Harddisk 14TB

Status
Niet open voor verdere reacties.

nossie

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2008
Berichten
672
Hallo allemaal,

Er zijn weer nieuwe harddisks uitgebracht met een capaciteit van 14TB, WD heeft er zelfs eentje met 15GB.

Maar hoe veilig is dat nog?
Natuurlijk koop je iets waarvan je verwacht dat het wel een tijdje mee gaat en als je verstandig met je data omgaat heb je altijd een backup.... maar toch... Als een schijf van 14TB crashed kun je toch veel kwijtraken.

Is het niet verstandiger om je data te verdelen over een x aantal kleinere schijven dan alles op 1 grote schijf vaan zo'n €500 of meer.

Snap dat het duurder is om 14 schijven van 2TB te kopen, maar mocht er dan iets fout gaan ben je wel goedkoper uit....

Zie net dat een Seagate Ironwolf 2TB €70 kost. 7x 2TB = 14TB = €490.
Dus kleine schijven zijn ook nog eens voordeliger....

Hoe denken jullie hierover?

1x groot of meerdere kleine?

Ik hoor het wel.

Mvrgr.

Nossie
 
Als je bang bent dat de boel crashed, dan maak je toch backups. Of je zorgt voor een redundante oplossing met RAID? Sowiesi is RAID niet echt een backup, maar wel gangbaar voor betere bedrijfszekerheid.
 
Seagate komt ook met IronWolf- en IronWolf Pro-uitvoeringen met een capaciteit van 14TB. Deze 3,5"-hdd's bedoeld voor in nassystemen waren voorheen met een opslagcapaciteit van maximaal 12TB verkrijgbaar. De IronWolf-uitvoeringen zijn voorzien van aangepaste firmware voor gebruik in raid. De Pro-uitvoering heeft vijf jaar garantie, bij de reguliere uitvoering is dat drie jaar. Het IronWolf 14TB-model staat in de Pricewatch voor ongeveer 491 euro.

Naast de consumenten-hdd's introduceert Seagate een 14TB-hdd in de SkyHawk-serie die gericht is op videobewaking en de Exos X14 voor datacenters.
 
Er zijn verschillende manieren om er naar te kijken. Prijs is er slechts 1 van. Want ik kan me zo voorstellen dat niet iedereen plek (en voldoende aansluitingen) in z'n case heeft voor 7x2TB schijven.

Wat RAID betreft. Alles van meer dan een paar TB dien je minimaal in RAID6 te zetten, wil je nog enige kans maken een crash te overleven. Dat heeft te maken met de kans op URE's (Unrecoverable Read Errors). Als die optreden is je data niet meer te herstellen en de kans daarop bij dergelijk grote schijven is bijzonder groot (statistisch bijna 100%).

Dus eigenlijk is de vraag hoe je op een enigzins betaalbare manier een backup ban 14TB aan data gaat maken.
 
Dan "moet je er haast 3 kopen..
Twee voor thuis als backup of in 2 in een RAID en een voor buiten de deur als extra opslag.
Dan loopt de teller aardig op..

Een klassieke RAD rebuilt duurt dan extreem lang, maar daar schijnen weer andere technieken mogelijk te zijn, waar ik nu nog geen kijk op heb (bepaalde snapshot vormen?).
We hebben nu ca 7TB aan documentaire data/media, in huis en buitenshuis met 2 en nu 3 TB schijven erbij, gespreid risico over de schijven en de volledige backup extern.

ALS het MIS gaat en je hebt eea niet goed doorgedacht en opgezet heb je dan letterlijk een giga probleem als een 14 TB disk stuk gaat..

Wij blijven wachten, we kunnen tot ca 12 TB meen ik zo uit mijn hoofd, en de server is van 2011, dus over een jaar of 4 zien we wel weer verder.
Mogelijk zijn dan de 8TB disks net zo goedkoop als ik de 2 en 3TB gekocht heb, ca 65 en 85 euro (die 2TB net voor de crash in z-o Azie daarna werden ze bijna 3x zo duur...)
 
(en voldoende aansluitingen) in z'n case heeft voor 7x2TB schijven.

Daarover gesproken: Bij AliExpress hebben ze PCI-e kaarten met 4x SATA 600 voor nog geen 2 tientjes:

4 poorten Pci-E naar SATA 3.0 Uitbreiding Controller Card 6g SATA3.0 PCI Express Adapter Marvell 88SE9215 Chip voor Computer PC HDD SSD
https://s.click.aliexpress.com/e/c3AcJ6Ik

Ik weet het, made in China, maar zou dit kunnen werken met bijvoorbeeld Freenas of Openmediavault?
Heb nog een PC over, wat ouder maar goed genoeg om een NAS te bouwen met deze kaart er in (of 2 van deze kaarten), zou dat werken? Nou ja, werken zal het wel doen, maar zouden jullie deze kaart vertrouwen om er een NAS mee te laten draaien?
 
Geen RAID mee mogelijk
https://www.marvell.com/storage/system-solutions/assets/Marvell-88SE92xx-002-product-brief.pdf

De prijs is wel extreem laag, je ziet ze ook voor zelfs meer dan het dubbele.

Wat opmerkingen kwam ik tegen;
http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2472724/marvell-88se9215-chipset.html
ust know , you most likely will not get full SATA 3 speeds, especially with a Marvell.
en... ze zitten allemaal op een PCI_e poort en die heeft ook een max snelheid.

Tja, voor zo een bedrag zou je het kunnen proberen....
Hier bij openmediavault schijnt het iig te werken.
https://forum.openmediavault.org/in...l-88SE9215-and-JMB363/?postID=80913#post80913

Voor dit soort info kun je beter op forums van openmediavault e.d. (als ze er zijn) dan hier.

En ze zijn er en staan boven aan in Google, veel leesplezier
 
Laatst bewerkt:
RAID is toch niet nodig op de kaart, is toch softwarematig?

Snelheid... Tja.... Denk niet dat ik daar problemen mee zal hebben.

Maar even terug on topic:

Ik denk dat ik liever voor een paar kleine schijven ga dan voor 1 grote... Risico spreiden.

Deze zijn nu zegmaar 1e generatie.... Misschien over een paar jaar als er 100TB schijven zijn is 14TB wel betrouwbaar :)
 
Gaat over een paar jaar betrouwbaar dan boven geld verdienen? Dat is dan wel een revolutie in de economie!;)
 
Ik denk dat ik liever voor een paar kleine schijven ga dan voor 1 grote... Risico spreiden.
Deze zijn nu zegmaar 1e generatie.... Misschien over een paar jaar als er 100TB schijven zijn is 14TB wel betrouwbaar :)
Voor mij is het een kwestie van risico spreiding en prijs...
Als die 14 TB dan ook zo goedkoop zijn als de 2-3 TB nu...?

BTW: zou eens na moeten kijken wat bij een "normale" HD de verwachting is om obv fysische principes de te verwachte TB- bovengrens is... Heb ooit wel eens wat gelezen, maar het is me ontschoten.. (de leeftijd zal het zijn... :p)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan