2 internetverbindingen 1 netwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

erka

Verenigingslid
Lid geworden
8 dec 2004
Berichten
53
hallo,

In het buitengebied heb ik op dit moment erg traag internet en wil (als proef) een 4G modem proberen in plaats van (of naast) de bestaande adsl verbinding. het gaat om een klein bedrijfsnetwerk met ca 10 pc's.

Kan ik klakkeloos de UTP kabel uit het modem met de adsl verbinding ompluggen naar het 4G modem en zou het dan binnen een paar minuten moeten werken, of komt er net wat meer bij kijken. Moet ik bijvoorbeeld op de betreffende pc's een ander netwerk of andere internetverbinding kiezen of de pc's herstarten?

Ik wil, als de 4G oplossing niet werkt of in de toekomst een keer uitvalt zonder al te veel rompslomp weer terug kunnen vallen op de trage maar stabiele adsl verbinding die ik voorlopig als backup wil laten bestaan.

Ik kan tijdens openingstijden niet even snel testen wat er gebeurt als ik de kabel omplug omdat ik niet het risico wil lopen dat ik zonder internet zit doordat bepaalde instellingen veranderen...

Tips?
 
Onmogelijk om te weten zonder te weten wat de 4G modem is natuurlijk, hoe je interne netwerk is ingedeeld, of je ergens een specifieke interne server draait met vast internet adres e.d.

Als je op dit moment je DNS en DHCP laat afhandelen door de ADSL modem en je geen vaste services hebt in je interne netwerk en je nieuwe modem ook de benodigde DNS en DHCP doet zou het kunnen werken.

Als je echter open poorten hebt, een server draait met een vast adres of andere specifieke instellingen dan zul je waarschijnlijk wat meer moeten doen om het om te zetten.
 
Hoi Wampier,

het gaat om allemaal standalone pc's, er is geen server, alles wordt afgehandeld door het modem en er zijn geen vreemde instellingen voor zover ik dat na kan gaan. ook geen aparte firewall o.i.d.

Als ik het goed begrijp en simpel zeg snappen de pc's na enkele minuten dat hun oude internetverbinding weg is als ik de kabel er uit trek en komen ze de nieuwe internetverbinding vanzelf tegen. (mits alles natuurlijk is zoals jij zegt en er geen server / netwerk en andere instellingen zijn...)


Dan zou het dus geen kwaad kunnen om dit (eventueel tijdens de middagpauze) uit te proberen.

- als ik beide internetverbindingen tegelijk aansluit op de switch, kan ik dan problemen verwachten?
 
Laatst bewerkt:
Ja en nee. Ja zo zou het moeten werken. Echter is mijn ervaring dat sommige programma's, zoals outlook, soms niet netjes omgaan met zo'n netwerk verandering. Voor de gebruikers kan er dus wel degelijk overlast zijn in sommige gevallen.

Maar wat houdt je tegen even een enkele PC direct in de 4G modem te duwen? :) Als je toch verder alleen wat switches hebt kun je beter even een enkele PC proberen.
 
Bedankt voor jouw antwoord!


Ik zal eerst eens een paar pc's per stuk proberen om te kijken hoe ze reageren en als dat goed gaat probeer ik het modem op de switch om te pluggen.


vriendelijke groet, Rutger
 
als ik beide internetverbindingen tegelijk aansluit op de switch, kan ik dan problemen verwachten?
Je weet dan niet welke dhcp (welk modem) het eerst reageert en dus ook niet welke verbinding je hebt.
Ook zal je veel last van collisions hebben en dat werkt vertragend. Bij consumenten modems dus 1 verbinding naar internet, niet meerdere.

Vraagje, staan de pc's die traag zijn op Wi-Fi of is echt alles bekabeld?
 
Laatst bewerkt:
Hallo Bron,

bedankt voor de reactie!

slecht idee om dus beide verbindingen aangesloten te laten.... is ook niet nodig zolang 4G goed werkt.

Zoals Wampier al voorstelde heb ik vanmorgen eerst enkele pc's los getest op het 4G modem, dit gaat prima.


Ik zal na sluitingstijd eens proberen de stekker van de trage internetverbinding er uit te halen en de 4G verbinding aan te sluiten op de switch. Ik verwacht daarmee nu ook geen problemen meer. Als dit werkt laat ik alles aangesloten op de 4G, en als er met 4G al een storing is kan ik terugvallen op de oude situatie. Ik durf wat dat betreft nog niet volledig op 4G te vertrouwen omdat ik daarmee in deze situatie nog geen ervaring heb.

Alles is bekabeld en ik heb hierover met XS4ALL al meerdere keren contact gehad. 3mb download is het maximaal haalbare bij ons en er zijn nog geen andere opties. in de praktijk halen we ca. 2mb download en 0,5mb upload. Glasvezel zal nog een jaar of 2 duren, dus tot die tijd zullen we het hiermee moeten doen. Bij 4G haal ik nu 25mb download en 8 mb upload.
 
. in de praktijk halen we ca. 2mb download en 0,5mb upload............ Bij 4G haal ik nu 25mb download en 8 mb upload.
Wat is het kostenplaatje van 4G?
4G internet wordt niet in alle delen van het land tegen hetzelfde tarief ondersteund als abbo.

Je 4G kaartje van je telefoon gebruiken is vaak een veel duurder dan een 4G abbo waar het aangeboden wordt.
 
Hoi Route99.

Ik heb bij T-Mobile een 4G unlimited abonnement afgesloten voor 35 euro per maand. Omdat ik geen risico wil lopen dat er buiten een bepaalde bundel ineens toch grote bedragen worden gerekend of na een bepaald aantal mbs de snelheid enorm daalt heb ik hiervoor wel navraag gedaan bij T-Mobile. Het schijnt echt onbeperkt en altijd 4G snelheid te zijn zonder beperking.
 
Het schijnt echt onbeperkt en altijd 4G snelheid te zijn zonder beperking.
Op zich wel een mooi systeem, maar niet voor grootverbruikers. Heb je de FAQ wel gelezen, daar staat dit in:

Veelgestelde vragen
Is Unlimited 4G voor Thuis ook voor mij beschikbaar?
Voor Unlimited 4G voor Thuis heb je een goede dekking nodig op ons mobiele netwerk. Ben je benieuwd of je dekking hebt op jouw locatie? Vul de postcode in van de plek waar je Unlimited 4G voor Thuis wil gebruiken. Je ziet dan meteen of jouw locatie geschikt is.

Check je dekking
Ik ben al 4G voor Thuis klant. Mag ik overstappen naar Unlimited 4G voor Thuis?
Natuurlijk! We geven iedereen met een 4G voor Thuis abonnement de mogelijkheid om het contract te verlengen naar Unlimited 4G voor Thuis. Je kunt dan kiezen voor een contract van 1 of 2 jaar.
Verleng je contract

Kan ik met Unlimited 4G voor Thuis echt onbeperkt internetten?
Ja. Bij Unlimited 4G voor Thuis start je iedere maand met een tegoed van 100 GB om vrij te gebruiken. Ben je door de 100 GB heen, dan krijg je een dagtegoed van 5 GB. Zijn deze GB’s op? Dan activeer je de rest van de dag zo vaak je wilt gratis 2 GB-aanvullers. We proberen op deze manier oneerlijk en/of commercieel gebruik te voorkomen. Zo heeft iedereen Unlimited internet, en wordt het netwerk niet onnodig belast. Natuurlijk sturen we je sms’jes wanneer je GB’s (bijna) op zijn.

Dus als je een grootverbruiker bent of wordt.. (omdat het een stuk sneller is..) dan krijg je toch wel de nodige weerstand opgeworpen....
Maar wrs weegt dat op tegen trage kabel of ADSL?
Dus je hebt zelf het laatste woord hierin :d.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Route99,

Ik heb de voorwaarden en FAQ's allemaal doorgelezen en ook contact gehad met T-Mobile. Grootverbruiker valt mee, we verbruiken volgens XS4ALL op dit moment ca 50GB tot 60GB per maand misschien zal dit iets toenemen maar ik verwacht niet dat dit snel meer dan 100GB gaat worden. Als dit al het geval is zijn de extra dagbundels zonder extra kosten. Waarom ze dit doen weet ik niet. Bij extreem veel verbruik zullen ze vast maatregelen nemen maar daar komen wij niet aan toe.


Voor ons is dit voorlopig een prima oplossing en hopelijk ligt er over een jaar of 2 glasvezel en zijn we van alle ellende af... :)
 
:thumb::thumb::thumb:

PS: onderschat niet dat als internet veel soepeler loopt, het gebruik wellicht exponentieel toe gaat nemen, immers het is er "onbeperkt en snel" ipv "zeer beperkt en traag"....

Met wat je schrijft ga je er wrs mee rondkomen, maar het is om praktische redenen toch goed om stil te staan of dit binnenkort dan nog steeds geldt " XS4ALL op dit moment ca 50GB tot 60GB per maand"
 
Bedankt voor de reactie, ik ga er ook wel vanuit dat het verbruik iets zal toenemen. Ik heb daarom ook de vraag gesteld aan T-Mobile wat er gebeurt bij bijvoorbeeld 150 gb dataverbruik. Als ik de eerlijkheid van de medewerkster mag geloven heeft dat geen consequenties qua snelheid of kosten...

Ik zal het de komende tijd overigens wel in de gaten houden...

Vriendelijke groet,

Rutger
 
Inmiddels heb ik meerdere pc's (op een nieuwe switch) op het 4G modem aangesloten.

De pc's krijgen niet automatisch verbinding met het "nieuwe" netwerk, maar dit is een kwestie van 1x de probleemoplosser starten.

Ik kwam hierbij wel een printer tegen die een vast IP adres heeft gekregen in het vorige netwerk, het aanpassen hiervan is ook gelukt.

Wat ik ook tegenkom is een aantal pinautomaten met een vast ip adres in het oude modem, deze werken niet in de nieuwe situatie en heb ik eerst op het oude modem gelaten.


Uiteindelijk lijkt alles nu stabiel te werken en de internetverbinding in geval van nood straks redelijk eenvoudig om te zetten.

bedankt voor de hulp en het beantwoorden van mijn vragen!
 
:thumb::thumb::thumb:

Graag gedaan, weer een blij iemand erbij...:d

PS: pinautomaten ... vraag de leverancier of lees de manual nog een keer. Soms een reset? (voorzichtig....!)
 
Laatst bewerkt:
Soms een reset?
Haha, je zegt het al, voorzichtig. Er zal bij een soft reset niets gebeuren, het is immers een statisch IP adres. Bij een hard reset ben je alle instellingen kwijt en werkt het niet meer.

Mogelijk hebben deze pin-automaten een webinterface, dit zie je vanzelf als je met je browser naar het IP van de pin-automaat browst.
 
Contact gehad met de leverancier van de pinautomaten. IP adres is niet heel eenvoudig te wijzigen, zal waarschijnlijk ook iets met veiligheid /fraudegevoeligheid te maken hebben, maar is uiteindelijk wel gelukt.


Nogmaals dank voor alle hulp!
 
Suc6 met netwerk en sales :thumb:
 
Graag gedaan en gelukkig had je een meewerkende leverancier...
Fijn dat het rond is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan