Last van WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR blauw scherm

Status
Niet open voor verdere reacties.

agaroud9

Gebruiker
Lid geworden
19 okt 2007
Berichten
149
Beste forumleden,

Sinds augustus 2016 heb ik een nieuwe laptop in bezit: een HP AF120nd met besturingssysteem Windows 10.

De laptop deed het voor even goed, totdat hij ineens steeds meer last begon te krijgen van een blauw scherm die uit het niets opdook waarin de foutmelding WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR wordt aangegeven wat duidt op een hardware fout. Vervolgens start de laptop weer op. Dit gebeurt soms ook zonder dat dit blauw scherm verschijnt en het wordt dan steeds frequenter (soms wel 10 tot 15x op een dag).

Dit gebeurt echter in periodes, want ik heb soms maanden dat ik hier nauwelijks tot niet last van heb. Echter zit ik nu weer in een periode dat het elke dag raak is, en dat bij de kleinste dingen: het openen van een nieuw tabblad, het scrollen op een webpagina of een achtergrondproces wat bezig is waardoor de laptop het allemaal maar te zwaar vindt en besluit opnieuw op te starten of datzelfde blauwe scherm te weergeven.

Ik heb verschillende acties ondernomen om dat zeer vervelende verschijnsel op te lossen:

- Meerdere malen een schone herinstallatie gedaan van Windows 10 -> Heeft niks uitgehaald
- Uitgebreide hardware tests laten doen op aanraden van de HP klantenservice (sommigen zelfs 5 uur lang laten draaien) -> Geen errors, totdat ik in de OS kom.
- Allerlei virusscanners zoals MCAfee en Avast (wat al vooraf geïnstalleerd stond op mijn laptop) verwijderd -> Probleem nog steeds niet weg
- BIOS geüpdate naar de meest recente versie -> Probleem nog steeds niet weg

Ik heb de crash rapporten bestudeerd en deze vertellen mij dat het probleem hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt wordt door AuthenticAMD en geeft in de errornaam dat het een cache_error betreft in AuthenticAMD. Ik neem aan dat hiermee de CPU bedoelt wordt aangezien ik een AMD processor heb?

Het is een zeer merkwaardig probleem, gezien de laptop niet eens zo oud is en ik de laptop altijd met zorg heb behandeld. Hij heeft nooit een klap gehad, de luchtschachten zijn nooit verstopt geraakt, hij is nooit oververhit geraakt of zo. En het gekste van alles: de hardware testen geven geen fouten aan. Wat zou dit in vredesnaam kunnen zijn want ik ben eigenlijk ten einde raad. :confused:

Het enige wat ik me dan nog kan voorstellen is dat het wellicht met mijn voeding te maken heeft? Wellicht dat mijn adapter of accu naar de ***** is, waardoor mijn hardware onvoldoende stroom krijgt en daardoor bij de kleinste beetje activiteit op mijn laptop opnieuw opstart.
 
Laatst bewerkt:
Al eens memtest gedraaid...?
Hoewel die A8 Apu niet de snelste is komt een fout in het cpu cache-geheugen zeer zelden voor maar is niet onmogelijk.
 
Al eens memtest gedraaid...?
Hoewel die A8 Apu niet de snelste is komt een fout in het cpu cache-geheugen zeer zelden voor maar is niet onmogelijk.
Hoi Scrapheap,

Nee, ik heb nog geen memtest gedraaid. Wat is dat precies voor een test?

Het lijkt erop dat hij problemen ervaart met het schrijven van data naar de cache in de CPU. Maar hier kunnen tig problemen aan ten grondslag liggen, dus lastig om te zeggen wat het precies kan zijn. Ik zal die Memtest eens draaien.
 
Memtest is een test voor je werkgeheugen, zou zomaar kunnen dat er 1 geheugenbank defect is.
Meer info en de download ( gratis ) hier.
Je kunt deze test vanaf een cd/dvd of usbstick starten.
Daarbij de opmerking dat deze test erg lang kan duren, afhankelijk van de hoeveelheid werkgeheugen.
Echter, zodra er ook maar 1 fout wordt gevonden kun je de test afbreken, dan is betreffende geheugenbank defect en moet je deze vervangen.
Succes :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan