PC heeft steeds meer moeite met opstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Appelmoesje

Gebruiker
Lid geworden
16 jan 2013
Berichten
42
Sinds een maand of wat merk ik dat mijn pc steeds meer moeite heeft met opstarten (lijkt wel een beetje op zijn baasje, die heeft ook steeds meer moeite om 'sochtends z'n bed uit te komen).

Wat gebeurd er? Ik zet mijn pc aan en alles lijkt er op alsof hij wil gaan opstarten. Maar elke keer lukt het 'm niet en gaat hij het weer opnieuw proberen. Alsof hij over een bepaald punt heen moet maar dat net niet haalt. Ik hoor de ventilators draaien, het ledlichtje van de pc gaat aan, de harde schijf maakt geluid, maar de pc start niet op (komt in geen enkel opstart-scherm). Na een tijdje lukt het hem toch om weer op te starten en doet hij alles wat hij moet doen.

Was het voorheen zo dat hij 2 pogingen nodig had om op te starten, dit worden nu steeds meer pogingen. Tot soms wel 20 keer toe.

Ik heb al mijn externe en interne harde schijven er vanaf gehaald dus heb alleen een 250Gig SSD schijf er in zitten. Ook al geprobeerd om op te starten met alle USB-poorten leeg gemaakt maar dat hielp niet.

Uiteindelijk chkdsk laten lopen en uit de log file valt me op dat hij daar errors aangeeft. Echter, deze errors zeggen mij niets. Dus vandaar mijn vraag hier of iemand zo vriendelijk wil zijn om me hierbij te helpen het probleem op te lossen.

De melding die ik uit de EventViewer heb gehaald is als volgt"

Gebeurtenisfilter met query SELECT * FROM _InstanceModificationEvent WITHIN 60 WHERE TargetInstance ISA "Win32_Processor"AND TargetInstance.LoadPercentage > 99 kan niet opnieuw worden geactiveerd in naamruimte //./root/CIMV2 vanwege fout 0x80041003.
Mogelijk worden er geen gebeurtenissen via dit filter doorgegeven totdat het probleem is verholpen.

En daar aan gekoppeld:
//./root/CIMV2
SELECT * FROM __InstanceModificationEvent WITHIN 60 WHERE TargetInstance ISA "Win32_Processor" AND TargetInstance.LoadPercentage > 99
0x80041003


Iemand die dit iets zegt en weet wat er mis is met m'n pc?
 
Nou, aan gegevens in Windows heb je niets want die is nog niet opgestart.

Wat is het wattage en merk van de voeding?, denk dat je het daar moet zoeken.

Geef de weblink van Speccy eens, zie m'n sig voor de rest van de hardware.
 
Voeding is gemaakt door Enhance Electronics en die maken redelijke voedingen, nog een andere liggen om die te testen?

En hang de monitor aan de onboard, wel eerst in de bios de IGP aanzetten kan meestal ook samen met de PEG en haal de videokaart eruit, hoe is dan het opstarten?

Het lijkt op een niet meer goed gesoldeerde onderdelen aansluiting die bij het warm worden wel contact maakt, maar waar het zit is de vraag.

En wat ik bedoelde met de eerst regel, Windows is nog niet gestart en dan worden de problemen met booten niet opgetekend, die er staan gaat ergens anders over.
 
De grafische kaart uit de slots gehaald en de monitoren niet aangesloten. PC opnieuw opgestart maar probleem blijft bestaan.

Een andere voeding proberen? Ik heb nog een A-Open Z400-08FC (400W PEAK) liggen. Maar weet niet of ik die zomaar mag/kan verwisselen met m'n eigen voeding. (edit: Zie wel dat dit een heel andere voeding is met andere aansluitingen).
 
Laatst bewerkt:
Zijn allemaal met een ATX formfactor voedingen, oudere hebben geen 24 polige maar een 20 polige voedingsstekker en geen 8 polige EATX maar een 4 polige, aantallen SATA voedingsstekkers zijn wat minder ook maar meer molex aansluitingen.

Maar ook een 20 polige op een 24 polige aansluiting werkt, tis alleen maar om te testen.

Indien het probleem in het moederbord zit wordt het lastiger.
 
Kan ik het moederbord niet testen?

Begrijp ik het goed als het een hardware-probleem MOET zijn? Het kan niet aan de bios liggen of aan verkeerde drivers van iets? Of aan een beschadigd/vervuild Windows7 systeem?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Jeb, kijk eens naar de elco's op het bord, niet bolstaand of lekkend?
Komt de laatste jaren niet meer voor maar toch, merk en type niet opgegeven en de bios initialiseert alleen.

En al die andere voeding geprobeerd?

En Windows is niet eens opgestart dus drivers en zo zijn dan ook niet gestart.
 
Het lijkt op een niet meer goed gesoldeerde onderdelen aansluiting die bij het warm worden wel contact maakt, maar waar het zit is de vraag.
Ik gok hierop ook Lange Pier.
In een stekker van een verleng of verloop snoertje kunnen de draadjes slecht gesoldeerd zitten. Dan zie je dat het soldeer zwart geworden is als je er in kijkt en trek je het draadje er zo uit. Een los zittende stekker op het moederbord kan door vonkjes smelten en daardoor slecht contact gaan maken.
 
Zou natuurlijk kunnen, maar dan zou het wel logisch zijn dat m'n pc beter zou opstarten op het moment dat hij 'warm' zou zijn. Dat is niet het geval. Het maakt niet uit of ik 'm 'smorgens aan zet of nadat ik een volle dag er aan heb gewerkt en 'm dan uit- en weer aanzet.

Zojuist terug van een computer-winkel en daar geven ze aan dat het het moederbord moet zijn. Alle componenten (m.u.v. het moederbord en de processor) er uit gehaald, voeding vervangen en het probleem is er nog steeds.

Het advies:

OF een tweedehands Z97 of H97 moederbord zoeken

OF een nieuw moederbord, nieuwe processor en nieuw geheugen aanschaffen.
 
Laatst bewerkt:
Had dat gelijk aangegeven.......

Reset de bios of zet de laatste versie erop, miss. dat het helpt, vermoedelijk niet maar nee heb je.

Lees niets over de condensatoren, overigens.
 
Zou natuurlijk kunnen, maar dan zou het wel logisch zijn dat m'n pc beter zou opstarten op het moment dat hij 'warm' zou zijn. Dat is niet het geval. Het maakt niet uit of ik 'm 'smorgens aan zet of nadat ik een volle dag er aan heb gewerkt en 'm dan uit- en weer aanzet.
Dit heeft toch niets met de winkel te maken?

Ander bord aanschaffen zal het worden.
 
Hallo

Volgens mij ook een voedingsprobleem.

Of de voeding zelf , of een van de meerdere voedingscircuits op het motherboard .

Mits de voeding zelf al is geruild voor een korrekt werkend exemplaar , en de symptomen hetzelfde blijven , is een logische conclusie ---> motherboard .

Blijkbaar heeft men deze circuits zelfs niet eens gecontroleerd :eek:

Met een e.s.r. meter , of nog beter oscilloscoop , had men deze voedingscircuits snel/eenvoudig kunnen controleren op inwendige R / voedingsrimpel.

Of ... je zoekt een lokale elektronika amateur /t.v. technieker , die hier een 15 tal minuten tijd wil insteken om e.e.a. te controleren.

Dit :https://www.benl.ebay.be/itm/2-4-Di...d5752738c:m:m9w3_0_75WUAbRoVPf-gpfg:rk:1:pf:0

is uiteraard goud waard bij dergelijke foutdiagnoses , en kost 2X niks ...

Hopelijk heb jij , of iemand die ooit dit topic mocht lezen , iets aan deze info ...

Peter
 
Dag Peter,

Ik heb een oom die dit zeker zou kunnen. Maar wat als hij dit controleert? Zal hij dan een fout vinden? En zo ja, wat kan ik (of hij er dan aan doen) als er een circuit-fout zit op het moederbord?
 
De foutmelding die gevonden is zegt alleen iets over het registratieproces bij het maken van een Windows DVD of service pack en kan volgens Microsoft genegeerd worden.

https://support.microsoft.com/nl-nl...the-application-log-after-you-install-service

Warmte en koude is natuurlijk maar één reden waardoor er bij slecht contact wel eens niet genoeg stroom kan vloeien. Ik vraag mij af of de computer normaal blijft opstarten wanneer deze in slaapstand wordt uitgezet. Van slechte werking is immers geen sprake. Visuele inspectie moet omvatten de soldering en de contacten van de stekkers, vooral van die stekkers die op het moederbord zitten gestoken. De soldering of de pennen zijn wel eens zwart of met corrosie of de bedrading wordt weggevreten en hangt er nog net aan. Zoals ik al schreef komt dat voor bij verleng of verloopsnoertjes. Er kan soldering zijn gebroken of beschadigd, dat zie je ook aan de onderkant van het moederbord.

Haal het batterijtje er even uit om 3 Volt te meten en om te kijken of deze contacten schoon zijn. De computer moet trouwens ook niet erg vervuild zijn.

Kan je in de BIOS komen, schakel dan alle versnellingsfuncties uit dus niet overklokken. Na het plaatsen van een batterij moet de BIOS eerst op standaard waarden worden opgeslagen om fouten te voorkomen. Dit komt op het zelfde neer als versnellingsfuncties uitschakelen.

Dit is het voor mij, zelf heb ik het meermalen gehad en dan was er een draadje slordig aan een stekker gesoldeerd.
 
Laatst bewerkt:
Batterijtje er uit gehaald en gemeten (3v). Computer is goed schoon. Nooit iets aan BIOS gedaan dus ook niet ge-overclocked.

Inmiddels dus op zoek naar een nieuw/tweedehands moederbord. In eerste instantie op zoek naar een Z97 maar intussen begrepen van een verkoper dat ik ook voldoende heb aan een B85 moederbord aangezien ik toch geen verstand heb van overclocken.
 
Uiteindelijk bleek de processor defect te zijn. Niet kapot maar ook niet meer goed. Anders processor er in gezet en geen problemen meer gehad.
 
Het zal dan ook wel gewoon vroeger naar bed gaan zijn. Gefeliciteerd. Groet. Alfred 2
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan