Harde schijf zegt bij bijna niets al 100% in gebruik te zijn

Status
Niet open voor verdere reacties.

robbie123321

Gebruiker
Lid geworden
25 mei 2016
Berichten
101
Ik heb een harde schijf in mijn laptop die al een tijdje raar doet. Ik heb taakbeheer steeds open en zie dat een rits van minder dan 10 applicaties 0,1mb/s verbruiken en de rest 0 mb/s. Toch staat er dat de harde schijf 100% belast is en dat is ook zeer goed te merken, met bijv. het openen van applicaties en zelfs al alleen Firefox draaien.

Wat kan de oorzaak zijn? Is de harde schijf gewoon op? Hij is iets meer dan 2 jaar oud, maar veel gebruikt. Ik defragmenteer overigens regelmatig en dat heb ik nu ook al gedaan.

Ik hoor graag van jullie wat het kan zijn.
 
Start Taakbeheer en klik op Disk, om de hoogste waarde bovenaan te krijgen.
Dan zie je de schuldige(n):
TM.jpg
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je bericht, maar dat heb ik al gedaan en dat zijn de jongens die maar 0,1 mb/s of zelfs 0,0 mb/s verbruiken.
Mijn Taakbeheer ziet er ongeveer net zo uit als die van jou.

Alle programma's starten ook traag op omdat de HDD niet mee wil werken en gelijk naar 100% slaat. Voorheen dat probleem nooit gehad.
 
Draai Crystal Discinfo eens en maak een screenshot van de uitkomst en plaats deze.
Zou er zo uit moeten zien:
6263__crystaldiskinfo_1_12_1_15.png
 
De uitslagen zijn goed, behalve van een externe HDD.

Disk result.jpg

Wat kan ik dan nog doen?

Het rare is dat ie nu net zo traag is zonder 100% HDD gebruik of andere bronnen (CPU, GPU, Memory).

Hij is ook pas nog teruggezet naar fabrieksinstellingen toen ie weg was voor reparatie (enkele maanden geleden).
 
Misschien moet je ADWcleaner eens uitvoeren en kijken of dat troep vindt wat niet op je pc thuis hoort...
Lijkt wel alsof er iets op de achtergrond "baggert"...
Controleer ook of er sprake is van een mogelijke rootkit m.b.v. deze scanner.
 
Bedankt voor de tip. Ik heb die via de link van je even laten draaien, komen alleen wat P.U.P.'jes naar boven.
Daarna ook Adwarecleaner gedownload en volle scan gedaan. Ook McAfee nog eens door mijn hele pc laten gaan.
Beiden ook geen verbetering.

Ik heb nu ook nog een nieuw defragmentatieprogramma (betaalde) aan de slag laten gaan. Dat scheelde wel wat, maar de kern van het probleem is niet aangepakt.

Ik zou haast denken dat de HDD aan zijn einde is. Wat niet erg is, want een nieuwe van 500gb kost je 50,- euro of zoiets. Maar het is een laptop en alles is dichtgemaakt. Je moet de hele onderkant van de bovenkant losmaken om bij de HDD te komen. Zelfde geldt voor de accu. Alleen een klepje waarvan ik vermoed dat het voor het geheugen is.

Ik ben echt ten einde raad. Ik werk de hele dag met mijn laptop, dus het is een enorme, langdurige frustratie.

Als iemand nog iets anders weet, alsjeblieft, laat het weten, want ik ben echt wanhopig hier :(
 
Over het algemeen is het geen probleem om een HDD te vervangen in een laptop. Wat is het merk en type?
Ik ben er echter nog niet van overtuigd dat de HDD de oorzaak van het probleem is.
 
Laatst bewerkt:
Zal een geheimpje verklappen, op NTFS schijven maakt het weinig of niets uit als je defragmenteert en dan is een betaalde sowieso zonde van de centen.
Windows gaat eerst naar de MFT om te kijken waar de bestanden staan als die niet al in de MFT zelf staan, kleintjes staan daar in en zeker bij de huidige snelle schijven doet het weinig en bij SSD's is het ook not done, die gaan er van kapoet.

Koppel die harde schijf eens af waar de schijfletters G: H: i: J: op staan en reboot.
Maak erna eens een screenshot van schijfbeheer en zet die hier neer.

Daarnaast zou eens met de processmonitor kunnen kijken, indien het probleem er nog steeds is wat er zo druk is.
https://docs.microsoft.com/en-us/sysinternals/downloads/procmon
 
De defragment software heeft ook niet veel geholpen, blijkt later. Het is nog trial-software, dus de centjes gaan er niet naar toe.
Ik heb een laptop met een 2,5" 500GB HDD met 5400RPM, een ouderwetse dus.

Heel erg bedankt voor de tip van de processmonitor! :d Volgens mij heeft dat me nu echt gered. Ik zag bepaalde software steeds voorbij komen.
Software die op de achtergrond blijft draaien, maar helemaal niets bijdragen.

Ik heb ook eens gekeken naar het deel aan "extra RAM" aanmaakt op je HDD. En daar zit volgens mij ook wat van de vertraging in.
Dat is ook niet direct te zien per proces hoeveel er gebruik van gemaakt word.
Ik denk overigens dat extra geheugen geen overbodige luxe is. Ik heb 4GB, maar dat loopt echt over. Ik kan er nog 4GB bijplaatsen.

Ik zeg nog niet dat het opgelost is, ik hou altijd een slag om de arm. Ik heb in elk geval veel van jullie geleerd en dat heeft er ook voor gezorgd dat ik verder ben gaan kijken en denken.

Ik hou nog even 2 dagen aan om te blijven testen en ik laat weten hoe het afloopt!
 
Voor het bijplaatsen van geheugen heb je wel een 64-bit installatie van Windows nodig om er profijt van te hebben.
Zal wel zo zijn, maar dan is het maar even genoemd.
 
Blijft een feit dat die schijf waar die gele stip bijstaat een probleem heeft, wat zegt CDI daarover?
 
De fout met de externe HDD staat beschreven in het screenshot wat ik gemaakt heb.
Ik heb trouwens wel al gevonden welke HDD de boosdoener is. Alles zit bij elkaar in een hub, dus dat was eventjes proberen met ontkoppelen van de verschillende HDD's.

Probleem externe HDD.jpg

Weet een van jullie wat de fouten betekenen?


En wat het geheugen betreft: ja, gelukkig heb ik een 64-bit Windows installatie. Nooit overbodig om te zeggen, want je weet maar nooit.
Maar ook over het geheugen heb ik een vraag: welk geheugen moet ik erbij plaatsen?
Ik weet dat er een maximale grootte is, maar ik weet niet welke ik moet kopen die bij mijn laptop past.
Heeft iemand daar advies over?

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Dat is balen. Ik heb 'm binnen de afgelopen 2 jaar gekocht, dus ik hoop dat er nog garantie op zit.
Soms geven ze maar beperkte garantie op die dingen.

Ik heb de schijf nu afgekoppeld staan. Dan kan ik los ook nog een test doen. En z.s.m. een back-up, maar dat word logistiek wel lastig met de HDD's die ik nu heb. Zitten allemaal al behoorlijk vol.


Link van Speccy met de goede HDD's.

http://speccy.piriform.com/results/C0nymKibvnJESYL8NGg5vpi
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de info. HDD blijkt uit november 2013. Dacht aan verkeerde schijf (ik heb er 2 van Seagate, 1 niet aangesloten op de HUB)

Daarmee komen we ook op het volgende punt: ik ben chronisch ziek en naast uitputting en extreem veel pijn, horen daar helaas ook cognitieve problemen bij.
Dus sorry dat ik het niet begrepen heb, maar goed dat je doorgezet hebt :d

http://speccy.piriform.com/results/KMI337c7ggQnr8nkBTRnXxg
 
Laatst bewerkt:
Ik heb je vraag volgens mij weer verkeerd begrepen. De laptop heeft het probleem dat er te weinig werkgeheugen is en het te afhankelijk is van de pagefile.
En Ik heb dat al deels opgelost door onnodige achtergrondsoftware te verwijderen die een groot beroep deden op het werkgeheugen en daarmee ook de pagefile.

De laptop loopt nu al veel beter, alleen moet de 2e stap nog gedaan worden en dat is extra werkgeheugen kopen en inbouwen.
Dus wat dat betreft: probleem gevonden en binnenkort opgelost.

En de externe HDD moet vervangen worden. Dus ook binnenkort opgelost.

Nog 1 vraag: hoe heet zo'n dingetje om je te aarden bij installatie van RAM en andere onderdelen?
 
Laatst bewerkt:
Van meer werkgeheugen wordt de laptop niet sneller, je haalt meer winst door de trage 5400 Rpm HDD te vervangen door een SSD.
 
Wel als er teveel geleund word op de pagefile en dus daarmee de HDD die maar 5400RPM draait.

Ik zou er wel een SSD in willen zetten, maar dan moet ik echt de hele onderkant verwijderen en dat heb ik ooit eens gedaan bij een andere laptop en dat is zulk delicaat werk. Er is toen een klemmetje gebroken wat de verbinding van het touchepad naar het moederbord vasthield. Aan zoiets begin ik dus nieuw opnieuw.
Bovendien is het ding ruim 2 jaar oud en heeft bijna al die tijd aangestaan. Dus dat risico ga ik dan niet nu nog nemen.

Het geheugencompartiment is wel met 1 schroefje te openen. En een grote SSD-schrijf (500GB heb ik min. nodig) is best aan de prijs. Beetje geheugen bijplaatsen is heel goedkoop. Vandaar de keuze.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan