Nieuwspagina met RSS feeds maken - HTML + Joomla

Status
Niet open voor verdere reacties.

arjan de knalle

Gebruiker
Lid geworden
8 mrt 2007
Berichten
52
Beste Helpmij lezers, Ik hou op mijn werk de nieuwspagina voor de personeelsmededelingen bij. Echter is dit gewoon platte tekst en soms zet ik er een plaatje tussen met een embedded code. Echter werkt dat heel lastig. Ik moet in Firefox element inspecteren en dan HTML bewerken. Vrij omslachtig en toen ik laatst een <a href= verwijzing naar een email link maakte was alle tekst en plaatjes een hyperlink geworden en moest artikel voor artikel, regel voor regel terugzetten met behoud van de opmaak.. Mijn vraag is of het mogelijk is om een nieuwspagina te maken zoals nu.nl of ad.nl met een klein fotootje en een korte omschrijving van het artikel erachter. De artikelen kan ik verborgen op de server van onze bedrijfspagina zetten met een verborgen artikel. De nieuwspagina zit achter een wachtwoord maar ik kan zonder problemen embedded links toevoegen. De nieuwspagina is gemaakt in Joomla en de website voor de nieuwsartikelen is ook Joomla. Ik hoop dat iemand kan helpen. Dank!
 
Laatst bewerkt:
De nieuwspagina is gemaakt in Joomla en de website voor de nieuwsartikelen is ook Joomla.
Is er een reden dat je de nieuwsartikelen met 'gefreubel' in de Firefox Inspecotr maakt in plaats van in Joomla waar dit normaal gebeurt?
Voor Joomla zijn er namelijk blog extensies waarin precies zit wat jij zoekt. Even googelen op: joomla blog
 
Laatst bewerkt:
Bewerken pagina

Dank voor je reactie. De Joomla nieuwspagina heeft een zeer beperkte editor, geen wysiwyg editor oid. Maar ik kan tekst bewerken en daardoor html bewerken via de inspector. De nieuwsitems wil ik verborgen achter een categorie op onze eigen website zetten en dat dat dan de reader op de nieuwspagina ze daar vandaan plukt. Het is ook niet mogelijk om blog extensies toe te voegen, ik kan niet aan de achterkant van de nieuwspagina komen. Werkelijk een onmogelijke software leverancier met een wachttijd van 4 maanden voordat ergens op gereageerd wordt. Lang verhaal, vandaar dat ik nu het geheel probeer op te leuken via een andere weg.
 
Ikzelf heb ooit een script gemaakt om een array met RSSfeeds uit te lezen, en de inhoud in een database te plaatsen. Het kan desgewenst ook per URL's filteren op bepaalde keywords zodat hij van een grote nieuwssite alles met bijv. voetbal ophaalt.
Ik gebruik het voor redactiewerk om automatisch nieuws te zoeken.

Is dit wat je zoekt?
 
De Joomla nieuwspagina heeft een zeer beperkte editor
Dit is inherent aan de beperkingen van html (de flow/structuur) en css (de opmaak/vormgeving).
De wysiwyg editor in Joomla kan niet meer dan html en css kunnen bieden.

De ervaring heeft geleerd dat pagina's bij een iets uitgebreidere editor erg onrustig overkomen door de vele lettertypes, kleurtjes, lettergroottes, dik/cursief/onderstreept, enzovoort die dan worden gebruikt. Daarom worden editors vaak beperkt in hun mogelijkheden en worden de belangrijkste opmaakfuncties beschikbaar gegeven.

De Joomla editor kan je niet vergelijken met Word. Voorbeeld: in Word kan je 2 kolommen naast elkaar zetten waarbij de tekst van de linker kolom overloopt in de rechter kolom. Html kent dit niet dus je zal dit niet in de Joomla editor terugvinden.

Aanvulling: dit is de standaard editor in Joomla. Het bevat zo goed als alle html elelemten (te veel vind ik persoonlijk).

joomla-editor.jpg

Als de 'TinyMce editor' in jullie Joomla er veel eenvoudiger uitziet google dan eens op: joomla tinymce advanced
Kijk wel of de gevonden oplossing overeen komt met het versienummer van jullie Joomla.
 
Laatst bewerkt:
Hallo, dank wederom. Is het mogelijk op die nieuwspagina, net zoals ik nu een giphy gif embed tussen de tekst, een rss reader te embedden die elders (vanaf de verborgen categorie vanaf onze website) de headlines van de berichten haalt? Een iframe met daarin de reader oid.
 
Op wie reageer je nu? Bron of mij?
Wat ik heb is enkel een script die het verzamelt. Er moet nog wel zelf een bekijk-modus worden gebouwd in MySQL. ;)
 
De achterliggende bron van een embed (wordt niet meer gebruikt) of een iframe (wordt wel gebruikt) is niet verborgen. Druk op toetscombinatie Ctrl + I en je ziet de bron van de iframe.

@php4u. berichtje #6 is voor jou denk ik.
 
Laatst bewerkt:
RSS reader achterhaald?

Hoi Bron (Giga senior) De categorie vanaf de website is verborgen omdat het intern te delen nieuws bevat. Maar als ik het goed begrijp is het allemaal wat lastiger dan dat ik bedenk met een RSS reader? Dat is achterhaald? Dank voor de hulp.
 
Grinnik, dat giga senior heb ik niet verzonnen. Deze titel wordt door dit forum gegenereerd en het geeft een indicatie van de hoeveelheid hulp die ik geef op dit forum.

Ik moet in Firefox element inspecteren en dan HTML bewerken. Vrij omslachtig en toen ik laatst een <a href= verwijzing naar een email link maakte was alle tekst en plaatjes een hyperlink geworden en moest artikel voor artikel, regel voor regel terugzetten met behoud van de opmaak.. Mijn vraag is of het mogelijk is om een nieuwspagina te maken zoals nu.nl of ad.nl met een klein fotootje en een korte omschrijving van het artikel erachter
Als het niet lukt om een html element toe te voegen in een platte tekst dan is elke andere oplossing te hoog gegrepen. Mijn advies: koop een "html 5" boek voor beginners en installeer Notepad++ (klik) op je pc om de pagina te bewerken. Met dit programma kan je in kleuren en lijnen zien of de html code goed in de pagina is geplaatst.

btw: het verhaal over verborgen tekst snap ik niet. In een browser is platte html en platte tekst altijd te achterhalen, die kan niet verborgen zijn.

Aanvulling.
In html zal je geen rss reader vinden. Voor rss heb je Javascript, of makkelijker jQuery nodig. Je kan het ook op de webserver realiseren in PHP.
Een eenvoudige rss reader vind je hier (klik) of een andere hier (klik)
15 bekende rss readers vind je hier (klik)

Veel succes.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Bron, Het verhaal over verborgen tekst: Op onze website welke is gebouwd in Joomla staan items in categorieën. In die categorie plaats ik de berichten (artikelen). De categorie staat in Joomla bij de tab Publishing -> Robots -> op 'No Index, No Follow' In principe zouden ze niet door gevonden moeten worden. Maar het hele idee is om een nieuwspagina te maken zoals nu.nl waarin de artikelen elke keer worden geupdate maar wel oproepbaar blijven in een archief. Maar ik krijg de indruk dat het te hoog gegrepen is.
 
Publishing -> Robots -> op 'No Index, No Follow'
Je doet met deze instelling aan Google een verzoek of zij de pagina niet willen indexeren én de linkjes niet willen volgen.
Google mag van dit verzoek afwijken en de pagina toch indexeren maar Google volgt dit verzoek netjes.

Er zijn echter veel meer zoekmachines waarvan sommigen deze instelling gewoon negeren.
In de praktijk is je pagina met wat zoekwerk vindbaar.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan