Phishing mail

Status
Niet open voor verdere reacties.

thenan

Gebruiker
Lid geworden
22 nov 2011
Berichten
239
Ik heb het beruchte mailtje ontvangen dat ik besmet met een trojan en daarvoor moet betalen. Natuurlijk ga ik daar niet op in, maar ik vind het vreemd dat de afzender mijn eigen mailadres is.
Hoe kan dit?
Ik gebruik Thunderbird als mailprogramma.
 
Dat zijn al helemaal geen 'beruchte' mailtjes meer, maar heel gewone e-mails. Hier een artikel hoe dat in zijn werk gaat.

Helaas geven overheid, provincies, gemeenten, banken en zorgverzekeraars (o.a. Menzis) nog steeds het slechte voorbeeld en zetten links in hun mails. Echter je moet nooit op links klikken in e-mails. Iedereen weet dat nu wel of kan dat weten. Als je bericht krijgt van de Belastingdienst dat er een bericht in de berichtenbox staat dan staat daar nooit een link bij. Die doen het wel goed.

Mijn voorstel is dan overheidsinstanties, gemeenten, banken etc. etc. die dat wel doen vijf jaar gevangenisstraf te geven. Immers zo worden bankrekeningen geplunderd. Met name veel ouderen worden van deze werkwijze slachtoffer. Een https verbinding wordt nu al bijna door iedere crimineel gebruikt. Dus om naar een slotje te kijken is al bijna volstrekt nutteloos. Je moet heel goed opletten dat je op de goede website (adres) zit.
 
Laatst bewerkt:
In het oorspronkelijke ontwerp van e-mail is nooit rekening gehouden met beveiliging en dus is er vanalles mogelijk. Hierdoor is het mogelijk om onjuiste informatie in een verzonden e-mail mee te sturen. Kun je simpel in Outlook o.i.d. uitproberen en een ander afzender e-mailadres instellen.
 
Ik heb het beruchte mailtje ontvangen dat ik besmet met een trojan en daarvoor moet betalen
Phishing mail of een trojan met ransomware... das niet hetzelfde...

Wat is er geblokkeerd of werkt niet?
Ga je de backups terug zetten, maak dan eerst je systeem compleet schoon anders loop je het risico dat de backup ook besmet raken...
 
Alles werkt normaal route99; ik wilde alleen maar weten hoe het kon dat mijn mailadres de afzender was.
Na de tip van Senso is het mij duidelijk
 
Ok, .. nu wel.
Vermeld zelf een volgende keer meteen dat je geen schade hebt, dan was het meteen duidelijk geweest dat het nep was.
 
Thenan hoeft de volgende keer niets meteen te vermelden. Het is uit post 1 overduidelijk dat hij niet besmet is en geen schade heeft. Een crimineel beweert dat hij besmet is en daarvoor moet betalen. Hij gaat daar natuurlijk niet op in omdat hij weet dat het om een criminele mail gaat. Hij wil alleen duidelijkheid hoe het kan dat de afzender zijn eigen mailadres is. En of dat nou via Thunderbird of een ander e-mailprogramma gaat maakt niet uit.

Samenvattend kunnen we zeggen dat de bedreigingen toenemen en de criminelen slimmer te werk zullen gaan. Let zelf zeer goed op de wedadressen en kijk wat de informatie achter het slotje, naar certificaatinformatie en of het beveiligingsprogramma (in de werkbalk) websites test en heeft gecontroleerd. Alleen letten op een https-verbinding heeft weinig zin. Bij aankopen online, controleer via de naam of nummer inschrijving bij de KvK. Voer de URL in op Controleer verkopergegevens

Zorg voor een goed totaal securityprogramma. Gratis of een paar tientjes per jaar is altijd minder dan dat je bankrekening geplunderd wordt of op je pc (bestanden) om zeep worden geholpen.
 
Laatst bewerkt:
5 Ways to Determine if a Website is Fake, Fraudulent, or a Scam

Om fake/frauduleuze websites te vermijden, werk ik altijd met snelkoppelingen in mijn map Inloggen. Deze maak ik dus aan als ik op de website zit en het gecontroleerd heb.

Via de zoekmachine Everything typ in > Inloggen A
en vervolgens verschijnen de pagina's beginnende met een A
voorbeeld:
Inloggen ABN AMRO = https://www.abnamro.nl/logon/....

Op die manier kun je vermijden dat je door drukte of een vergissing op een fake-website komt te zitten.
Wil je openen via de niet standaard browser dan moet je de koppeling aanpassen of via > Kopiëren naar (snelkoppeling in de map SendTo zetten). Die noem je dan Open met Firefox (voorbeeld).
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan