• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Controleren of aan voorwaarde wordt voldaan met bepaald resultaat

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wett53

Gebruiker
Lid geworden
1 okt 2018
Berichten
20
Wie kan mij helpen

Ik wil controleren of cel A42 een tekst bevat en cel N42 een “A” bevat dan moet het resultaat in cel G42 een X zijn.
Als cel A42 een tekst bevat en cel N42 is niet ingevuld met ”A” moet cel G42 “fout” melden en de achtergrond van de cel C42 moet rood worden.
Als cel A42 is leeg en cel N42 is leeg dan moet cel G42 leeg zijn.
In cel N42 is “A” alleen maar juist

Alvast bedankt voor u hulp.

Cor
 
Laatst bewerkt:
Code:
=ALS(EN(ISTEKST(A42);N42="A");"X";"")&ALS(EN(ISTEKST(A42);ISLEEG(N42));"fout";"")&ALS(EN(ISLEEG(A42);ISLEEG(N42));"";"")
Dat met en kleur werkt met voorwaardelijke opmaak.
In voorwaardelijke opmaak kan je ook als-formules gebruiken
 
Laatst bewerkt:
PHP:
=if(A42&N42="";"";if(right(A42&N42;1)="A";"X";"fout"))
 
Als ik een andere letter als A invul wordt ook een X geplaatst en zou bij iets anders dan de letter A ook fout moeten melden
 
Over welke formule heb je het?
 
=ALS(EN(ISTEKST(A42);N42="a");"X";"")&ALS(EN(ISTEKST(A42);ISLEEG(N42));"fout";"")&ALS(EN(ISLEEG(A42);ISLEEG(N42));"";"")

Bij elke andere letter of cijfer zou bij de voorwaarde in Cel N42 geen "A" in cel wordt ingevuld "fout "gemeld moeten worden.
In Cel A42 mag wel alles worden ingevuld
 
Laatst bewerkt:
Niet bij mij, maakt eens een overzicht van alle mogelijkheden en wat de uitkomst moet zijn.
Kijk maar eens in de bijlage en laat weten wat niet klopt of erbij moet.
 

Bijlagen

  • Map1.xlsx
    9 KB · Weergaven: 17
Laatst bewerkt:
Als A 42 is gevuld (maakt niet uit of er letters en cijfers worden gebruikt) en bij N42 wordt een “A” gebruikt geeft dit als resultaat een “X”
Als A 42 is leeg en bij N42 wordt een “A” gebruikt geeft dit geen resultaat een lege cel
Als A 42 is gevuld (maakt niet uit of er letters en cijfers worden gebruikt) en bij N42 wordt niets ingevuld geeft dit als resultaat in de cel de melding “Fout”
Als A 42 is gevuld (maakt niet uit of er letters en cijfers worden gebruikt) en bij N42 een andere letter dan “A” ingevuld geeft dit als resultaat in de cel de melding “Fout”
 
de formules werken nochtans
zie voorbeeld
 

Bijlagen

  • voorwaardelijke opmaak oef 20.xlsx
    9,3 KB · Weergaven: 14
Eigenlijk zou cel N42 moeten aangeven dat alleen maar een A mag worden ingevuld een andere letter wordt niet geaccepteerd
 
zo dan, via gegevensvalidatie; probeer nu eens een andere letter in te geven dan A
 

Bijlagen

  • Kopie van voorwaardelijke opmaak oef 20.xlsx
    9,5 KB · Weergaven: 19
Code:
=ALS(EN(ISTEKST(A42);N42<>"A");"fout";"")&ALS(EN(ISTEKST(A42);N42="A");"X";"")
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan