Windows sterk vertraagd, voornamelijk in opstarttijd

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb er 1 stuk software op zitten wat niet legaal is. Had ik echter al 2 jaar, kan troep die daarin zit nu ineens actief worden?
Theoretisch: Ja, er kan troep in zitten. Zulke software verspreidt zich over miljoenen computers en ze worden met z'n allen op een bepaalde dag wakker en vallen dan met z'n allen een groot bedrijf aan.
Of het na 2 jaar de veroorzaker is betwijfel ik. En foei, niemand gebruikt illegale software :rolleyes: :)
 
Theoretisch: Ja, er kan troep in zitten. Zulke software verspreidt zich over miljoenen computers en ze worden met z'n allen op een bepaalde dag wakker en vallen dan met z'n allen een groot bedrijf aan.
Of het na 2 jaar de veroorzaker is betwijfel ik. En foei, niemand gebruikt illegale software :rolleyes: :)
Ok, helder! Dankjewel :)

Update:
EaseUS Partition Manager vond geen schijffouten en heeft drie scans gedraaid (waarvan één tijdens het opstarten van windows).
Weten jullie een andere manier waarop ik uitgebreider kan scannen naar schijffouten?

Wat alvast is uitgesloten:
- Windows Update en Windows Modules Controller staan beide uitgeschakeld
- Memtest was goed
- Onderdelen worden niet te heet

Mogelijke oorzaken:
- Schijffout? (lijkt het meest waarschijnlijk)
- Heel misschien door troep software (staat nu niet meer geïnstalleerd, ik heb vanochtend een image teruggezet van voordat ik die installeerde)

Zo, dan ga ik nu aan m'n BTW aangifte ;)
 
Laatst bewerkt:
In de Macrium image zaten daar ook alle grafische programma's al bij?
Weet je zeker dat daarbij niet er een of meerdere zitten die niet helemaal legaal zijn... dar wil nog wel eens troep in zitten...
Dat kun je images terug blijven zetten... maar als zo'n besmetting een keer actief wordt ben je weer de klos...
.
:eek:
Mogelijke oorzaken:
- Heel misschien door troep in illegale software (staat nu niet meer geïnstalleerd, ik heb vanochtend een image teruggezet van voordat ik die installeerde)
Zo, dan ga ik nu aan m'n BTW aangifte ;)
Hopelijk is de BTW aangifte ok....beter dan een bon van de Stichting Brein
. Succes verder.
 
Laatst bewerkt:
Vraag mij af wat er zoal mee opstart, alleen regels voor drivers en anti-virus zijn nodig en die voor een eventuele backup tool, de rest kan allemaal weg.
https://www.personalcomputercare.nl...oud/trage-pc-door-opschonen-sneller-maken.htm
Maak er een screenshot van en zet die hier neer.
Dankjewel voor je reactie! Fijn dat je me een stapje verder wilt helpen met dit uit te zoeken!
Allereerst mijn excuses voor de late reactie!

En dank voor het delen van het artikel. Dat is erg duidelijk!
Zo te zien heb ik alle overige genoemde oorzaken al weten uit te sluiten.
Het klinkt alsof het hier om een probleem met de harde schijf gaat, zo uit dit artikel.
Hoewel het zou kunnen dat er ook te veel stof in de ventilator zit. Ik heb mijn laptop nog nooit open gemaakt om schoon te maken.

Hierbij wat er opstart: opstarten.PNG
Is dit de informatie die je nodig had?

Ik controleer regelmatig de programma's die mee opstarten met Windows regelmatig, en schakel al het onnodige uit.

Belangrijk om te benoemen is dat mijn systeem momenteel niet traag draait. Dit lijkt pas te gebeuren als mijn C schijf meer dan 45-50 GB aan informatie bevat.

En installeer niet al die onnodige prutsoftware
Doel je op Advanced Systemcare? Dat staat niet meer geïnstalleerd de afgelopen paar keer.

Om de theorie te testen dat het aan een schijffout ligt, zou ik eens een aantal zware bestanden van mijn externe schijf afhalen om het totaal aantal GB op de C schijf over de 50 heen te brengen.
Ik ben benieuwd of dat opnieuw tot problemen zou leiden of niet.
 
Laatst bewerkt:
Zou die ZoneAlarm software deïnstalleren en reboot, in Windows zelf zit een prima Firewall en anti-virus.
Die gebruiken vrij veel resources, zou best kunnen dat die de oorzaak zijn van de vertraging ondanks dat het nu even niet zo is.

Geloof niet dat het een probleem is met de harde schijf maar die kun je controleren.
https://crystalmark.info/en/download/

Zet eens een screenshot van schijfbeheer hier neer.
 
Zou die ZoneAlarm software deïnstalleren en reboot, in Windows zelf zit een prima Firewall en anti-virus.
Die gebruiken vrij veel resources, zou best kunnen dat die de oorzaak zijn van de vertraging ondanks dat het nu even niet zo is.

Geloof niet dat het een probleem is met de harde schijf maar die kun je controleren.
https://crystalmark.info/en/download/

Zet eens een screenshot van schijfbeheer hier neer.

Dankjewel voor je bericht :)

Hieronder een screenshot van Schijfbeheer, en van CrystalDiskImage.
schijfbeheer.PNGcrystaldiskinfo.PNG

Ik heb ZoneAlarm ge de-installeerd. We gaan het zien!

(...and the search continues! ;-) )
 
Schijf is goed maar veels te vol, vrije ruimte dient minimaal 20% te zijn.
Een SSD kan daar ook niet tegen.

Of data op een extern medium zetten of een grotere SSD aanschaffen met eventueel een docking station/exclosure om te kunnen klonen als je niet weer opnieuw W10 wilt installeren.
 
Helaas is dit net een van de beperkte Zenbooks... hoewel een mooi ding voor die tijd (~2013-15)
Geen ruimte voor een 2e disk of een caddy op een DVD speler plaats.
Dus alleen naar een grotere M2 SSD.
Gezien jou activiteiten zou ik dat zeker doen.

Gezien het soepel draaien van een systeem ben ik altijd al een voorstander geweest voor grote SSD's zeker als de gebruiker dat denkt nodig te hebben. Maar ook een 512GB SSD kun je TE vol maken...

Inside foto en je ziet er is amper ruimte over, er zijn geen opties voor een caddy of andere SSD
2000645520.jpeg
 
Je zou nog een snelle SD kaart voor data opslag in je card reader kunnen doen.
Een voordelige 256GB type of zelfs een voordelige 480GB, 512GB is extra duur...

(amazone.de heb ik uitstekende ervaringen mee tot nu toe, maar je kunt die 4890 GB ook in NL bestellen iets duurder)
 
Schijf is goed maar veels te vol, vrije ruimte dient minimaal 20% te zijn.
Een SSD kan daar ook niet tegen.

Of data op een extern medium zetten of een grotere SSD aanschaffen met eventueel een docking station/exclosure om te kunnen klonen als je niet weer opnieuw W10 wilt installeren.

De vrije ruimte is 87%
Ik heb 32 Gig in gebruik van de 256
Kijk nog maar eens terug bij de afbeelding :)

Momenteel alleen de minimale programma's geïnstalleerd en een paar bestanden, that's it.

Het probleem heeft zich meerdere malen voorgedaan terwijl ik maar 20-30% van de beschikbare ruimte in gebruik had!

Voor mijn volgende laptop ga ik inderdaad ook wel voor meer ruimte, maar de afgelopen jaren is het zo prima gegaan. Als ik te veel bestanden had dan zette ik wat dingen op een externe schijf of in mijn Stack folder (cloud opslag)
 
Laatst bewerkt:
Idd, wordt een nieuw brilletje halen, hoe ik daar nu bij kwam, alcohol miss.:eek:

En nu nog vertragingen?

Ja, je verwacht het ook niet, dat er zo weinig in gebruik is. :)

Update
Ik heb gisteren een image gedraaid, en daarna twee mirror-bestanden (40 GB in totaal) van mijn externe harde schijf gekopieerd naar mijn harde schijf.
Het doel van de actie was om uit te zoeken of het probleem terug zou komen als ik weer over de 45-50 GB kom aan volle ruimte op m'n interne SSD zit.

Resultaat: ja, direct toen ik opnieuw opstartte duurde het weer 2 minuten ipv 20 seconden.
En m'n computer werd weer supertraag (openen van het startmenu duurde 30 seconden :eek:)

Bijgevoegd een paar schermafbeeldingen die ik heb gemaak:
schijf.PNGschijf2.PNGbroncontrole-schijf.PNG

De enige verandering die ik heb gemaakt is meer ruimte op m'n harde schijf in gebruik te nemen.
Toen ik de twee bestanden weer verwijderde (shift delete om de ruimte meteen vrij te maken) was de traagheid meteen opgelost. Snelle computer weer terug.

Wat zegt dit jullie? Moet ik een nieuwe harde schijf erin zetten?
 
Laatst bewerkt:
Toen ik de twee bestanden weer verwijderde (shift delete om de ruimte meteen vrij te maken) was de traagheid meteen opgelost. Snelle computer weer terug.

Wat zegt dit jullie? Moet ik een nieuwe harde schijf erin zetten?
Tja.... je geeft de oplossing toch, dus doen...
Ik vond hier dit plaatje dat iets gunstiger is dan bij jou want de snelheid stort daar pas in bij 50% vol zijn....
Daar wordt je niet vrolijk van... waarom het bij jou eerder instort?
Heb dit nog nooit eerder zo erg gezien...
Door omstandigheden zit mijn oude werklaptop tijdelijk te vol (>80%, de nieuwe SSD is al besteld), maar ik vind hem niet traag...
Dus die SSD "spoort" niet helemaal en dat terwijl ie pas 13% vol is...

256GB%20HD%20TACH.PNG
 
Ja, vreemd he?
Ach, dan is er in ieder geval een oplossing :) Daar ben ik al heel blij mee!
Ik ga eens bekijken welke harde schijf het gaat worden!

Dankjulliewel!
 
Hoi,
Omdat het om de HD of SSD blijkt te gaan heb ik je vraag verplaatst naar deze sectie.
Succes verder met je vraag. :thumb:
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan