Harde schijf permanent wissen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Senso

Meubilair
Lid geworden
13 jun 2016
Berichten
9.627
Besturingssysteem
W10 Pro en W11 Pro
Office versie
Office 2007 H@S en Office 2021 Prof Plus
Met welke software is de interne harde schijf, geen SSD, en geen besturingssysteem, alleen data het snelst permanent te wissen. Geen hamer, magneet e.d.
Schijf moet weer normaal gebruikt kunnen worden.
 
Laatst bewerkt:
DBAN (Darik's Boot and Nuke)

Kan je downloaden en op USB/DVD zetten. De hele schijf wordt dan diverse keren met nulletjes gevuld, en dat kan even duren, maar ook een flinke belasting opleveren.
De kans op prestatievermindering zit er zeker in. Als je jouw PC verkoopt, zou ik je aanraden je eigen schijf er gewoon te uithalen, en een schone schijf erin doen. Het zou Ŀullig zijn dat door jouw gevul met nulletjes de schijf onbetrouwbaar wordt.

[video=youtube;sHB2gDFBvCU]https://www.youtube.com/watch?v=sHB2gDFBvCU[/video]
 
Laatst bewerkt:
Het bovenstaande onderschrijf ik alleen als er staat dat veel schijfactiviteit schadelijk is. De schijf onleesbaar maken doet dit programma ook door de bootsector te wissen. Iets wat lastig is want nu wordt die niet meer herkend en bovendien onnodig.

Gebruikt u Ccleaner dan heeft u de opties Veilig wissen en Vrije ruimte overschrijven. Bij beide heeft u volgens mij de optie om meerdere malen te overschrijven maar iemand anders brengt de harde schijf niet naar een laboratorium om te laten bepalen of een magnetische kracht eerst een 1 of een 0 geweest is.

Voordeel van Ccleaner is dat het wissen en overschrijven van vrije ruimte (data in vrije ruimte is immers terug te halen omdat het, gewist zijnde, alleen staat gemarkeerd) afzonderlijk en in delen kan plaatsvinden zodat de hardware in de computer niet te zwaar belast zal worden. Leest u zelf wat Ccleaner er over zegt:

https://www.ccleaner.com/docs/cclea...ner/can-data-cleaned-by-ccleaner-be-recovered
 
De schijf onleesbaar maken doet dit programma ook door de bootsector te wissen
De schijfinformatie wordt niet gewist met die tool, dat kan sowieso niet.

DBAN is gewoon een 0'en schrijver, noemen ze ten onrechte een low-level format wat ook helemaal niet kan met ATA schijven.
 
Van verkoop geen sprake. Dan gebruik ik wel CCleaner. Dit duurt echter nogal lang. Is formatteren (niet snel formatteren) geen optie? Of is dit snel ongedaan te maken?
 
Van verkoop geen sprake.
Waarom moet hij dan helemaal leeg en niet meer uit te lezen?
Was nu al met DBAN helemaal leeg geweest, overigens.
Weggevertje? en welke hoogst interessante data staat er dan op?
 
Formatteren is wissen en ongedaan te maken. Waarom zet u er geen muziek, video of speelfilms op? Dan is de schijf evengoed overschreven. Zelfde met backup gegevens.
 
DBAN of Killdisk gebruiken. Slijtage door een paar keer de schijf beschrijven is verwaarloosbaar, die is tijdens zijn leven al veel vaker beschreven.

Indien het een SSD betreft. Dan werken genoemde tools mogelijk onvoldoende in verband met sector remapping (een algorithme ter voorkoming van het te vaak moeten beschrijven van een geheugencel).
 
Misschien DISKPART gebruiken? Volgens mijn ervarig is binnen enkele seconden een TB schijf total leeg en eventueel opnieuw in te delen en te hergebruiken. Door hergebruik zal "oude data" uiteindelijk overschreven worden - ik heb precies hetzelfde gedaan wat Alfred2 schreef, HD gewoon gebruiken voor muziek en video :D
 
Welkom CisGooseBay,
Let de volgende keer even op de datum van wanneer een topic is gestart en of die opgelost is.;)
 
@Senso
Ongeacht de status van de vraag, kan een nieuwe reactie altijd een waardevolle aanvulling zijn op de startvraag.
Wellicht hebben andere gebruikers hier ook iets aan.
Je kan altijd een verzoek indienen bij het moderator team om je vraag te laten sluiten indien er een goede reden voor is.

Graag dit soort opmerkingen in het vervolg achterwege laten aub.
 
Blijkbaar leest men de vraag niet goed. Er staat permanent wissen. Dat wil zeggen dat er dan niets meer op staat! Als je overschrijft staat er wat op! Het permanent wissen (veilig, meerdere malen overschrijven) met de genoemde tools is een langdurige bezigheid. Diskpart is een onjuist, slecht en gevaarlijk advies. Dus in dit geval zeker niet waardevol. Ik verzoek de vraag te sluiten.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan