• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Top 5 afgelopen X tijd met categorie X

Status
Niet open voor verdere reacties.

hasuthika

Gebruiker
Lid geworden
8 nov 2018
Berichten
23
Voor het maken van een top 5 producten ben ik op zoek naar het volgende:
Ik zoek een top 5, gebaseerd op de totale kostprijs. Dit zoek ik voor 4 datumbereiken; gisteren, afgelopen week, afgelopen maand en afgelopen 12 maanden (in het voorbeeld bestand heb ik afgelopen 12 maanden niet meegenomen).
Ik zoek dus de formules die in de geel gearceerde velden horen in tabblad 'Top 5'.

Zo'n soort bestand is al aanwezig, maar heb hier een rekenblad tussen zitten met ongeveer 12.000 formules 'sommen.als' verdeeld over 4 categorieen (die nog boven de datums staan). Totaal dus ongeveer 48.000 'sommen.als' wat het bestand erg traag maakt (10 minuten met een 8 core i7 processor). Ik heb namelijk een dashboard gemaakt met deze top 5's, 16 top 5's staan hierin verdeeld over deze 4 categorieen en verder verdeeld over 4 datumbereiken.

Deze tabbladen wil ik eigenlijk wegwerken door formules te plaatsen, dacht zelf aan matrixformules, maar heb hier geen kennis van.
 

Bijlagen

  • Test vraag.xlsx
    15 KB · Weergaven: 21
Is één of enkele draaitabellen niet veel beter dan 48000 formules? Zal in ieder geval een stuk sneller werken.
 
Laatst bewerkt:
Met een paar hulpkolommen en een paar draaitabellen.
 

Bijlagen

  • Test vraag.xlsb
    24,3 KB · Weergaven: 27
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan