Back-upprogramma freeware met mogelijkheid om map(pen) uit te sluiten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Senso

Meubilair
Lid geworden
13 jun 2016
Berichten
9.520
Besturingssysteem
W10 Pro en W11 Pro
Office versie
Office 2007 H@S en Office 2021 Prof Plus
Kent iemand deze software? Bij AOMEI en EaseUS Todo backup zie ik die mogelijkheid niet.
 
Neem een dual commander en selecteer links de bron mappen die je wel wilt copyen en de losse bestanden in de root.
Dan: stel daar de doel schijf in...
Dan: start de backup.

Dit is de meest elementaire en eenvoudigste backup versie die er is.
Er is de nodige freeware op dit gebied.

Het zijn in feite vaak Total Commander-achtige (TC) versies/klonen maar werken vaak net zo goed of zelfs iets beter maar zijn freeware.

TC is de Windows kloon van Norton Commander, de DOS versie
 
Ik heb ontdekt hoe het moet. Kies File backup in Todo en selecteer het station en de betreffende mappen met uitgezonderd de mappen die je niet wil hebben. Dat scheelt dik een uur als je bepaalde grote files niet wilt back-uppen met het klassieke systeem. Recover is ook mooi want de mappen staan gewoon in Verkenner en je kunt alles selecteren.
 
Eigenlijk werkt het dus net als de dual commanders programma's.
Fijn dat het "geland" is, succes verder.:thumb:

PS: Eigenlijk heb je via zo'n weg helemaal geen EaseUS Todo backup nodig, als de freeware programma's als dual commanders programma's exact hetzelfde doen...
Het enige dat je mist is versioning in zulke eenvoudige backup programma's, maar dat zou meer een beperkt aantal submappen nog zo te regelen kunnen zijn als je iets als zo een mappen backup structuur aanlegt:

Root-van-de-backup\2018-11-01-total-backup
Root-van-de-backup\2018-11-02-versioning-backup
Root-van-de-backup\2018-11-03-versioning-backup
....
Root-van-de-backup\2018-11-08-total-backup
etc....

Tis maar een voorbeeld. Ik heb voldoende backups van mijn foto's en ik update die telkens "direct", geen versioning, het betreft definitieve foto's, bij bewerken splits ik mappen af en zet ik het resultaat apart of je werkt bijvoorbeeld in Lightroom en laat de database dit regelen.
Dus dan blijven alleen mijn mail en de data bestanden over die versioning behoeven.
Zo voorsorteren maakt backuppen veel handiger in mijn situatie.
Dus het blijft maatwerk...
 
Wat je wel of niet nodig hebt kan verschillen. Het één kan in een bepaalde situatie gemakkelijker en iets veiliger zijn dan in een andere situatie. Jouw omschrijving past in sector van SyncBack en Allway Sync en die gebruik ik ook wel.

Dat exclude folder bij AOMEI en EaseUS Todo Backupper niet kan, is ergens wel logisch omdat het systeem is gebaseerd op sector by sector backup. Bij Paragon zo het wel kunnen en die heb ik gedownload, maar direct gezeur over naam, e-mailadres en account aanmaken. Dat mogen ze zelf doen, daar ga ik geen tijd aan verkwisten.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ontdekt hoe het moet. Kies File backup in Todo en selecteer het station en de betreffende mappen met uitgezonderd de mappen die je niet wil hebben.
Vreemd... ik meen toch in de vorige reactie te lezen dat het wel kon/
Licht eens eenduidig toe. dank je.
 
Snap maar weinig van de vraag, bij terugzetten van de backup wordt meestal dat terug gezet wat in die backup staat en wordt de oorspronkelijke locatie overschreven, zijn die grote bestanden ook weg als je het niet handmatig terugzet maar je het vanuit een bootable medium doet.

Zet die grote bestanden eerst op een andere locatie, wat is daar het probleem van?
 
Vreemd... ik meen toch in de vorige reactie te lezen dat het wel kon/
Licht eens eenduidig toe. dank je.
Jij bedoelt jouw werkwijze. Dat zal best werken maar zoals ik al zei dat is hetzelfde principe als Allway Sync en SyncBack. En die wilde ik in dit geval niet gebruiken. Mijn voorkeur ging uit naar ETB en AOMEI. Maar daar kan het niet bij. Wel bij Paragon en daar is uitleg en screenshots van te vinden op internet. Dus die ontwikkelaar begrijpt de vraag wel.

Maar goed als je de zaak omgekeerd benadert en zegt ik doe alleen de mappen die ik nodig heb en laat een map van 100-150 GB weg dan scheelt dat een uur. En de wijze zoals dat bij ETBackupper kan, is een mooi systeem.

Zet die grote bestanden eerst op een andere locatie, wat is daar het probleem van?
Achteraf heb je daar gelijk aan. Dat was ook dom van mij. Ik maak altijd back-ups (onafhankelijke herstelpunten) met Norton Ghost en dat gaat vrij snel maar dit geval was een uitzondering en ben ik er langzaam ingerold/ingetuind. Als ik alles van tevoren weet, hoef ik ook niets meer te vragen op het forum en leer ik ook niets bij.

Bedankt voor de hulp en ik ga nog even aan de slag.
 
Laatst bewerkt:
Op mijn SSD boot disk staan nooit echt grote bestanden, dan heb je zulke problemen nooit.
De map "mijn documenten " staat altijd op de d-schijf, weer een probleem minder..
Dus een ghost maken is vervolgens super simpel en bevat eigenlijk geen actuele documenten, fotos', mail ed want die staan allemaal op D.

Mijn data backuppen met een dual pane commander. super simpel iedereen kan het.
Waar versioning belangrijk is, doet ik het eigenlijk meteen bij het bron document tijdens het maken en bewerken, dus ik maak naamV1.docx tot en met naamV10.docx of nog hoger (of lager) en bewaar ze allemaal ook bij de backups.

Als je eenmaal wat gaat programmeren... dan leer je al heel snel dat het zo moet... want anders krijg je vast een keer de rekening gepresenteerd... en het kan best een flink stuk werk van die dag zijn... (voordat de dagelijkse backup pas zijn werk doet..). Een paar uur code intypen die je eigenlijk al had is erg frustrerend.. hoe simple is het om regelmatig tussendoor te backuppen...


Het springt imho idd van van de hak op de tak, kies voor een soort backup beleid, dat lijkt me handiger.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan