Windows sterk vertraagd, voornamelijk in opstarttijd

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lila19

Gebruiker
Lid geworden
14 jan 2010
Berichten
22
Beste Helpmij-ers,

Mijn computer start sinds een week erg traag op en draait ook zeer traag.
De opstarttijd is van gemiddeld 25 seconden naar 2-5 minuten gegaan.
Programma's zoals Photoshop kunnen nauwelijks meer draaien met zware bestanden (dit heb ik veel nodig voor mijn werk als webdesigner)
Het draaien van verschillende processen tegelijkertijd zorgt vaak voor freezes.

Ik heb nu 2x Windows 10 opnieuw geïnstalleerd, compleet, dus zonder behoud van bestanden en instellingen.
Dit leek éven te helpen, maar na een paar uur kwamen dezelfde problemen terug.
(ik ben wel meteen al mijn programma's weer gaan installeren en een image hiervan gaan draaien op een nieuwe partitie)

Wat ik verder heb geprobeerd:

- Windows Update uitgezet direct na de tweede re-install (ik dacht misschien ligt het aan de oktober update) - geen effect
- Hard Disk Sentinel geïnstalleerd, deze geeft aan dat mijn SSD schijf in zeer goede staat is
- Op virussen gescand met AVG anti-virus Free - geen virussen (niet vreemd lijkt me op een net geïnstalleerde computer)
- Taakbeheer goed in de gaten gehouden, leverde ook niets op, behalve opvallend veel 100% schijfgebruik, geen aanwijsbare processen
- Binnen de energie-instellingen 'snel opstarten' van Windows uitgeschakeld, dit maakte niets uit

Ik heb een Asus Zenbook UX305L met:
- Intel I7 5500-U quad-core processor, 2,40 GHz
- 8GB RAM
- Micron M600 256G SSD

Ik gebruik mijn laptop dagelijks voor mijn eigen bedrijf, dit is dus erg lastig en ik word er erg moe van dat ik Photoshop niet meer kan gebruiken.
Ik heb geen idee wat ik verder nog kan proberen, maar alle tips zijn welkom en ik ga alles wat jullie aanraden meteen uitproberen!

In het kort: Help?

Met vriendelijke groet,
Marleen
 
Laatst bewerkt:
Test het RAM geheugen eens met Memtest86
Test de SSD eens met Crystaldisk of de SSD nog gezond is.
Hoe is de koeling? Wordt het niet te warm en is dat een beveiliging die in werking treedt?
Scan met malwarebytes?
 
Lees op internet Windows Update en Windows modules installer > Services op handmatig zetten.
Opnieuw opstarten.
Kan het ook met wifi te maken hebben?
 
Laatst bewerkt:
Kopieer de volgende code in de quote, plak het in een opdrachtprompt met administratorrechten en druk op enter.
md "%USERPROFILE%\Desktop\CollectedFiles"&systeminfo > "%USERPROFILE%\Desktop\CollectedFiles\systeminfo.tmp"&findstr /v "Owner" "%USERPROFILE%\Desktop\CollectedFiles\systeminfo.tmp" > "%USERPROFILE%\Desktop\CollectedFiles\systeminfo.txt"&del "%USERPROFILE%\Desktop\CollectedFiles\systeminfo.tmp"&driverquery /v > "%USERPROFILE%\Desktop\CollectedFiles\drivers.txt"&msinfo32 /report >"%USERPROFILE%\Desktop\CollectedFiles\msinfo32.txt"&wevtutil qe System /f:text > "%USERPROFILE%\Desktop\CollectedFiles\systemlog.txt"&wevtutil qe Application /f:text > "%USERPROFILE%\Desktop\CollectedFiles\applog.txt"&reg export "HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Uninstall" "%USERPROFILE%\Desktop\CollectedFiles\uninstall.txt"& reg export "HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Active Setup\Installed Components" "%USERPROFILE%\Desktop\CollectedFiles\installed.txt"&wmic product get name, version | sort >"%USERPROFILE%\Desktop\CollectedFiles\progs.txt"
Deze code creëert een nieuwe map genaamd CollectedFiles op het Desktop en genereert logbestanden in deze map om het probleem beter te analyseren.
Ik wil je vragen om van de map een zip bestand te maken en het zip bestand te uploaden.

Hoe een zip bestand van de map te maken:
  • Rechtermuis klik op de map
  • Selecteer Kopiëren naar
  • Klik op Gecomprimeerde map
 
Laatst bewerkt:
Tip: het script eindigt bij mij met "too many parameters" snel te lezen als het voorbij komt razen...en maakt vervolgens geen map met files aan. Daarvoor loopt de analyse wel ok volgens mij.
Ik moet weer verder met mijn werk...
 
Het lijkt opgelost!

Beste Route99,

Heb alles gedaan wat je aanraadde in je eerste reactie, en Malwarebytes lijkt iets te hebben verwijderd wat het trage opstarten veroorzaakte!
Lijkt erop dat het via één of andere cloudsync steeds terug kwam. Misschien een geïnfecteerde chrome extensie, ik weet het niet zeker.

In ieder geval staat alles wat Malwarebytes heeft gevonden nu in quarantaine en mijn systeem draait een stuk sneller!
Hartelijk bedankt voor de tip! Ik ga deze thread nu even op 'opgelost' zetten. Morgen ga ik eens uitgebreid verder aan het werk en kijk ik of de rest ook weer goed draait!

P.S. Memtest ook gedraaid, dat was perfect. De CPU temperatuur werd tijdens de memtest wel hoog (87 graden), maar tijdens normaal gebruik van de computer eerder waren de temperaturen prima (40-50 graden met een korte spike naar de 60 voor de CPU een keer) ook terwijl de schijf weer 100% aangaf voor langere tijd. Ik ga er daarom voor nu even vanuit dat het malware was!


@Senso: Thanks! Maar stonden beide al uit :)

@dorado: Mocht ik morgen nog problemen hebben dan ga ik dat doen!

Hartelijk dank jullie allemaal voor de snelle reacties! Echt super fijn!
Ik ga mijn computer na lange tijd met een gerust hart uitzetten. Jullie horen nog even van me morgen.

Groeten!
Marleen
 
Laatst bewerkt:
:thumb::thumb::thumb:
 
Opgelost vandaag!

Beste allemaal,

Vandaag begon de computer weer flink te vertragen helaas.
Ik ben daarom toch maar even opnieuw begonnen door te formatteren en opnieuw te installeren.

De bestanden die Malwarebytes in de quarantaine had gezet waren van Chrome en Advanced Systemcare.
Ik heb nu beide niet meer geïnstalleerd (ik was toch net overgestapt naar Opera) en nu zijn er geen problemen meer. De computer draait sneller dan voorheen en er zijn problemen meer met 100% schijfgebruik.

Nogmaals bedankt! En mocht ik ooit weer een probleem hebben dan kom ik weer hiernaartoe!
Warme groet!
Marleen
 
Advanced SystemCare staat bekend om de rommel die wordt mee geïnstalleerd. Chrome extensions kunnen de oorzaak zijn van 100% diskgebruik.

Deze nog gevonden:

Firstly make sure Chrome is switched off. Go into task manager and make double sure there are no instances of it running. If it has been open it is sometimes easier to close it and then reboot your machine to ensure it is closed. Now open file manager and go to C:\Users\*your id*\AppData\Local\Google\Chrome\User Data\Default. Replace *your id* with your user id. Now look for a file named History and delete it. Just that one file. If it was like mine it will probably be a large file. Mine was 500Mb. Close file manager and open Chrome and all should be ok. A new History file will be created and it will now be just a few kbs.
 
Beste allemaal,
........... ik was toch net overgestapt naar Opera en nu zijn er geen problemen meer. .............
Nogmaals bedankt! En mocht ik ooit weer een probleem hebben dan kom ik weer hiernaartoe!
Warme groet!
Marleen
Ik gebruik la jaren Opera, zoveel handiger, alleen al die select tekst met vrijwillige auto keuze van copy of search on web.. echt super, die gebruik ik zo vaak.. ipv ctlr C en dan ctrl N (nieuwe pagina) en dan ctrl P ... dat scheelt heel veel toetsaanslagen...
Hij is super stabiel, heeft een uitstekende crash recovery en is behoorlijk snel.

Nu nog je website... BTW: ik heb me er nooit zo in verdiept, maar hoe krijg je een bewegende achtergrond op de web page, is het een animated gif of een echte background video? Heb je een link naar de code?

Succes verder!
En ook warme groet (doe je aan yoga oid?)
 
Helaas...

EDIT: Ik zag dat Windows Modules installer toch weer aanstond! Wellicht heb ik dat overgeslagen bij de laatste re-install!
Dus dat zou toch nog heel goed de boosdoener kunnen zijn. Ik heb 'm nu weer uitgezet. Even m'n programma's opnieuw installeren en kijken of dit heeft geholpen!
Jullie horen het weer ;-)

(het is zo lang geleden dat ik dit heb moeten doen, moest alles opnieuw leren, haha!)

----

Helaas moet ik de vraag toch even terugzetten naar niet opgelost.
Ik heb de afgelopen dagen rustig aan wat van mijn bestanden teruggezet, het minimaal nodige.
Ook heb ik de Adobe programma's weer geïnstalleerd.

Echter, dezelfde problemen kwamen terug. Weer 100% schijf gebruik.
Geen virussen dit keer (voor zover Malwarebytes kan zien). Geen andere problemen.
CrystalDisk geeft aan dat de SSD nog 95% goed is, wat heel goed moet zijn na 3 jaar gebruik en 2 jaar intensief gebruik. Maar misschien zit er een fout in die niet te detecteren valt door de software?

Intussen heb ik 2x een oudere image teruggezet via Macrium Reflect. Niet ideaal, maar in ieder geval kan ik enigszins doorwerken dan.
Ik heb het prompt van dorado uitgevoerd. De zip is hieronder bijgevoegd. Dit is echter net na het terugzetten van de een-na-laatste image. Er zijn nu geen problemen, dus ik weet niet of dit helpt.
Bekijk bijlage CollectedFiles.zip

Maar ik kom toch steeds weer na 2 dagen uit bij een super-trage PC.
Ik merk het meestal als eerste aan dat de opstarttijd weer boven de minuut komt (versus 20 seconden normaal).
Daarna check ik taakbeheer, en dan staat er weer 100% schijfgebruik.

Chrome en Advanced Systemcare heb ik niet meer opnieuw geïnstalleerd sinds de laatste complete verse Windows install.
Daar kan het dus niet meer aan liggen.

Denk erover om eens een nieuwe SSD te kopen en erin te zetten, maar voordat ik die weg insla, roep ik graag jullie hulp weer in!
Ik sta weer open voor tips!

---
Offtopic:

@Senso: dankje!

@Route99: Ja, ik gebruik het pas even, maar ben intussen ook erg blij met Opera!

Wat betreft de websitepagina: Ik schrijf geen code meer met websites (behalve wat CSS) en richt me voornamelijk op het design :)
Maar het is een background video in het formaat Mp4. Ik gebruik Wordpress.org met het thema Divi van Elegantthemes (een drag&drop builder met veel mogelijkheden) en daar zit de optie van een video achtergrond ingebouwd.
Animated gif kan trouwens ook, gewoon een afbeelding inladen, maar ik denk dat dat in dit geval een veel te zwaar bestand was geworden.

Dit is de code die het thema gegenereerd heeft:
HTML:
<video loop="loop" autoplay="" playsinline="" muted="" id="mejs_4310934021038042_html5" preload="none" src="https://www.marleenrenders.com/wp-content/uploads/2018/04/header2.mp4" style="width: 1794.67px; height: 673px; margin: 0px;">
<source type="video/mp4" src="https://www.marleenrenders.com/wp-content/uploads/2018/04/header2.mp4">
</video>

Video zelf gemaakt in Premiere Pro.
Ik ben inderdaad wel een yogameisje, mediteer dagelijks en doe veel zelfreflectie. :)
 
Laatst bewerkt:
Event[27]:
Log Name: System
Source: Disk
Date: 2018-10-15T13:24:38.124
Event ID: 7
Task: N/A
Level: Fout
Opcode: N/A
Keyword: Klassiek
User: N/A
User Name: N/A
Computer: WIN-UAF1OHGIE9E
Description:
Beschadigd blok in apparaat \Device\Harddisk0\DR0



Voer foutcontrole uit:
  1. Open "Deze computer",
  2. Rechtsklikken op de ''schijf'' waar ''Windows'' is geïnstalleerd. Meestal is dat de C-schijf. Dit is namelijk standaard ingesteld.
  3. Kies "Eigenschappen",
  4. Ga naar tabblad "Extra",
  5. Klik op de knop "Nu controleren" (bij Foutcontrole),
  6. Vink "Fouten in het bestandssysteem automatisch corrigeren" aan,
  7. Vink "Beschadigde sectoren zoeken en repareren" aan,
  8. Druk op "Starten",
  9. Er komt een mededeling. Wilt u de schijf controleren de volgende keer dat de computer wordt opgestart?,
  10. Klik op "Ja",
  11. Herstart je pc,
  12. Na het Windows laadscherm komt ''Foutcontrole'' in actie,
  13. Als hij klaar is word je pc weer automatisch opnieuw opgestart.
 
Ik ben daarom toch maar even opnieuw begonnen door te formatteren en opnieuw te installeren.
In de background kan Windows Update de grote oktober 2018 update installeren als je niet de meest recente Windows 10 op de laptop installeert. Dit kan een opstartvertraging geven omdat enkele updates worden geinstalleerd zonder dit aan te geven. Tijdens het werken download Windows de rest van de grote update en dat werkt ook vertragend.
Heb je Windows update handmatig gedraaid totdat werkelijk alle updates zijn geinstalleerd?
 
Vreemd... in zulke gevallen zou ik altijd voor een echt schoon systeem gaan, nadat ik zeker zou weten dat mij HD/SSD schoon is.
Desnoods zou er er tijdelijk even een Linux opzetten en daarna weer verwijderen.
Het installeren van Windows en Linux is tegenwoordig in 15-30 minuten gedaan... als je ziet hoeveel tijd je kwijt bent aan dit gedonder...
In de Macrium image zaten daar ook alle grafische programma's al bij?
Weet je zeker dat daarbij niet er een of meerdere zitten die niet helemaal legaal zijn... dar wil nog wel eens troep in zitten...
Dat kun je images terug blijven zetten... maar als zo'n besmetting een keer actief wordt ben je weer de klos...

Dus maak eerst een Windows 10 schoon en maak daar een image van en bouw daarna het verder op.
Maak na elke flinke stap een image, zodat je niet telkens opnieuw hoeft te beginnen, want dat schiet ook niet op...

Ik ben inderdaad wel een yogameisje, mediteer dagelijks en doe veel zelfreflectie.
Aha: das wat anders dat deze doe-modus... ff heerlijk in de zijn modus.... :thumb:
Ik ga straks ook nog ff bezig...
 
Het installeren van Windows en Linux is tegenwoordig in 15-30 minuten gedaan
Een factory restore gaat zo snel. Een normale Windows installatie duurt iets langer maar valt inderdaad reuze mee. Het tijdrovende zit in het updaten van Windows en het downloaden van de laatste versies van al je eigen software en het installeren daarvan.

Dus maak eerst een Windows 10 schoon en maak daar een image van en bouw daarna het verder op.
Maak na elke flinke stap een image, zodat je niet telkens opnieuw hoeft te beginnen, want dat schiet ook niet op...
Yep, dit is de beste methode. Na elk van de volgende 3 stappen een image maken.
1. Schone Windows
2. Drivers die missen + alle Windows updates
3. Al je eigen software
 
Dank voor dit... de kracht zit hem in de herhaling zeggen ze altijd... ;)
 
Haha, ooit heb ik in een migratie project gewerkt waar o.a. 1500 px's van NT naar XP moesten, dat gaat echt niet handmatig ;)
Bevestiging geeft de TS meer zekerheid.
 
Daar draai je toch eerst een pilot voor neem ik aan... en ga je niet af op "een mening"...:p
 
Klopt. Met alle servers, printers en software erbij duurde de pilot 1 jaar. Daarna werd het over Nederland uitgrold op 40 locaties, gescheiden van internet. Leuke klus was het.
 
Dankjulliewel allemaal!

Ik heb er 1 stuk software op zitten wat niet helemaal legaal is. Had ik echter al 2 jaar, kan troep die daarin zit nu ineens actief worden?
Ik zal eens teruggaan naar de image van voor dat deze software geïnstalleerd was en kijken wat er gebeurt.
(het gaat inderdaad een stuk sneller sinds dat ik mirrors heb gedraaid na elke grote stap).

Het trager worden van de computer gebeurt gemiddeld na zo'n 2-3 dagen.
Het lijkt wel dat zodra de hard disk tot een bepaald deel vol zit, er dan zich een probleem voordoet (zo rond de 50 G bezette ruimte).
Misschien dus inderdaad een probleem op de schijf?

@Dorado:
Dankje, ik heb de stappen gevolgd!
Als ik de foutcontrole open, krijg ik geen vinkjes te zien, alleen dit scherm (zie bijlage hieronder).
na klikken op controleren.PNG

Klik ik dan op 'Station Scannen', dan wordt er gescand, maar geen problemen gevonden.

Ik heb even online gezocht en via EasUS partition manager schijn je de disk ook te kunnen controleren. Dat is m'n computer nu aan het doen.
Ik laat het weten wat daar uit komt!
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan