,

Ik heb het ingesteld, zoals ik het op internet in tutorials vind, maar gebruikt natuurlijk graag een simpelere methode.
Ik snap alleen helaas niet wat jij precies beschrijft, zou je jouw werkwijze iets uitgebreider willen uitschrijven. Hoe ziet een standaard <Als .. Dan .. Anders> vergelijking eruit, hoe voer ik die in?
 
Wat ik beschrijf is de werking van de Als..Dan..Anders knop, die je in de werkbalk Samenvoegen ziet. Ik heb helaas geen computer voorhanden, maar de knop zit naast de knop waarmee je velden invoegt.
 
Ik zie geen werkbalk Samenvoegen, alleen onder het tab "Verzendlijsten" zie ik Afdruk samenvoegen. Dit heb ik eerder wel eens gebruikt, maar ik denk niet dat dit voor mijn huidige project geschikt is.
Het sjabloon waar ik nu mee bezig ben, wordt gebruikt vanuit ons ERP-systeem. Vanuit het ERP-systeem geef je de print-opdracht en worden gegevens in het sjabloon geladen.
Ik zie daar trouwens ook geen knop "Als..Dan..Anders"

De invoegvelden voeg ik toe dmv "Snelonderdelen" op het tab "Invoegen" en links daarnaast staat "Tekstvak" en rechts daarnaast staat "WordArt"
Bestaat deze knop "Als..Dan..Anders" misschien in Word 2010 nog niet
 
Je hebt de juiste plek gevonden (zoals ik al zei: heb even geen pc voorhanden, dus moet het uit het hoofd doen :) ). In het tabje Verzendlijsten heb je een knop waarmee je de wizard kunt starten, een waarmee je velden kunt toevoegen en een derde knop met een keuzelijst met opties. Daar zit de knop <Als..Dan..Anders> bij. Wederom uit het hoofd :D.
Ik gebruik zelf Word 2010 op het werk (met deze knoppen) en thuis 2016/365 (met dezelfde knoppen).

Als je de sjabloon start vanuit je ERP applicatie, dan worden de gegevens wellicht niet vanuit een koppeling gemaakt, en kun je dus ook geen samenvoegdocument gebruiken. Het document is dan eigenlijk een zelfstandig document met daarin slechts de veldnamen die vanuit het ERP worden opgezocht en vervangen door de feitenlijke waarden. Wij hebben ook programma’s die zo werken. Dat is dan een beetje vervelend, omdat samenvoeg acties eigenlijk alleen goed werken vanuit een samenvoeging. En ik krijg de indruk dat jij dat dus niet hebt.
Zie je gauw genoeg als je in <Verzendlijsten> de opties bekijkt. Als je bijvoorbeeld geen veld kunt toevoegen, is er geen bronbestand. En zoals ik net zei: als je geen bronbestand hebt, werken IF velden ook niet.
 
Ik ben bang dat je gelijk hebt, ik kan de waardes wel naar het document printen, maar ze zijn inderdaad op de achtergrond niet beschikbaar.
Dat betekent dan helaas dat ik voor iedere taal een apart sjabloon zal moeten maken.
Bedankt voor het meedenken!
 
Je zou wellicht nog een macro in je sjabloon kunnen inbouwen die automatisch start en de klus uitvoert, maar vaak kun/mag je geen dotm sjablonen gebruiken in externe applicaties. Of de macro bij de gebruikers uitzetten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan