Netwerk conflicten en apparaat werkt niet op netwerk.

Status
Niet open voor verdere reacties.

MacD72

Gebruiker
Lid geworden
8 feb 2012
Berichten
21
Ik kom er niet meer uit vandaar dat ik mijn vraag hier stel in de hoop dat iemand mij kan helpen.

Ik heb hier een vrij uitgebreid netwerk thuis, over het algemeen geen klagen alles loopt goed de meeste apparaten in huis hebben prima verbinding met internet, máár bijv mijn ICS 2000 van klikaanklikuit (voor lampen in te timen en te schakelen o.a. via onze mobiel) centrale wordt elke keer als hij een keer online is weer uit mijn netwerk "gegooid". Ik ben al een half jaar bezig ongeveer om het werkend te krijgen. Ik heb contact hierover gehad met Ziggo, met klikaanklikuit en de zaak waar ik het apparaat gekocht heb. Ik heb inmiddels zelfs een nieuwe opgestuurd gekregen maar daar hetzelfde probleem. Het extra frustrerende is dat ik bij een maat van me, hem ook getest heb in zijn netwerk van Ziggo werkte hij direct out of the box als een zonnetje. Inmiddels heeft hij zelf 1 gekocht en hij is er enorm blij mee, zonder dat hij wat bijzonders ingesteld heeft.
Ik ben nu mijn netwerk aan het analyseren in de hoop het probleem te vinden en dan valt mij op dat er meer IP conflicten zijn, zo heeft de onlangs aangesloten digitale thermostaat hetzelfde Ip adres als de PS4 van mijn zoon gekregen, waarbij de laatste al langer een vast ip adres heeft. Onlangs heb ik een Google home gekocht werkte aanvankelijk als een zonnetje, maar nadat ik de router opnieuw opgestart had, om iets nieuws te proberen, blijkt de Google home zelfde ip adres als een web camera hier in huis te hebben gekregen die al jaren een zelfde vast ip adres heeft. Hoe kan dit ???

Ik heb al eens het hele netwerk, speciaal voor klikaanklikuit centrale werkend te krijgen, opnieuw opgebouwd, alles terug naar fabrieksinstellingen, ging 3 a 4 dagen goed en toen werd wederom de klikaanklikuit centrale eruit gewerkt en zo heb ik er dus niets aan. Waarom werkt die bij die maat van me dan wel? aan het apparaat zelf kan het dus niet liggen.

Mijn netwerk situatie uitgelegd: het begint met een Ziggo connect box, deze staat als enige op DHCP, hierna komen 2 Asus routers (1 boven en 1 beneden) die als Accespoint (AP) ingesteld staan (op een vast ip adres om makkelijk bij instellingen te kunnen) en dan nog 2 Linksys bridges (1 van 5 poort en ander 8 poort, kan ik verder niets aan instellen). Ik heb diverse apparaten binnen dit netwerk een vast ip adres gegeven zodat ik deze makkelijker kan benaderen, maar blijkbaar ontstaan er conflicten doordat via wifi sommige apparaten zo blijkt nu een dubbel ip adres krijgen. Maar dat snap ik niet omdat Ziggo de enige is die via DHCP ip adressen uitdeelt.

Grootste probleem voor mij is nu dus dat de klikaanklikuit centrale helemaal niet werkt en de Google home ook problemen heeft met netwerk door conflicten. Verder werkt eigenlijk alles naar behoren.

Ik heb ook al op de Ziggo router het MAC adres van de klikaanklikuit centrale gekoppeld door middel van een reservering op IP adres, maar ook dat werkt dus blijkbaar niet.

Iemand een idee of tip over iets wat ik over het hoofd zie?
 
Weet je zeker dat die vast ingestelde IP adressen buiten de range vallen die de DHCP gebruikt om adressen uit te delen?
 
Hallo Edmoor, nee dat weet ik niet zeker. Ik heb steeds gedacht dat wanneer ik een ip adres heb vast gezet deze sowieso niet meer door dhcp wordt gebruikt, maar niet dus. Als ik bij de DHCP instelling kijk van de ziggo connect box, staat daar dat ie bij 192.168.178.10 begin lokaal adres en aantal apparaten: 245. Begrijp ik het dan goed dat ik vaste ip adressen moet gaan instellen vanaf 192.168.178.256? Of kan ik die 245 aantal aparaten op een lager getal zetten en dan daar boven gaan zitten?

Of wat ik nu lees op internet kan ik ook lokaal begin adres aanpassen naar bijv 192.168.178.101 en dan vast ip adressen toewijzen onder de 101?
 
Laatst bewerkt:
Zo te zien heb je alleen 192.168.178.1 t/m 9 beschikbaar om als vast adres te gebruiken. Let er wel op dat je niet het IP adres van de router zelf gebruikt.
Hoger dan 256 kan niet.
 
Laatst bewerkt:
dus dan lokaal begin adres aanpassen naar bijv 192.168.178.101 en dan vast ip adressen toewijzen onder de 101?
 
Ik zou niets aan de range doen. Laat dat wat het is en gebruik alleen adressen die niet vallen binnen de range die de DHCP gebruikt.
En uiteraard niet het IP adres van de router zelf, want dat is je Gateway.
 
Dat zou dan betekenen dat ik maar 8 apparaten een vast ip adres kan geven? begrijp ik dat dan goed? terwijl ik er minimaal 12 nodig heb.
 
Dan kan je de DHCP range zelf aanpassen. Kleiner maken dus om meer IP adressen als vast adres uit te delen.
 
Edmoor, Held! Ik heb op jouw aanraden de range vergroot voor mijn vast ip adressen en dus dhcp range verkleind. Was begonnen met vaste ip adressen om te zetten en ik wilde daarna de ziggo router resetten om de klikaanklikuit centrale te laten werken , maar dat hoefde al niet meer want de klikaanklikuit centrale werkte alweer spontaan. Er moet al die tijd dus een conflict tussen de klikaanklikuit centrale en "een" vast ip adres zijn geweest. Kleine slag om de arm houden natuurlijk om te zien of het blijft werken, maar het feit dat hij "spontaan"weer werkte vind ik hoopvol. Heel erg bedankt!
 
Mooi zo :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan