Regelmatig 'disk checking' bij opstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Aar

Inventaris
Lid geworden
3 aug 2014
Berichten
10.128
Besturingssysteem
Windows 11 en diverse Linux-soorten
Office versie
Office 365
Regelmatig als ik mijn PC opstart gaat Windows 10 een disk check doen op zijn primaire SSD-schijf C .
Dit doet hij al tijden, en met de SSD is niks mis. De controle loopt door tot ongeveer 24% en dan floep gaat hij naar 100% procent, waarna hij weer netjes reboot en Windows opstart.

Windows sluit ik altijd netjes af, echter valt mij in de betrouwbaarheidsgeschiedenis op dat er bij elke keer dat ik Windows opstart, dat er een kritieke gebeurtenis in staat met:
"Windows is niet op de juiste manier afgesloten".

Wel vreemd, want hij gaat naar mijn weten gewoon netjes uit, zonder rare fratsen.

Echt hinderlijk is het niet, maar ik ben toch wel benieuwd naar de oorzaak.
 
Zou je bij msconfig > Tabblad Advanced kunnen uitschakelen. Anders wordt het een registerwijziging.
 
Zou je bij msconfig > Tabblad Advanced kunnen uitschakelen. Anders wordt het een registerwijziging.
Waar bedoel je precies? Een tabblad uitschakelen klinkt niet echt heel logisch ;). Welk tabblad bedoel je in de Nederlandse versie, en welke configuratie? Ik zie niet veel spannends wat er naar moet leiden.
 
Stond op internet. Zelf nagekeken onder W7 > msconfig activeren en dan zou er een tabblad Geavanceerd moeten zijn en daar zou die optie staan. Bij mij is er geen tabblad Geavanceerd. Kan het met Google niet weer vinden. Stond de configuratie niet bij. Volgende keer zal ik het direct in het bericht plakken.
 
Voor een register verandering kan je deze video bekijken: https://www.youtube.com/watch?v=Ug2aOvEet_s

Er is wel voldoende schijfruimte en geen problemen wanneer je zelf de schijf controleert? Is er in Apparaatbeheer een ongeschikte driver te zien als je de groepen uitklapt en de kleine pictogrammen bekijkt? Een andere suggestie is om te controleren of de BIOS versie geschikt is voor de Windows versie als het een UEFI BIOS is.

Ik raad aan om te controleren wat er opstart op de computer. Misschien dan malware of updaters die iets verkeerd doen of programma resten. Er moet iets zijn wat dit veroorzaakt. Hiervoor eerst de lijst van geïnstalleerde programma's bekijken. Dan wat er staat bij opdracht "msconfig" en op de tabbladen Opstarten en Services. Voor een volledig overzicht zou je het programma AutoRuns een lijst moeten laten opstellen. Zoek onbekende namen met Google en probeer de afvinkjes weg te halen bij programma's die niet goed of ongewenst zouden kunnen zijn.

Laat Windows kijken of de beveiligde systeembestanden origineel zijn met de opdracht "sfc /scannow" Hiervoor moet de Windows schijf of stick worden ingevoerd als er fouten worden hersteld. Succes
 
Ik kan verzekeren dat er met Windows niks aan de hand is, en dat malware uitgesloten is. Verder is er schijfruimte zat.

Ik zal wel even kijken of er driver-problemen gemeld worden, en wat die registerhack uitvoert.

Ik kan me herinneren dat ik in de tijd van Windows 7 of Windows 8 ook een soortgelijk probleem had. Toen was ergens een vinkje de oplossing. Ik dacht iets met energiebeheer.

Edit:
Die hack in het register komt een beetje over als symptoombestrijding als ik zo zie. Ik wil de chkdsk juist niet disablen maar alleen laten tonen als het echt nodig is. Waarschijnlijk zal dit bij andere problemen juist niet worden uitgevoerd.
 
Laatst bewerkt:
Met dat vinkje in energiebeheer bedoelt u waarschijnlijk het stoppen van de HD na een bepaald aantal minuten. Dat zou mogelijk het probleem kunnen zijn.
Onlangs heb ik nog een presentatie gehouden waar dit energiebeheer o.a. aan de orde kwam.
Zie pagina 7 van deze: https://sr-pc-hulp.nl/hijdoethetniet.pdf

Overigens is de standaard instelling van energiebeheer soms de oorzaak van problemen bij de halfjaarlijkse windows 10 upgrade.
Daarom energiebeheer altijd aanpassen zoals in mijn presentatie is aangegeven.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan