Zelfbouw pc werkt niet prima

Status
Niet open voor verdere reacties.

Visionx

Gebruiker
Lid geworden
10 aug 2018
Berichten
17
Beste

Ik wou een pc build maken omdat ik dit zelf nog nooit volledig van 0 gedaan heb. Enkel wat onderdelen vervangen en daar stopt het. Omdat ik het wou testen en echt volledig alleen wou doen heb ik niet zoveel budget eraan gegeven. Mijn build staat in elkaar maar werkt niet. De case fan spint en geeft licht voor 2 seconden en gaat uit als ik op de power-knop druk . CPU fan hetzelfde, 2 seconden spinnen en uit. Andere voeding 350w genomen van oude pc en hetzelfde resultaat.

Dit zijn de onderdelen wat er allemaal inzet.
- A400 kingston 120gb SSD
- intel celeron G4900 3.1GHz
- Gigabyte GA-H110m s2h moederbord
- 4Gb DDR4 Corsair valueselect Dimm
- LC 420W voeding
- GT710 MSI videokaart 2gb

https://imgur.com/a/xnpsT0X

Ik ben iemand die graag volhoud met zulke dingen. Als ik iets wil dan blijf ik eraan bezig tot het werkt omdat ik graag dingen bij wil leren. Duidelijk gaat er iets verkeerd en de vraagtekens dansen door mijn hoofd. Hier een paar foto's van mijn 'creatie'.



Alvast bedankt voor de hulp!
 
Hallo

Ik zie blijkbaar verkeerd , maar mij lijkt het alsof er geen afstandsbusjes tussen de systeemkast en het motherboard zitten ...

Hopelijk zijn deze wel gemonteerd ...

Peter
 
Afstandbusjes zijn niet gemonteerd omdat anders I/O shield moeilijk deed. Leek wel of ik het moederbord in 2 ging breken. Ja dimm al in andere slot ook geprobeerd.
 
Hallo

Test het motherboard uit de systeemkast .

Zo goed als zeker heb je nu op meerdere plaatsen kortsluitingen ...

Mocht deze het misbruik hebben overleefd ... zeker niet nalaten op de lotto te spelen.

Peter
 
Inderdaad, geen afstandbusjes monteren staat gelijk aan zelfmoord van het moederbord...
 
Merk en type kast?
Sommige backplates hebben verhogingen waar je geen afstands-houders bij nodig hebt.
 
Ik ga het morgen zeker nog eens rustig herbekijken. De case is : Fractial Design Focus G Mini
 
Als het batterijtje is meegeleverd dan zit er misschien plastic achter want het lijkt niet echt achter een klem of naar beneden gedrukt te zitten. Kom je niet in de BIOS, dan natuurlijk ook controleren of die 3 Volt batterij vol is of onderweg kortgesloten en leeggelopen. Volg even de Reset procedure.

Het bankje van het geheugen inderdaad in een ander slot doen en het boekje raadplegen voor de soort. Een andere SATA connector proberen voor de aansluiting van de harde schijf, zonder schijf wil het waarschijnlijk ook niet aan gaan.
 
Geen verhogingen ol de backplate dus wel degelijk afstandsbusje noodzakelijk...heeft niks met het "batterijtje" te maken...
 
Hallo

Ik zie blijkbaar verkeerd , maar mij lijkt het alsof er geen afstandsbusjes tussen de systeemkast en het motherboard zitten ...

Hopelijk zijn deze wel gemonteerd ...

Peter

Peter,
ik denk dat je helemaal gelijk hebt, dat dat vermoedelijk de fout is, maar.........hoe kon je zien op deze foto van bovenaf genomen dat er geen afstandsbusjes gebruikt zijn? Volgens mij ben je helderziend:)
 
Kijk eens naar de onderste foto...daar zie je de backplate door de bevestigings-gaten van het moederbord...
Peter heeft goede ogen, dat blijkt :thumb:
 
- DDR4 ram reepje verstoken
- Moederbord met afstandbusjes vastgemaakt

resultaten zijn hetzelfde. Wat me wel opvalt is dat het zonder atx12vx4 kabel fans hele tijd blijft draaien. Je lijkt het idee te hebben dat alles normaal werkt (https://imgur.com/a/v3pBOB0). Alleen krijg ik geen beeld/BIOS te zien. Zodra ik de ATX 12vx4 inplug gaan de fans 2 seconden spinnen en klaar.

Wat wel bij de moederbord letterlijk in de handleiding staat is :

The 12V power connector mainly supplies power to the CPU. If the 12V power connector is not connected,
the computer will not start.
To meet expansion requirements, it is recommended that a power supply that can withstand high
power consumption be used (500W or greater). If a power supply is used that does not provide the
required power, the result can lead to an unstable or unbootable system.

Maaar.. ik bouw toch niet zo een super zwaar systeem of zie ik het verkeerd?
 
Die LC voeding is een Chinees bagger ding...die 420 Watt zal ongetwijfeld het piekvermogen zijn en niet het continue vermogen.
Als dat ding al een continue vermogen haalt van 50% van de opgegeven waarde kan het zijn dat de piekstroom hoger is als wat het ding kan leveren.
In de specificaties is ok niet terug te vinden of dat vermogen op 1 enkele 12V rail geleverd wordt of op 2 rails...
In geval van 2 rails is het vermogen per rail dus nog eens bijna 50% lager.

Begin eens met een fatsoenlijke A-merk voeding aan te sluiten van zo'n 300 - 350 Watt...iets uit dit overzicht bijv.
 
Indien de systeemspeaker is aangesloten en je start zonder geheugen en videokaart, krijg je dan biosbeeps? zo ja welke?
En met alleen geheugen erin en geen videokaart?
 
Tis idd een flutvoeding maar of het daaraan ligt?
In een andere PC uit te proberen? zo ja dat kun je doen of de voeding uit die andere PC even lenen om die te proberen.
 
Voeding getest in een ouder systeem waar 400w inzit en daar werkt de 420w voeding prima.

@lange pier beide zaken gedaan en geen biosbeeps. Fans draaien 2 seconden en valt stil.
 
Vrees dan dat het moederbord is overleden door de kortsluiting.

Ook al buiten de kast geprobeerd zoals eerder was geopperd?
 
Heb het getest en identiek hetzelfde resultaat. Moederbord kapot dus.. Als je niks doet kan je niks mis doen en uit fouten leert men zeker.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan