• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Er zijn onvoldoende bronnen beschrikbaar om een of meer formules te berekenen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

WhiteSky

Gebruiker
Lid geworden
15 feb 2018
Hoi,

Ik krijg sinds kort bij één van mijn excels de foutmelding "Er zijn onvoeldoende bronnen om een of meer formules te berekenen. Hierdoor kunnen deze formules niet worden geëvalueerd." Dit bij het aanduiden van een cel en bij het wijzigen van een cel (tekst invoer, verwijderen, samenvoegen,...).

Het bestand is 3172 kb, maar bevat wel bijna 60 tabbladen (kalender per week + enkele extra tabbladen) en enkele zware formules.

Wat kan ik hieraan doen?

Groetjes,

WhiteSky

het blad, kolom, rij die je verwijderd hebt terug invoegen of anders een voorbeeldbestand plaatsen.

Gebruik 1 werkblad voor gegevens en 1 werkblad of userform voor de weergave van gegevens.

Gebruik Excel niet als DTP-programma.

Toen ik mijn eerste versie heb gemaakt was het zo.. Maar ze vonden dit te "ingewikkeld" en heb op vraag van hun deze gemaakt.
Maar nu is het zelf zo, nu ik bezig ben ook met een blanco planning te maken om eventueel volgend jaar (en de jaren erop) te gebruiken dat zelfs met enkel 1 week er in deze foutmelding komt.
Iemand een idee. Ik heb hierbij ook nog eens de versie van voor de foutmeldingen gestoken om te vergelijken.

Bekijk bijlage Blanco2.xlsm

Gebruik 1 werkblad voor gegevens en 1 werkblad of userform voor de weergave van gegevens.

Gebruik Excel niet als DTP-programma.

Ik zou deze eens onder de loep nemen

Code:
Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
Set Target = Range("D2")
If Target = "" Then Exit Sub
Application.ActiveSheet.Name = "Week " & VBA.Left(Target, 31)
Exit Sub
End Sub

VenA dit zou inderdaad wegmogen, maar dat is er niet extra bijgekomen. Dus dat zal het probleem niet zijn vrees ik.

Toch zit daar jouw probleem. Bij mij tenminste wel. Als ik de code weglaat dan geen probleem. Verder is het zo krom geschreven dat ik het sowieso zou weglaten.

@VenA: Ik heb dit net overal verwijderd en ik blijf de melding krijgen :(

- gebruik geen select en activate in VBA
- gebruik geen samengevoegde cellen in Excel
- gebruik geen objectvariabelen voor objecten waarnaar in VBA toch al direkt verwezen kan worden met hun objectnaam: bijv. Thisworkbook of activeworkbook.
- zet in 60 verschillende werkbladen niet steeds opnieuw dezelfde informatie op een telkens net iets andere manier gerangschikt.
- bestudeer eens wat vaker de suggesties die in dit forum aan anderen worden gedaan.

Laatst bewerkt:
Ik vermoed dat de foutmelding te maken heeft met de vele voorwaardelijke opmaakregels.
Ik krijg de kriebels van al die samengevoegde cellen. brrrr.

Moest ik geen 'retards' hebben als collega's zou ik het allemaal volgens het boekje kunnen doen. Ik had oorspronkelijk een planning met enkele tabbladen voor de gegevens in te vullen en een ander tabblad dat alles samenbracht. Maar dit was te ingewikkeld. Ze komen hiervan een planning op een whiteboard waar met magneetjes werd gehangen wie wat deed. en ze wouden dat, maar elektronisch.
En ze moeten ook in één oogopslag kunnen zien wat ze moeten doen (daarmee de voorwaardelijke opmaak). En ja de samengevoegde cellen ook voor opmaak eigenlijk. Indien iemand een ander idee heeft... Hoe ik dat allemaal kan verwezenlijken zonder dit alles. Laat maar weten. Ben geen held in VBA (hetgeen er instaat hebben mensen hier trouwens geschreven voor mij) en probeer zo goed en zo kort mogelijk mijn formules te schrijven, ben mezelf hierin aan het verdiepen. Maar alle hulp is welkom, en hier op het werk kan ik dit niet vragen.

Wie is in deze de retard? Waarom kan je op het werk geen hulp vragen?

Zoals in #5 al gesuggereerd heb je in basis aan één tab met de jaarplanning en één presentatieblad voldoende. In het presentatieblad zet je in A1 "Kies een week:" en in A2 een validatielijst met de weeknummers met als default de huidige week. Hoe meer structuur je aanbrengt in de jaarplanning, hoe eenvoudiger het wordt om de gegevens te presenteren.

@VenA:
Omdat mijn collega's al helemaal niets van excel kennen en zoals ik ook al had gezegd had ik oorspronkelijk één tab voor de planning en één tab (of verschillende, afhankelijk van de taken) voor de gegevens. Maar dit was te ingewikkeld voor die collega's.
Voor de elektronische planning hadden wij een whiteboard, waar rijen en kolommen op waren gemaakt met tape, met per in de kolommen de dagen en in de rijen de personen. Net zoals ik ongeveer hier gedaan heb in excel. Van elke vaste taak waren magneetstrookjes gemaakt met elke verschillende vaste taak in een ander kleurtje en extra taken werden er bij geschreven met een stift. Supervisie vroeg een elektronische planning te maken die er eigenlijk uitziet als het whiteboard. Want ze moesten in één oogopslag kunnen zien wie wat aan het doen is/moet gaan doen. Vandaar dus alle dropdowns/voorwaardelijke opmaken,.... Indien er iemand een beter idee heeft. Mag je het altijd laten weten. Indien dit presentatieblad mogelijks behouden kan worden, laat maar weten.
Ikzelf heb niets van VBA gedaan in deze excel, is allemaal door mensen hier geschreven. Ik probeer een cursus hiervoor te gaan volgen. Maar alle hulp is welkom.

Hier nog eens de oorspronkelijke planning waar er zoals vele zeggen 1 blad is voor weergave en de rest voor gegevens Bekijk bijlage Planning Shiften.xlsx

Is er misschien een mogelijkheid dat ik 1 week tabblad hou (in de vorm van de huidige planning). En ik dan een macro toevoeg dat na het maken van de planning dit deze gegevens overschrijft naar een ander tabblad. zodat deze worden bijgehouden in de excel en terug opgevraagd kunnen worden indien nodig door weeknummer aan te passen?

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan