HDD werkt niet meer

Status
Niet open voor verdere reacties.

FabulousDeer

Gebruiker
Lid geworden
30 jan 2015
Berichten
9
Hallo!

Recentelijk ben ik tegen een probleem aangelopen: ik kan geen bestanden meer toevoegen of wijzigen op mijn externe HDD.
Ik kan nog prima bestanden openen en wijzigen, maar ik kan geen nieuwe map maken of de bestanden wijzigen en opnieuw opslaan. Dan krijg ik namelijk de foutcode 0x800fff - hier heb ik al een beetje naar gezocht maar helaas kan ik hier niet echt iets op vinden :(

De HDD heeft nog 900GB ruimte over, dus hier ligt het niet aan denk ik? Verder heb ik geprobeerd hem te scannen, maar ook hier loopt hij tegen problemen aan en als ik hem wil herstellen dan lukt dit ook niet door.. problemen. Het bestandsysteem staat wel gewoon op NTFS.
Wel is het zo dat ik nogal vaak mijn laptop dichtklapte (dan gaat hij op standby) en dan trok ik de usb naar de HDD er gewoon uit en deed ik hem er later weer in enz. enz. Misschien dat dat heeft gezorgd dat er iets verstoord is? In principe wil ik hem wel opnieuw terugzetten naar fabrieksinstellingen of iets dergelijks, maar ik weet niet zo goed hoe haha

Alvast bedankt!

Groetjes
 
Merk en type HDD en laptop? Schijfcontrole uitgevoerd? Kan ook via opdrachtprompt chkdsk /f
Welk besturingssysteem? Kabel al vervangen?
 
Laatst bewerkt:
Merk en type HDD en laptop? Schijfcontrole uitgevoerd? Kan ook via opdrachtprompt chkdsk /f
Welk besturingssysteem? Kabel al vervangen?
Merk laptop is Asus UX410U, waarop Windows 10 draait, en de HDD is een Toshiba Canvio Basics.
Ik heb al een schijfcontrole (en herstel) uitgevoerd, maar deze kon niet afgemaakt worden omdat er "problemen" waren. Ik snapte hiervan de details niet, maar heb hem nog een keer via de cmd gedaan maar hier blijft hij nu al een paar uur vast hangen op 20%
Verder zal ik nog even kijken of ik een andere kabel kan lenen van een huisgenoot, maar ik wilde alvast eventjes een update hierover geven

Kijk eens of je alle rechten wel hebt, anders repareren met take ownership.
https://www.google.nl/search?client...xternal+disk&sourceid=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8
Hier heb ik al naar gekeken, maar het probleem hierbij was dat ik ook foutmeldingen krijg. En het is niet echt een foutmelding waar ik iets mee kan..
8ae33c101c727757334d59ba32e846e6.png
 
Kijk eens even met CrystalDisk Info naar de gezondheidstoestand van de schijf.
 
Kijk eens even met CrystalDisk Info naar de gezondheidstoestand van de schijf.
Hieruit krijg ik dit:
27f80f5b001ecd35f415f5a043b83510.png


Wat moet ik nu verder doen, of welke informatie wil je nog meer zien? Ik heb nog nooit CrystalDisk gebruikt dus ik weet niet zo goed hoe of wat
 
Hallo

05 (reallocated) en c5 (current pending sector) , duiden op beschadigde platters.

Dit is een onstabiele schijf , en zou ik vertikaal klasseren.

Veel voorkomende oorzaken van sneuvelen ...

Te warm worden van de harddisk (meer dan 55°C)

Bewegen , waardoor de leeskoppen de platters raken.

Peter
 
Verticaal klasseren is volgens mij in de vuilbak gooien. Schijf is defect en onbetrouwbaar. Haal er af wat je nog nodig hebt en of formatteren nog zin heeft weet ik niet.
 
Verticaal klasseren is volgens mij in de vuilbak gooien. Schijf is defect en onbetrouwbaar. Haal er af wat je nog nodig hebt en of formatteren nog zin heeft weet ik niet.
Ik vind weggooien wel erg heftig, ik kan de bestanden die erop staan namelijk nog prima openen en ik kan er ook nog andere bestanden op kopiëren naar de HDD.
Ook werkt hij nu weer normaal, want ik kan een mapje aanmaken en bestanden wijzigen en opslaan op de HDD.

Dus wil ik wel proberen om hem te formatteren, want ik vind dit best zonde ..
 
Tja, ding is aan kapotgaan en zo duur zijn die dingen niet meer.
Ik heb hem pas een jaartje, hij heeft nog 900GB over aan geheugen en om ieder jaar een nieuwe te kopen doe ik liever niet, want zoveel geld heb ik nou ook weer niet.

Zijn er op zijn minst tips zodat mijn volgende HDD niet zo snel kapot gaat? Want ik vind het echt zo zonde van al die onbenutte ruimte, vooral omdat mijn laptop niet zoveel geheugen meer heeft
 
In post 1 schrijf je:
Ik kan nog prima bestanden openen en wijzigen, maar ik kan geen nieuwe map maken of de bestanden wijzigen en opnieuw opslaan.
In post 9 schrijf je:
Ook werkt hij nu weer normaal, want ik kan een mapje aanmaken en bestanden wijzigen en opslaan op de HDD.

Hoe komt dat dan over! Is dat een betrouwbare schijf? Je zult maar back-ups maken op die schijf of waardevolle bestanden, waar je uren en uren aan gewerkt hebt, op die schijf zetten en niet kunnen herstellen! Maar goed, formatteer die schijf en kijk dan nog een naar de gezondheidstoestand. Die wandelende magnetron schijnt de laatste tijd ook nog wel actief te zijn.

Van schijven kun je nooit zeggen wanneer die defect raken. Binnen de garantie is geluk. Gewoon optimaal gebruiken. En altijd hardware veilig verwijderen kiezen als je de schijf verwijdert. Als je back-ups maakt op de schijf laat de schijf dan een beetje vollopen met een stuk of tien back-ups afhankelijk van de grootte. De niet benutte ruimte heb je verder toch niets aan.
 
Eerst garantie claimen (Wel goed leeg maken. Zeker als er vertrouwelijke zaken op staan. Weliswaar zeggen die bedrijven dat ze strikt volgens bepaalde protocollen werken maar je weet maar nooit. Ook daar werken gewone mensen met hun zwakheden)
"om ieder jaar een nieuwe te kopen doe ik liever niet"
Soms raakt een HDD gewoon defect. Het mag niet maar gebeurt wel. Vandaar ook dat ze garantie geven. Dat er één HDD defect raakt wil niet zeggen dat de volgende dat ook doet. Mss gaat die wel 10 jaar mee.
Vervang je hem niet, zorg dan dat je een goede back-up hebt want reële kans dat je binnen afzienbare tijd je HDD niet eens meer in kunt. Ik denk dat je nu in blessuretijd speelt:confused:
 
+1, weg dat ding, garantie claimen. Anders vermoed ik wat binnenkort jouw nieuwe vraag zal zijn....:p
 
Hoe pleeg ik een plofkraak?:eek::d:d:d
 
Aha... oeps... je weet het antwoord al....:eek:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan