Automatische tekst verandering bij andere selectie dropdown menu

Status
Niet open voor verdere reacties.

rudieeeee

Gebruiker
Lid geworden
1 nov 2018
Berichten
8
Goedemiddag,

Ik probeer een drop down menu te maken, zodat wanneer ik een keuze maak standaard tekst op meerdere plekken in het document veranderd word in een andere standaard tekst. De tekst zou moeten gelinkt worden aan deze keuze/woord.

Normaal gesproken zou ik 2 sjablonen maken, maar dat zou betekenen dat alle gegevens mee genomen moeten worden en zou de bovenstaande manier sneller zijn.

Is dit mogelijk?

Met vriendelijke groet,
Rudie
 
Allereerst welkom bij HelpMij! Ik snap niet wat je bedoelt met
Ik probeer een drop down menu te maken, zodat wanneer ik een keuze maak standaard tekst op meerdere plekken in het document veranderd word in een andere standaard tekst.
Je kunt in een document best een keuzelijst zetten, maar die werkt alleen goed als je het document als formulier gebruikt. En dan is ook nog niet elke keuzelijsttype geschikt voor wat jij wilt.
Wil je tekst op meerdere plekken terug laten komen, dan moet je op de gewenste plekken een verwijzingsveld neerzetten. Zo’n veld moet natuurlijk ergens naar verwijzen, en dat is doorgaans een bladwijzer. Dus de techniek is relatief simpel. Maar je krijgt dan de tekst terug die in het oorspronkelijke veld (keuzelijst) staat, en ik krijg ook het gevoel dat je dat niet wilt, maar dat je een tekstfragment wil zien. Die je dan kiest met de keuzelijst.

Waarom jij denkt 2 sjablonen nodig te hebben, ontgaat mij dan weer volledig. Want dat zou ook binnen één sjabloon moeten kunnen. Maar ik denk dus dat je een VBA formulier nodig hebt om e.e.a. te bouwen.
 
Beste Octafish, dankjewel voor je reactie.

Ik probeer een sjabloon te maken voor offertes en opdracht bevestigingen. bij een offerte komen alle gegevens van een klant daarin, zodra de klant akkoord gaat word het een opdracht bevestiging en zou ik alle gegevens van de offerte naar de opdracht bevestiging moeten slepen. nu dacht ik als 1 sjabloon maak met een drop down menu met de keuze tussen offerte en opdracht bevestiging hoef ik de gegevens niet meer verslepen maar moeten er een paar regels automatisch worden veranderd in de tekst.

Als voorbeeld:
Offerte,
Bedankt voor de offerte aanvraag!

Opdrachtbevestiging,
Bedankt voor de opdracht bevestiging!

Natuurlijk is dit voorbeeld heel simpel en zullen het grotere tekstdelen zijn dan dit en ook op meerdere posities in het document.

Groeten,
Rudie
 
Dat zijn toch twee verschillende documenten? Ik snap niet helemaal wat je werkwijze is; ik krijg nu het idee dat je één document voor twee verschillende functies gebruikt. Dat zou ik dus nooit doen zo. En als je dat al zo wilt doen, kun je makkelijk in één document twee secties maken: één voor de offerte en één voor de opdrachtbevestiging. Daarin kun je velden prima terug laten komen, zodat je alles maar één keer in hoeft te vullen. En dat doe je dan weer op de manier zoals ik beschreven heb.
 
Dankjewel

Ik snap niet hoe ik de velden laat terugkomen kun je me daar een beter voorbeeld van geven?
 
Geen probleem. Twee varianten: een DocVariable (die je vult met een macro bijvoorbeeld) en een REF veld dat wordt gevuld vanuit een ASK veld. Dat staat vooraan in het document. De velden worden getriggerd door een macro.
 

Bijlagen

  • Onderzoek.docm
    27,5 KB · Weergaven: 104
Je kan het uiteraard net zo mooi maken als je wilt; persoonlijk zou ik een sjabloon maken met een startformulier waar de gebruiker dan de juiste gegevens invult en het documenttype kiest bijvoorbeeld. En met een druk op de knop wordt dan het document gegenereerd. Dan kun je met één sjabloon alles wel zo'n beetje afvangen.
 
Ik wist niet dat je een start formulier kon maken en kan het ook niet vinden via google.. ik wil niet brutaal zijn maar heb je daar ook een voorbeeld van?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan